علاوه بر اینکه از زمان آغاز بکار دولت یازدهم مسئولین موفق شدند میزان برداشت نفت و گاز از میادین مشترک را افزایش داده و جلوی تاراج سرمایه های ملت ایران که 8 سال نسبت به آن غفلت شده بود را بگیرند.

به گزارش ندای گیلان  حجت‌الاسلام والمسلمین ذکریا نیکویی ظهر امروز در دیدار با جانشین سپاه قدس گیلان در رشت اظهار داشت: طبق فرموده مقام معظم رهبری، راهکار درمان مشکل اقتصادی کشور توجه به اقتصاد مقاومتی است.

نیکویی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صادرات و بسته بودن “ال‌سی”ها تصریح کرد: در حال حاضر با کشورهای روسیه، قطر و عراق برای صادرات خرمای استان کرمان رایزنی شده و در مرحله نخست 100 تن خرما به کشور روسیه صادر شده است.

معاون تعلیم و تربیت آموزش سازمان بسیج رسانه کشور با اعلام اینکه در حال حاضر حوزه صادرات در انحصار “یقه سفید‌ها” است خاطرنشان کرد: این مسئله بدان معنا است که واردات کالا در کشور بی‌رویه بوده و صادرات در انحصار افراد انحصارطلب است.

نیکویی با انتقاد از عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور تصریح کرد: متاسفانه مسئولان دولتی به مسئله اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارند و آمار ارائه شده توسط آن‌ها در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی دروغ است.

در حالی این سیاستمدار مخالف دولت این سخنان را مطرح می کند که از زمان ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری دولت تمام توان خود را برای تحقق این سیاست مهم بکار بسته و رئیس جمهور در بالاترین سطح معاون اول خود را به ریاست این ستاده گماشته و تاکنون دستاوردهای قابل توجهی در درونی سازی اقتصاد داشته است.

در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۲۱ پروژه برای ۲۳ دستگاه و در سال ۱۳۹۶ تعداد ۹۶ پروژه برای ۱۹ دستگاه تعریف شده است.ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از شهریور ۹۴ شکل گرفته و تا پایان امسال ۴۲ جلسه تشکیل داده است.

همچنین از زمان ابلاغ این سیاست دولت موفق شده علاوه بر مهار تورم رشد اقتصادی را به میزان قابل قبولی افزایش دهد و از طریق پرداخت تسهیلات رونق تولید صدها واحد تولیدی راکد و نیمه فعال را به چرخه تولید باز گرداند.

اظهار نظر این مقام مسئول در خصوص صادرات نیز قابل توجه است. وی ادعا می کند صادرات محصولات در انحصار یقه سفیدها است! در حالی صادر کنندگان غیر نفتی کشور متشکل از بنگاه های خصوصی هستند که صرفا تولیدات کارخانه و واحد تولیدی خود را به سایر کشورها صادر می کنند و همه دولت ها از جمله دولت یازدهم و دوازدهم شرایط بسیار ویژه ای را برای صادر کنندگان فراهم کرده اند تا با صادرات غیر نفتی میزان ارز وارد شده به کشور افزایش پیدا کند.مضاف بر اینکه در بخش کشاورزی هم وضعیت صادرات کاملا مشخص و شفاف است.

باید توجه داشته باشیم که بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی ایران به سال های دولت نهم و دهم است که بیش از 60 درصد واحد های خرد تولیدی کشور تعطیل و کشور عملا به مصرف کننده کالای چینی تبدیل شد.

علاوه بر اینکه از زمان آغاز بکار دولت یازدهم مسئولین موفق شدند میزان برداشت نفت و گاز از میادین مشترک را افزایش داده و جلوی تاراج سرمایه های ملت ایران که 8 سال نسبت به آن غفلت شده بود را بگیرند.

وی به مشکل ال سی ها نیز اشاره کرده است.مشکلی که پیش از دولت مورد حمایت اصولگرایان وجود نداشت و ایران به راحتی به سایر کشور های دنیا مبادلات اقتصادی ترتیب می داد.مردم ایران هنوز فراموش نکرده اند که در سال هایی نه چندان دور نفت ایران هیچ خریداری نداشت  توسط افرادی مثل بابک زنجانی به تاراج می رفت.در سال های گذشته دولت با نمایش اقتدار ایران موفق شد نه تنها میزان تولید نفت سایر کشور های عضو اوپک را کاهش داده بلکه موفق شد میزان تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

ادعای عدم اعتقاد دولت به اقتصاد مقاومتی با توجه به تشکیل بیش از 40 جلسه این ستاد با حضور هیئت دولت و کارگروه های اقتصادی ایران عجیب و قابل تأمل به نظر می رسد.

آیا این حقایق بیانگر حرکت قطار دولت در ریل اقتصاد مقاومتی نیست؟

اقتصاد مقاومتی به روایت آمار

نمودار های زیر بیانگر وضعیت اقتصادی ایران در سال های گذشته و میزان پروژه های مصوب شده توسط ستاد اقتصاد مقاومتی است.

 

 

در ادامه وضعیت پروژه های اقتصاد مقاومتی را در برخی از وزارتخانه ها بررسی می کنیم.

 

وزارت صنعت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وزارت صنعت

 

پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت نفت

پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت نفت

 

پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت اقتصاد

پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت اقتصاد

 

پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو

پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو

 

با توجه به آمار های رسمی ارائه شده که جملگی قابل استناد می باشد به نظر می رسد این مقام مسئول می بایست به جای موضع گیری های سیاسی و ایجاد تفرقه و حس نا امیدی در مردمی که وظیفه خدمت رسانی به آنان را برعهده دارد تلاش کند در انجام وظایف محول شده عملکرد قابل دفاعی برجای بگذارد.