سرپرست فرمانداری رشت با اشاره به کشف بیش از ۴۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر از ابتدای امسال تاکنون، گفت: بیش از ۹ هزار معتاد و توزیع کننده مواد مخدر دستگیر شده اند.

به گزارش  ندای گیلان از رشت، حمیدرضا امام پناهی امروز در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر رشت با اشاره به جایگاه سیاست گذاری شورای هماهنگی مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر، گفت: وظیفه اصلی که در مبارزه با مواد مخدر برای دستگاه‌های ذیربط تبیین و هدف گذاری شده، بحث پیشگیری و بازپروری معتادان است.

وی با بیان اینکه دشوارترین و هزینه بردارترین مرحله در مبارزه با مواد مخدر، موضوع پیشگیری و بازپروری است، اظهار داشت: به رغم محدودیت‌های قانونی، با حمایت کمیسیون تطبیق از مصوبات کمیسیون ماده ۱۶ در مورد مراکز نگاهداری و بازپروری معتادین تصمیمات مؤثری اتخاذ شده است که نتایج مثبت آن را در کاهش تعداد معتادین و بازگشت آنان به آغوش جامعه شاهد خواهیم بود.

امام پناهی با تاکید بر این نکته که پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: دستگاه‌های فرهنگی و حمایتی نظیر بهزیستی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، واحدهای دانشگاهی و تبلیغات اسلامی در زمینه تغییر مثبت رویکرد جامعه نسبت به معتادین رها شده از بیماری اعتیاد و جذب دوباره آنان در بطن جامعه تلاش کنند.

سرپرست فرمانداری رشت نگاه مثبت و پذیرش افرادی که از دام اعتیاد رهایی یافته‌اند را یک وظیفه اجتماعی و گامی رو به جلو عنوان و اظهار کرد: پایش و ایمن نگاه داشتن محیط جامعه سبب پایداری و ایمن بودن بنیان خانواده از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به این نکته که با تلاش زحمت‌کشان نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر، میزان کشفیات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۴۲۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی کشف و در این رابطه ۹۲۷۸ نفر از معتادین، توزیع کنندگان و قاچاقچیان دستگیر و تحویل مراجع قانونی شده‌اند.

وی افزود: در همین مدت ۱۲ باند تهیه و توزیع مواد مخدر شناسایی و متلاشی شده است.

امام پناهی با بیان اینکه مصوبات شورای مبارزه با مواد مخدر استان و شهرستان کاربردی و لازم الاجرا است، افزود: بحث اعتبارات استانی برای ساماندهی و تجهیز اماکن نگهداری و بازپروری معتادان از طریق شورای برنامه‌ریزی استان تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به طرح جمع آوری و پاکسازی معتادان متجاهر از سطح پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و اطراف مدارس، اضافه کرد: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۲۱۰ طرح، اعم از طرح پاکسازی نقاط آلوده و تجمعی معتادان، کنترل محورهای مواصلاتی، ارتقا امنیت اجتماعی، طرح تشدید برخورد با خرده فروشان و مقابله با کشت گیاه خشخاش و شاهدانه در سطح شهرستان رشت اجرایی شده است.