معاون اول رئیس جمهور گفت:دولت به اتفاق آرا تصمیم گرفت نرخ ارز ثابت ۴۲۰۰ نباشد و بر اساس تورم تغییر کند و لذا در مرداد ماه نرخ به ۴۴۰۰ رسید و در مرداد ماه در جلسه سران سه قوه با حضور رئیس کل بانک مرکزی سیاست ارزی اعلام شد.

اسحاق جهانگیری امروز در مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه سه سال نفس گیر را داشته‌ایم، اظهار داشت: همه در روزهای سخت از مسئولیت شانه خالی می‌کنند و هر کاری هم می‌کنند به دنبال یک قربانی هستند و می‌خواهند یک نفر این مسئولیت را بر عهده برگیرد. وقتی می‌خواهیم در مورد تحریم به کسانی که هیچ اطلاعی از تحریم ندارند، بگوییم، می‌گویند همه اینها مشکلات خودتان است. اما توجه نمی‌کنند که آیا شرایط برای صادرات یک قلم کالا، همان شرایط گذشته است؟ سال گذشته چند کشتی داشتیم که در کشور دوست ما در شرق آسیا اجازه پهلوگیری نیافتند. حال کالا ارسال شد، صادرکننده چگونه می‌خواهد پول را برگرداند؟ تحریم شرایطی ایجاد کرد که حتی کشورهای دوست ما نیز توان کمک نداشتند.

ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی

معاون اول رئیس جمهوری افزود: برخی از دوستان طوری در مورد نرخ ۳ گانه ارز صحبت می‌کنند که انگار برای اولین بار در جمهوری اسلامی است که یک نرخ ارز دستوری تعریف شده است و این کار سابقه نداشته است؛ در ۸ سال دولت موسوی نرخ ارز دستوری ۷ تومان بود و نرخ آزاد ۲۰ برابر ۱۴۰ تومان بود. در دولت هاشمی بعد از یک دوره ارز ۶۰ تومان و ۸۰ تومان و بازار آزاد نرخ دیگری بود و بعد از مدتی نرخ را ازاد کردند و بعد بهم خورد و نرخ شد ۱۷۵ تومان دستوری و دستوری ۳۰۰ تومان و یک نرخ هم آزاد بود و در دولت خاتمی هم با این سه نرخ ارز مواجه بودیم تا سال ۸۰ که وزیر صنایع بودیم تلاش کردیم صادراتی ۳۰۰ تومان را لغو کنیم و ۱۷۵ تومان تا سال ۸۱ وجود داشت که بعد تک نرخی شد.

وی ادامه داد: دولت احمدی نژاد هم یک نرخ ۱,۲۲۴ تومان و یک نرخ ۲۴۷۷ و آزاد هم بیش از سه هزار تومان بود و در شهریور که دولت یازدهم فعالیتش را شروع کرد، با اینکه بسیاری می‌گفتند تند حرکت نکنید اولین کار ما این بود که آن ۱,۲۲۴ تومان را برداشتیم و دو نرخ تعیین کنیم و دو تا نرخ ارز را به نرخ یکسان و با فاصله ۱۰ تا ۱۵ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی واقعاً شرایطی شده بود که فکر می‌شد می‌خواهند اقتصاد کشور را در اردیبهشت ماه بپاشند و همه اخباری که از دستگاه‌های اطلاعاتی به ما می‌رسید این بود که اقداماتی برای این کارها انجام داده بودند؛ لذا مهمترین کار بانک مرکزی در آن موقع تزریق اسکناس در بازار بود و این مهمترین اقدام بانک مرکزی بود.

جهانگیری ادامه داد: در سال قبل از آن گاهی اوقات بانک مرکزی در روز ۱۵۰ میلیون دخالت در بازار می‌کرد؛ اما موجودی ما در بانک مرکزی که حتی الان هم می‌ترسم که آن را بیان کنم محدود بود. در چنین شرایطی بود که اعلام کردند که ترامپ می‌خواهد از برجام خارج شود لذا دولت به اتفاق آرا تصمیم گرفت نرخ ارز ثابت ۴۲۰۰ نباشد و بر اساس تورم تغییر کند و لذا در مرداد ماه نرخ به ۴۴۰۰ رسید و در مرداد ماه در جلسه سران سه قوه با حضور رئیس کل بانک مرکزی سیاست ارزی اعلام شد که آقای پورابراهیمی نیز عضو جلسه بود و لذا در آن جلسه سران اعلام کردند که نرخ ارز ثابت همان ۴,۲۰۰ تومان باشد.

جهانگیری تاکید کرد: حالا همه می‌گویند که فلانی این کار را انجام داده است، در حالی که مواضع ما در مسائل اقتصادی روشن است. در همین سال ۹۸ میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۵ میلیارد دلار بود چه کسی ایستاد که این عدد بدون تنش به ۸ میلیارد دلار تقلیل یابد؟

ما باید فدای مردم شویم

معاون اول رئیس جمهوری گفت: ما فکر می‌کنیم که باید شرایط کشور را در نظر گرفته و متناسب با مردم تصمیم بگیریم. ما باید فدای مردم شویم. نباید شرایط مردم سخت شود که معلوم شود ما قهرمانیم. ما زمانی قهرمان هستیم که زندگی مردم ایران از هم نپاشد و خوش باشد.