نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: دکتر نوبخت با مدیریت و تبحر خود بودجه سال 98 را به سمت عملیاتی شدن سوق داده اند.

به گزارش ندای گیلان،  محمد صادق حسنی جوریابی در گفتگویی به سوالات زیر پاسخ گفت که در ادامه می خوانید :

با توجه به بررسی لایحه بودجه سال 98 در مجلس ،تفاوت بودجه 98 با سنوات قبل در چیست؟

از ابتدای انقلاب نحوه ی بودجه ریزی سنواتی در کشور بدین ترتیب بود که  تغییرات درصدی لحاظ میشد بدین معنی که بر اساس درآمد ،بودجه درصدی افزایش می یافت .امروزه این گونه سیستم بودجه ریزی در هیچ کجای جهان متداول نیست .معمولا بودجه به صورت عملیاتی است.تفاوت بودجه عملیاتی و بودجه درصدی این است که در بودجه عملیاتی  میزان اعتبار  وزارت خانه ها در برابر کاری که باید انجام دهند و پولی که نیاز دارند برایشان بودجه مصوب می شود و وزارتخانه ها نیز موظف هستند که برآورد هزینه کنند و  بر اساس پیش بینی و کارشناسی آنها ،بودجه تخصیص می یابد و آن وزارت خانه موظف است که کار را به اتمام برساند.

سالها ،کارشناسان به دنبال این امر بودند که بودجه عملیاتی شود اما وابسته بودن به فروش نفت موجب راحتی خیال ما شده بود اما وقتی تنگنا به وجود آید راههای دیگری دنبال می شود خوشبختانه بالاجبار به سمت بودجه عملیاتی و چشم پوشی از وابستگی به نفت رفته ایم .این اجبار موجب می شود که ما رشد کنیم .در حال حاضر خوب پیش می رویم اما متاسفانه درگیریهای سیاسی مانع این پیشرفت می شود .

 بحث دیگری که در بودجه ی امسال به آن توجه شده این است که جلوی فرار مالیاتی گرفته شود ، تمهیداتی در جریان است تا موعدیانی که فرار مالیاتی داشته اند شناسایی شده اند . در بودجه سال 98 به درآمد نفت کمتر تکیه می شود ،در سال گذشته روزانه دو میلیون و 400 بشکه در روز فروش نفت در بودجه پیش بینی شده بود  به قیمت بشکه ای 44 دلار ،در شش ماه نخست سال  97 ،روزانه به طور میانگین دو میلیون و 600 بشکه نفت فروخته شد  به قیمت میانگین 70 دلار.امسال  برآورد فروش نفت در بودجه یک و نیم میلیون بشکه در روزبه قیمت 54 دلار  پیش بینی شده است ، مالیات جایگزین این رقم شده است و صرفه جویی و کاهش هزینه ها در سازمانها به اجبار اجرایی می شود .

بودجه ی شرکت های دولتی در بودجه سال 98 افزایش پیدا کرده است . برخی از شرکت ها تولیدی هستند که به تناسب تورم میزان اعتبار آنها افزایش پیدا کرده و بودجه شرکت های دولتی  از 800  هزار میلیارد تومان در سال 97به 1200 هزار میلیارد تومان در سال 98 رسیده است  تا خلاء نفت را پوشش دهد.

نقش نمایندگان و کمیسیون تلفیق را در بررسی لایحه بودجه چگونه می بینید ؟نقش دکتر نوبخت و سازمان برنامه و بودجه کشور را در زمینه ی تدوین بودجه و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی چه ارزیابی می کنید ؟

آقای دکتر نوبخت با مدیریت و تبحر خود ،کار بسیار بزرگی انجام دادند .وقتی که بزرگترین درآمد کشور که همان نفت است  کاهش آنچنانی پیدا می کند و باید بودجه را نیز تدوین کنیم ، کاهش هزینه ها در اولویت قرار دارد .دکتر نوبخت و تیم ایشان با توانمندی و استعداد خود ،بودجه ی بسیار خوبی را بر طبق شرایط تدوین کردند  .آقای نوبخت دقیقا 15 آذر بودجه را تقدیم مسوولین کرد و  پس از آن مقام معظم رهبری دستورات و توصیه هایی داشتند که دکتر نوبخت ده روز زمان صرف کردند تا دستورات مقام معظم رهبری را که به نفع اقشار کم درآمد بود لحاظ کنند و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با قدرت تغییراتی را در بودجه ها اعمال کردند .به عنوان مثال در خصوص حقوق فرهنگیان ،بازنشستگان و اقشار کم درآمد تغییراتی صورت گرفت.

