رییس سازمان چای کشور گفت:تاکنون 90درصد قدرالسهم 120میلیارد تومانی دولت بابت برگ سبزچای به چایکاران شمال کشور پرداخت شده است.

به گزارش ندای گیلان،محمدولی روزبهان در گفت و گویی اظهار داشت:این میزان پرداختی شامل 75درصد بهای برگ سبز چای تولیدی کشاورزان است و قدرالسهم کارخانه های چایسازی نیز 80میلیارد تومان است که این کارخانه ها نیز تاکنون 40میلیارد تومان بیش از 50درصد آن را پرداخت کرده اند.
وی افزود: بعضی کارخانه ها دلایلی از قبیل عدم فروش محصول خود به سبب نداشتن مشتری مناسب ذکر می کنند که سازمان چای برای حمایت از تولید و کارخانه ها 40درصد سهم این واحدها تا پایان خردادماه را جبران کرده است.
وی خاطرنشان کرد: 107هزار و 500تن برگ سبز چای به ارزش 201میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است که تاکنون 130میلیارد تومان به حساب چایکاران واریز شده است که این رقم هم در مقایسه با پرداختی سال های گذشته قابل توجه است که بطور متوسط شامل 65درصد بهای برگ سبزچایکاران می باشد .
رییس سازمان چای کشور تصریح کرد: پرداختی ها در طول تاریخ صنعت چای زیر یکصدمیلیارد تومان بوده است .
وی با اشاره به اینکه 55درصد برگ سبز چای در بهار برداشت می شود افزود: تا پایان فصل بهار ، چایکاران تمام بهای برگ سبز چای خود به مبلغ 112میلیارد تومان را که شامل 55درصد محصول سال است را دریافت کردند و برخی از کارخانه های چایسازی هم تا پایان شهریور تمام بهای برگ سبز را به چایکاران پرداخت کرده اند.
وی یادآورشد: امسال میزان برداشت برگ سبز چای 22 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است زیرا سال قبل سالی استثنایی در صنعت چای به شمار می آید که میزان محصول در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 60درصد افزایش داشت.
وی علت کاهش برگ سبز در سال جاری را به دلیل تابستان خشک و گرم در گیلان دانست و افزود:در تابستان امسال حتی در بعضی از مناطق چایکاری هیچ بارندگی وجود نداشت ولی در اواخر تابستان نزولات بسیارخوبی اتفاق افتاد که رطوبت لازم را برای رشد چای تامین کرد و هم نزولات جوی و هم گرمای مناسب هوا باعث شد که در روزهای آخربهره برداری که معمولا دمای هوا 37 درجه بود شاهد وجود برگ های خوب بوته های چای باشیم که به همین دلیل زمان تحویل برگ سبز یک هفته تمدید شد.
وی ادامه داد: چایکاران این چند روز باقی مانده تا پنجم مرداد ماه می توانند برگ های کیفی خوب را بر اساس استانداردهای تعیین شده به کارخانه های چایسازی فعال تحویل دهند.