ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی گفت: آستارا تنها گمرک آبی و خاکی ایران در دریای خزر است که سال گذشته یک فروند کشتی اروپایی با دور زدن آب‌های آزاد در اسکله آن پهلو گرفت.

به گزارش ندای گیلان: محمد شهبازی با اعلام خبر فوق اظهار کرد: در استان گیلان 5 گمرک آستارا، انزلی، حسن‌رود، رشت و منطقه آزاد فعال است و از گذشته در رده گمرکات پیشرو بوده‌اند.
وی با بیان اینکه هم اکنون روند انجام امور گمرکی در گمرکات گیلان از اظهارنامه تا صدور پروانه، الکترونیکی شده است، ادامه داد: سرعت پایین اینترنت عمده مشکل موجود در انجام الکترونیکی امور گمرکی است.
شهبازی از توافق صورت پذیرفته گمرک ایران با مخابرات در راستای رفع مشکل کندی سرعت اینترنت سخن گفت و توضیح داد: محوطه و سالن مسافری پایانه گمرکی آستارا وضعیت مناسبی ندارد و باید هرچه زودتر نسبت به بهسازی آن اقدام شود.
وی افزود: آستارا تنها شهرستانی است که گمرک آبی و خاکی آن به طور همزمان فعال است و سال گذشته یک فروند کشتی اروپایی با دور زدن آب‌های آزاد، در اسکله آن پهلو گرفت و بار MDF خام را که از مبدأ اروپا بارگیری کرده بود، در آن تخلیه کرد.
وی صدور گواهی مبدأ و مقصد کارنه تیر را از مهمترین اقدامات انجام شده در گمرکات گیلان برای کاهش هزینه‌های تجاری خواند و افزود: این تصمیم سبب می‌شود تا تجاری که فعالیت‌های خود را به سمت بنادر دیگر نبرده‌اند، باقی بمانند.
ناظر گمرکات گیلان در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: کاهش بروکراسی، افزایش ارتباط با بخش خصوصی و تجار، تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی، ایجاد امکانات مناسب برای فعالیت تجار و بازرگانان و کاهش هزینه‌ها از مهمترین اهداف گمرک است./ایسنا