بدان صورت که در اذهان عمومی وجود دارد  و فکر می کنند که نمایندگان بودجه را تنظیم می کنند و نقش زیادی در تغییر بودجه دارند ،اینگونه نیست.لایحه ی بودجه ای که در اختیار مجلس قرار می گیرد در سقف بودجه نباید تغییری صورت پذیرد .تغییرات باید در حد سقف بودجه باشد .بر این اساس دست نمایندگان بسته است ،قطعا یک نماینده تمایل دارد که اعتباری برای حوزه ی انتخابیه خود  اخذ کند اما منابع آن باید مشخص باشد .شورای نگهبان اجازه نمی دهد که میزان بودجه را کاهش یا افزایش دهیم مگر اینکه منبع درآمدی تعریف کنیم.

برای بودجه سنواتی استان گیلان چه میزان اعتبار برای حوزه های زبر بنایی ،عمرانی و.. دیده شده است؟

در خصوص بودجه های استانی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید بر اساس ابلاغیه بودجه ی عملیاتی تنظیم کند و نیازهای استان را برآورد کند . نمی خواهم بگویم که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان خوب یا بد عمل کرده است اما باید گاهی از روزمرگی و یکنواختی فاصله بگیریم. این انتظار از مدیران می رود که کارهای خاص را برای استان پیش بینی کرده و به دنبال اعتبار برای آن باشند. ، آنها باید برای حل معضل خاصی در گیلان برنامه ریزی کنند. به نظر من ،مرکز دفن زباله سراوان و دو رودخانه ی رشت مهمترین معضلات این استان است ،معضلی که در حال حاضر به محیط زیست آسیب وارد می کند رودخانه های رشت هستند .خوشبختانه 1000 میلیارد تومان برای پسماندهای شمال کشور بودجه دیده شده است ، 500 میلیارد تومان به سازمان دهیاری ها و شهرداری ها تعلق می گیرد تا در زمینه ی پسماندها و سایر مسایل صرف شود .

فراکسیون امید چقدر توانسته به ایده آل های فکری که داشته ،برسد ؟

در روزهای نخست مجلس دهم نمایندگانی که در لیست امید وارد مجلس شده بودند که بیش از 160 نفر بودند فراکسیون امید را شروع کردند .پس از شروع کار این تعداد کمی ریزش یافت . در شرایط خاص نظیر رای به دکتر عارف ،اوج فعالیت لیست امید بود که تفکیک نیز در آنجا مشخص میشد و 113 نفر به دکتر عارف رای دادند و  تغییراتی که صورت گرفت محافظه کاری هایی بود که برخی از افراد لیست امید انجام دادند.

 فراکسیون امید منسجم عمل می کند اما مشکلات و مسایلی که در کشور بوجود آمد کمی عملکرد فراکسیون امید را زیر سوال برد .دولت یازدهم فعالیت های بسیار خوبی انجام داد ،دولت روحانی با حمایت همه جانبه ی اصلاح طلبان توانست به رای بالا دست یابد و استقرار پیدا کند . در چهار سال بعدی دولت تحت فشارهای همه جانبه قرار گرفت.

با توجه به اینکه جنابعالی عضو فراکسیون ورزش هستید و خود  نیز ورزشکار هستید ،به نظر شما استان گیلان در خصوص ارتقای جایگاه ورزشی به چه مواردی نیازمند است؟

جایگاه افراد بر شخصیت آنها تاثیرگذار است بنده سالها مدیر مالی در وزارتخانه بودم و از طرف دیگر فردی ورزشی که به یکباره وارد عرصه ی سیاست شدم که اختلافات فاحشی با شرایط  فردی و کاری من داشت . سعی کرده ام صادقانه رفتار کنم و علاقه ای به سیاسی کاری نیز ندارم.

منابع در ورزش حرف اول را می زند اما مدیریت در ورزش نیز خیلی اهمیت دارد . نمایندگان این دوره در مجلس در خصوص ورزش و جوانان فعالیت خوبی صورت دادند و آن این است که 27/0 درصد ارزش افزوده را برای وزارت ورزش تخصیص دادیم.

 در استان گیلان به حمد الله با حضور خانم بخشی به عنوان مدیر کل ورزش و جوانان فعالیت های خوبی صورت گرفته و امیدوارم که ایشان بتوانند  اثر گذاری بیشتری داشته باشند .

به عقیده بنده هیات های ورزشی گیلان باید توسط  افراد ورزشی اداره شود تا بتواند جایگاه واقعی خود را بدست آورد.