دستگاه هایی که به عنوان تصفیه آب در بازار به فروش می رسد، به هیچ عنوان کار تصفیه را انجام نمیدهد، در واقع یک فیلتر است که بیشتر نقش شن گیر یا ماسه گیر را ایفا میکند.

ندای گیلان:اختصاصی/خزرآنلاین: دستگاه هایی که به عنوان تصفیه آب در بازار به فروش می رسد، به هیچ عنوان کار تصفیه را انجام نمیدهد، در واقع یک فیلتر است که بیشتر نقش شن گیر یا ماسه گیر را ایفا میکند.

به گزارش خزرآنلاین، کاظم لطفی با اشاره به تبلیغات فروشندگان دستگاه تصفیه آب خانگی مینی بر آلوده بودن آب شهری اظهار کرد: آب را به هیچ وجه کسی در منزل نمیتواند تصفیه کند.

وی با بیان اینکه آب شهری که از تصفیه خانه به دست مردم میرسد در حد آب معدنی است، تصریح کرد: تصفیه فرایندی دارد که طی مراحل مختلف عملیات تصفیه، آب را در زمینی حدود 10 هکتار عبور می دهیم و بعد از تصفیه کامل وارد مخزن میشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه دستگاه هایی که به عنوان تصفیه آب در بازار به فروش می رسد، به هیچ عنوان کار تصفیه را انجام نمیدهد، خاطرنشان کرد: این دستگاه در واقع یک فیلتر است که بیشتر نقش شن گیر یا ماسه گیر را ایفا میکند و فقط اسم دستگاه تصفیه آب بر روی این کالاها قرار داده شده است. اگر فردی این دستگاه را به عنوان شن گیر یا ماسه گیر خریداری کند ایرادی ندارد اما اگر با قصد تصفیه آب چنین کالایی را خریداری کند، این دستگاها توانایی این کار را ندارند.

لطفی با اشاره به وضعیت چشمه ها در جلگه گیلان افزود: وضعیت چشمه ها بستگی به منشا آنها دارد. اگر جلگه باشد، مثلا جلگه گیلان باشد، این چشمه ها به طبع همان آب های زیرزمینی هستند. یک سری چشمه ها وجود دارند که از دل کوه ها در آمده و با طی مسیر طولانی ،به صورت طبیعی  روند تصفیه خود را میگزرانند که مشکلی برای شرب ندارند.

وی با بیان اینکه منابع آبی که در سطح شهر مردم از آن به عنوان چشمه نام می برند، آبهای زیرزمینی است، اظهار کرد: منابع آبی سطح شهر مثل منطقه پستک (انتهای بلوار استاد معین) و جاهای دیگر، اصلا چشمه نبوده بلکه آب های زیرمینی هستند و ما به هیچ عنوان برای شرب اینگونه آب ها را توصیه نمیکنیم و باید حتما ضد عفونی شود و در مراحل تصفیه قرار بگیرد.