دیمنشیا چیست از بین رفتن توانایی تفکر و زوال عقل که معمولا به شکلی تدریجی در دوره کهولت رخ می دهد را دیمنشیا می گویند این بیماری که کارکردهای شناختی ذهن را محدود می کند با نام آلزایمر هم شناخته می شود در ادامه به شرح بیماری […]







دیمنشیا چیست از بین رفتن توانایی تفکر و زوال عقل که معمولا به شکلی تدریجی در دوره کهولت رخ می دهد را دیمنشیا می گویند این بیماری که کارکردهای شناختی ذهن را محدود می کند با نام آلزایمر هم شناخته می شود در ادامه به شرح بیماری دیمنشیا و راه های درمان آن پرداخته شده است


دیمنشیا (Dementia) چیست؟


زوال عقل از بین رفتن توانایی تفکر است. دمانس عبارت است از تخریب پیش رونده کارکردهای شناختی که در زمینه ای از هشیاری کامل بروز می کند.


دمانس از علائم بیماری و به صورت مجموعه ای از عملکردی های بد بالینی شامل اختلالاتی در حافظه، اختلال زبان، تغییرات روان شناختی و روان پزشکی، و مختل شدن فعالیت های روزمره تظاهر می یابد.


دمانس ( dementia )٬ یا زوال عقل، در پزشکی و روان پزشکی٬ اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز، که با تغییر شخصیت و موقعیت ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است.


به این بیماری(زوال عقل)پیوجیلیستیکا ( Dementia pugilistica)نیزگفته می شود


شایع ترین نوع دمانس٬ زوال عقل سالخوردگی یا آلزایمر است. از دیگر عوامل ایجاد دمانس می توان به سکته مغزی٬ دلیریوم ناشی از توکسیک شدن بدن در اثر مواد مخدر و روان گردان و بیماری های ناشایع ولی معروف مانند جنون گاوی اشاره نمود.


افراد مبتلا به به زوال عقل ممکن است دچار گیجی باشند، قادر به یادآوری مطلب نباشند یا مهارت هایی که داشته اند از جمله فعالیت های عادی روزمره را از دست بدهند.


دیمنشیا پیوجیلیستیکا ( Dementia pugilistica) یا به اختصار «DP»، زیرگروهی از «انسفالوپاتی مزمن جراحتی» (ناشی از ضربه) و همچنین نوعی نورودژنرسانس است که با زوال عقل همراه است. این بیماری در کشتی گیران،بوکسورها و سایر قهرمانان ورزشی که دچار «تکان مغزی» (Concussion) شده باشند، دیده می شود و با نام های دیگری همچون «انسفالوپاتی مزمن بوکسورها»، «انسفالوپاتی جراحتی بوکسورها»، «دمانس بوکسورها»، «آسیب جراحتی مزمن مغز مرتبط با بوکس» (CTBI-B) و «سندرم مُشت خوردگی» شناخته می شود.


واژهٔ پیوجیلیستیکا از کلمهٔ لاتین «پوجیل» (pugil) به معنای «بوکسور» گرفته شده است. به معنای «مُشت» و «پونیاره» به معنای «مبارزه»


این بیماری در ورزشکارانی رخ می دهد که ضربات متعددی به سرشان خورده باشد و علائمش شامل «زوال عقل»، «افت توانایی های ذهنی»، «اختلالات حافظه»، حملات «سرگیجه»، «عدم تعادل»، به حدی که فرد قادر به راه رفتن نباشد، «علائم شبه پارکینسون»، «لرزش» و «عدم هماهنگی عضلانی» است. «دیس آرتری» و «اختلال گام» هم محتمل است. این بیماران ممکن است خیلی زود از کوره در بروند و رفتارهای تکانه ای و همچنین «حسادت مرض گونه» و «پارانویا» از خود بروز دهند.




بیماری آلزایمر چیست؟


بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است. در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر سلول های عصبی مناطقی از مغز که مرتبط با عملکرد حافظه است از بین می روند. همچنین در این افراد پروتئین های غیر طبیعی در برخی از سلولهای مغز تجمع می یابند.


در”آلزایمر”موضوع فراموشی است وامادر”دمانس”فقدان علق است،بطورکلی




علت بیماری آلزایمر


زوال عقل عروقی معمولاً در اثر سکته های مغزی ایجاد می شود. در این بیماری، عروق مناطقی از مغز که مربوط به حافظه و تفکر است برای مدتی درگیر می شوند.


بعضی از بیماریها مانند پارکینسون (نوعی بیماری مغزی که باعث ایجاد لرزش و سفتی عضله می شود)


با تاثیر بر بافت مغز می توانند موجب زوال عقل شوند.


بیماری زوال عقل عروقی یا آلزایمر قابل درمان نیستند. برخی دستورهای دارویی باعث کندی روند پیشرفت زوال عقل می شوند. پزشک می تواند در تصمیم گیری درباره مفید بودن دارو کمک کند.




درمان بیماری آلزایمر


تاکنون هیچ راه تضمین شده ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود نداشته است، اما تحقیقات اخیر روش های زیر را در پیشگیری از آلزایمر موثر می داند.




تمرینات فکری


افرادی که مرتب مطالعه می کنند و یا بازی های فکری انجام می دهند، جدول حل می کنند و … کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر خواهند بود.




تمرینات بدنی


30 دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب، ماهیچه ها و مغز دارد. پیاده روی، باغبانی، تمیز کردن منزل و….می تواند نوعی ورزش باشد.




نوشیدن مایعات به اندازه ی کافی


کم آبی، مهم ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است. به مقدار کافی مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.




مراقب داروهای مصرفی باشید


پزشک شما باید از کلیه داروهای تجویزی و غیر تجویزی که مصرف می کنید آگاه باشد. زیرا ترکیب بعضی از داروها باعث گیجی، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه شود.




از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید


روزانه حداقل 5 نوع میوه و سبزی تازه بخورید. سبزیجات پهن برگ مثل بروکلی، اسفناج و کاهو برای پیشگیری از آلزایمر بسیار مفید است.




از مکمل فسفاتیدیل سرین Phosphatidylserine استفاده کنید


مطالعات مختلف نشان می دهد که استفاده از این مکمل در مراحل اولیه ی ابتلا به آلزایمر، سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می دهد. بنابراین اگر این بیماری در خانواده در حال گسترش است بهتراست با مشورت پزشک مصرف آن را شروع کنید.

[ad_2]

Source link