نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعلل بانک مرکزی در فشار بر بانک‌ها جهت اجرا و ابلاغ نرخ مصوب تسهیلات و سود بانکی به قیمت نابودی تولید تمام می‌شود.

ندای گیلان:نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعلل بانک مرکزی در فشار بر بانک‌ها جهت اجرا و ابلاغ نرخ مصوب تسهیلات و سود بانکی به قیمت نابودی تولید تمام می‌شود.

ابوذر ندیمی، نماینده مردم شهرستان‌های سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ضعف نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها از جهت رعایت نرخ سود مصوب، اظهار کرد: با توجه به تصویب و ابلاغ نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار انتظار می‌رود بانک‌ها به این مصوبه پایبند بوده و طبق آن به ارائه تسهیلات اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه در مصوبه شورای پول و اعتبار همه چیز درخصوص نرخ سود بانکی شفاف و روشن است، افزود: با توجه به شفافیت این مصوبه دلیلی برای تعلل در اجرای آن از سوی بانک‌ها توجیه‌پذیر نیست.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عدم اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص نرخ سود بانکی از سوی بانک‌ها نشان از ضعف نظارت بانک مرکزی است، گفت: ضعف نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها به صرف منابع مالی و تسهیلات در جایی غیر از تولید و در بنگاه‌های زیر مجموعه بانک‌ها می‌شود.

ندیمی با بیان اینکه تنها 30 درصد منابع بانکی به تولید می‌رسد، گفت: دولت باید اصلاح نظام بانکی را با سرعت انجام دهد. مجلس چند سال است که به وزرای اقتصادی دولتها اعلام می‌کند که لایحه اصلاح نظام بانکی را تدوین و برای تصویب ارائه دهند، اما معطل می‌کنند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل بیان کرد: 37 سال است که این نظام بانکی جواب نداده و هیچ ثمری از آن در اقتصاد ندیدیم و منابع را هدر دادند و فقط کاخ‌های بانک‌ها برزگ شدند. امروز بانک‌ها از 100 درصد منابع فقط 20 الی 30 درصد منابع را به تولید می‌دهند و آیا با این وضعیت می‌خواهیم تولید کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه باید شرایط تغییر کند و همه چیز عوض شود، گفت: با این روند، فقط همین امروزی حاصل خواهد شد و بازهم چند نفر ثروتمند و پولدار می‌شوند؛ تعلل بانک مرکزی در فشار بر بانک‌ها جهت اجرا و ابلاغ نرخ مصوب تسهیلات و سود بانکی به قیمت نابودی تولید تمام می‌شود.

ندیمی با تخلف خواندن اقدام بانک‌ها در عدم اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص نرخ مصوب سود بانکی، تصریح کرد: ادامه روند کنونی از سوی بانک‌ها به طور حتم ورود مجلس را به بررسی ابعاد مختلف موضوع به همراه خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مصوب شدن نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار بانک‌ها را مکلف به انجام عقود و قراردادهای خود در چارچوب آن می‌کند که متاسفانه در سایه ضعف نظارت‌ها این تکلف انجام نشده است.