جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس، در سایت خود نوشت: تا چند روز آینده اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم صورت می‌گیرد تا بتوانند اطلاعاتی را که در تلگرام دارند، جابه‌جا کنند.

به گزارش ندای گیلان روزنامه شرق امروز در گزارشی نوشت:فيلترينگ تلگرام اين روزها به بحث اول کاربران شبکه‌هاي اجتماعي تبديل شده؛ يک نماينده از تعيين تاريخ براي آغاز فيلترينگ صحبت مي‌کند و ساعتي بعد نماينده‌اي ديگر سخنان او را رد مي‌کند. شايد همين مباحث باعث شد تا صبح ديروز تعدادي از مسئولان سازمان اطلاعات سپاه در حوزه فضاي مجازي ميهمان فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس باشند تا در مورد حوزه مسئوليتشان گزارشي به نمايندگان ارائه دهند.
«سيدحسين نقوي‌حسيني» سخنگوي فراکسيون ولايي درباره اين جلسه که پيش از آغاز جلسه علني مجلس برگزار شد، گفت: «مسئولان اطلاعات سپاه در حوزه فضاي مجازي گزارش مفصلي از وضعيت، شرايط، اهداف و برنامه‌هاي فضاي مجازي ارائه کردند. از جمله اينکه پيام‌رسان‌هاي خارجي فقط نقش ارتباطي را ايفا نمي‌کنند بلکه با استفاده از کانا‌ل‌ها نقش رسانه‌اي دارند».
 نقوي‌حسيني با بيان اينکه «تلگرام و فضاي مجازي در هيچ کشوري به اندازه کشور ما رها نيست»، ادامه داد: «طبق مطالب مطرح‌شده در اين جلسه نظام سلطه براي کشور ما برنامه دارد و هدفمند پيش مي‌رود چون فضاي مجازي در کشور ما مثل ساير کشورها نيست».
همچنين «سيدجواد ابطحي» نماينده خميني‌شهر هم در رابطه با اين جلسه به «شرق» گفت: «در اين جلسه درباره بحث فيلترينگ، ضرورت، چرايي و چگونگي آن توضيحات مفصلي ارائه شد. همچنين درباره دستور رئيس‌جمهوري به وزير ارتباطات در تاريخ ٢٥ دي ماه ١٣٩٦ مبني بر تقويت شبکه‌هاي داخلي و کنترل و فيلترينگ شبکه‌هاي خارجي بحث شد». اين نماينده فراکسيون ولايي در ادامه با بيان اينکه يکي از مباحث اين بود که چه پيشرفتي در شبکه‌هاي داخلي داشته‌ايم، افزود: «شبکه‌هايي مانند ويسپي، گپ، آي‌گپ، سروش و… هستند. بعد از اينکه تلگرام رفع فيلتر شد، چون حجم زيادي از کاربران دوباره وارد تلگرام شدند، حدودا دو روز هنگ بود و همين مسئله هم ممکن است بعد از فيلتر تلگرام با رفتن مردم به اين شبکه‌ها براي آنها هم پيش بيايد».
فضاي مجازي در خدمت آمريکا و رژيم صهيونيستي است؛ بايد مردم را از چنگ آنها نجات داد
نقوي‌حسيني در ادامه با بيان اينکه «۵۰ درصد کاربران تلگرام ايراني هستند»، گفت: «بنابراين از آنجا که اغلب کشورها کاملا مسلط بر تلگرام هستند، انتظار مي‌رود مراجع ذي‌ربط در حوزه فضاي مجازي کشور به وظيفه انقلابي، شرعي و ملي خود عمل کنند. فضاي مجازي در خدمت آمريکا و رژيم صهيونيستي است و مردم را بايد از چنگ آنها نجات داد».
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه ايجاد شبکه ملي فضاي مجازي و حمايت و تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي در رأس فعاليت‌هاي دولت قرار گرفته، وزارت ارتباطات را در اين زمينه مسئول اجراي موارد ابلاغ‌شده دانست که به صورت جدي ورود کرده است.
