ندای گیلان:طی سال‌های گذشته و مقاطع مختلف حج، شمار زیادی از زائران جان باخته‌اند

به گزارش ندای گیلان و به نقل از پرس تی وی؛ طی سال‌های گذشته و مقاطع مختلف حج، شمار زیادی از زائران جان باخته‌اند که گاه شمار آن در چهل سال گذشته به شرح ذیل است:

۲ مهر ۱۳۹۴ (۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵) – ازدحام و هرج ‌ومرج در مراسم رمی جمرات در منا بیش از 1000تن کشته و نزدیک به  2000  تن دیگر زخمی شدند.

۲۰ شهریور ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵)   در پی سقوط یک جرثقیل در محوطه مسجدالحرام، حدود 120 تن کشته و نزدیک ۴۰۰ زخمی  تن دیگر زخمی شدند.

۲۲ دی ۱۳۸۴ (۱۲ ژانویه ۲۰۰۶) – بیش از ۳۶۰ زائر در ازدحام و هرج‌ومرج طی مراسم رمی جمرات در منا کشته می‌شوند.

۱۶ دی ۱۳۸۴ (۶ ژانویه ۲۰۰۶) – فرو ریختن ساختمان هتلی در مرکز مکه منجر به کشته شدن ۷۶تن می‌شود.

۱۲ بهمن ۱۳۸۲ (۱ فوریه ۲۰۰۴) – ازدحام و هرج‌ومرج در مراسم  رمی جمرات به کشته شدن ۲۵۱تن و زخمی و مجروح شدن صدها تن دیگر می‌شود.

۱۵ اسفند ۱۳۷۹ (۵ مارس ۲۰۰۱) – در پی ازدحام بیش از حد در مراسم  رمی جمرات ۳۵ زائر ازجمله۲۳ زن جان باختند.

۲۰ فروردین ۱۳۷۷ (۹ آوریل ۱۹۹۸) – ازدحام بیش از حد در منا منجر به کشته شدن دستکم  ۱۱۸تن و زخمی شدن ۱۸۰ تن دیگر شد.

۲۶ فروردین ۱۳۷۶ (۱۵ آوریل ۱۹۹۷) –  آتش سوزی عظیمی در کمپ زائران به کشته شدن بیش از۳۴۰ زائر و زخمی شدن ۱۵۰۰ تن دیگر منجر می شود.

۳ خرداد ۱۳۷۳ (۲۴ مه ۱۹۹۴) – ازدحام بیش از حد زائران در مراسم رمی جمرات منجر به مرگ  270 تن می‌شود.

۱۱ تیر ۱۳۶۹ (۲ ژوئیه ۱۹۹۰) –  در پی از کار افتادن  سیستم تهویهٔ هوا و ازدحام بیش از حد جمعیت در داخل تونل منتهی به مسجد الحرام هزار و 426 تن بر اثر خفگی و ماندن زیر دست‌وپا جان باختند.

۹ مرداد ۱۳۶۶ (۳۱ ژوئیه ۱۹۸۷) –  حمله نیروهای امنیتی آل سعود به زائران ایرانی در راه پیمایی برائت از مشرکین. در پی این حمله بیش از 400 زائر که عمده آنها ایرانی بودند، کشته می‌شوند.

۲۹ آبان ۱۳۵۸ (۲۰ نوامبر ۱۹۷۹) –  گروگانگیری در مسجد الحرام که که با دخالت ماموران امنیتی سعودی منجر به درگیری شده که در پی این درگیری 150 تن کشته و بیش از 500 نفر زخمی می‌شوند.

۱۹آذر سال ۱۳۵۴ هجری شمسی (۱۰ دسامبر سال ۱۹۷۵) – در پی انفجار کپسول گاز و آتش سوزی در چادرهای اسکان زائران بیش از 200 زائر در اثر این آتش سوزی کشته شدند.