نقوي‌حسيني با اشاره به موارد مطرح‌شده ديگر در اين جلسه گفت: «در اين جلسه بيان شد پيام‌رسان‌هاي داخلي در حال تغيير و تحولات خوبي هستند و به‌زودي سامان پيدا مي‌کنند بنابراين با رفع مشکلات و موانع مي‌توانند پاسخ‌گوي همه نيازهاي داخلي باشند. پنج پيام‌رسان داخلي تا آخر فروردين به حدي خواهند رسيد که در صورت حذف پيام‌رسان‌هاي خارجي هيچ مشکلي در فضاي کسب‌وکار، اشتغال در فضاي مجازي و فعاليت‌هاي ارتباطي ايجاد نخواهد شد».
روسيه، اندونزي، مالزي و پاکستان برخورد قاطع با تلگرام داشتند
او افزود: «براساس مطالب بيان‌شده در اين جلسه دستگاه‌ها و نهادها نيز در حال انتقال همه خدمات و فعاليت‌هاي خود به پيام‌رسان‌هاي داخلي هستند. همچنين اغلب کشورها مانند روسيه، اندونزي، مالزي و پاکستان برخورد قاطع و جدي با تلگرام داشتند چون تلگرام در آن کشورها رها بوده است».
ابطحي در همين زمينه گفت: «در مورد مشوق‌ براي اينکه مردم به اين شبکه‌ها بيايند هم صحبت شد که دستگاه‌هاي دولتي بايد موظف کنند چيزي که مردم مي‌خواهند دسترسي داشته باشند و پيش از اين از طريق تلگرام در دسترس بوده، از طريق شبکه‌هاي داخلي انجام دهند. از سوي ديگر هزينه اينترنت براي آن شبکه‌ها پايين بيايد و پهناي باند بيشتري به آنها تعلق بگيرد».
مسئله امنيتي هم مطرح شد
او درباره اينکه کارشناسان اطلاعات سپاه چه نظري درباره موضوع داشتند، گفت: «مسئله امنيتي هم مطرح شد ولي بيشتر مسائل کارشناسي بود؛ مثلا اينکه چه مقدار اشتغال‌زايي داريم که رقم بالايي هم هست و ضربات اقتصادي که از طريق تلگرام دامن‌گيرمان مي‌شود؛ به‌خصوص در بحث «گرام». از اين منظرها صحبت و قرار شد که جلسات ادامه پيدا کند».
نقوي‌حسيني سخنگوي فراکسيون نمايندگان ولايي هم در ادامه تأکيد کرد: «يکي از وجوه مهم و نگران‌کننده تهديدات اقتصادي و خسارات احتمالي آن در فضاي مجازي و پيام‌رسان‌هاي خارجي است. اگر روند فعاليت‌هاي اقتصادي در پيام‌رسان‌هاي خارجي به اين شيوه ادامه پيدا کند، اتفاق مؤسسات مالي-پولي در حوزه فعاليت‌هاي اقتصادي در فضاي مجازي رخ خواهد داد. سؤال اين است که در آن صورت چه کسي پاسخ‌گو خواهد بود؟».
شبکه‌هاي داخلي امنيت دارند
نقوي‌حسيني ادامه داد: «اينکه گفته مي‌شود پيام‌رسان‌هاي داخلي داراي امنيت نيستند، کذب محض است و واقعيت ندارد. امروز انتقال از پيام‌رسان‌هاي خارجي به پيام‌رسان‌هاي داخلي مطالبه عمومي است».
ابطحي درباره اينکه نظر کارشناسان اطلاعات سپاه درباره امنيت تلگرام چه بود، گفت: «گفتند که تلگرام چنان امنيتي ندارد. بحث فيلترشکن‌ها هم مطرح شد که آيا از نظر فني امکان دارد يا خير. همچنين شبکه ملي اطلاعات که گفته شد تازه در حال شروع‌شدن است.
بعد از اين همه فشار که آورديم هيچ کار درخورتحسيني انجام نشده». او درباره اينکه نظر کارشناسان درباره امنيت شبکه‌هاي داخلي چه بود، گفت: «مي‌گفتند اگر امنيت نباشد مردم اعتماد نمي‌کنند و معتقد بودند که شبکه‌هاي داخلي امنيت دارند».
تا پایان فروردین تلگرام فیلتر می‌شود اما با ظرفیت‌های خاص
جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس، در سایت خود نوشت: تا چند روز آینده اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم صورت می‌گیرد تا بتوانند اطلاعاتی را که در تلگرام دارند، جابه‌جا کنند. در جلسه مشترکی که با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، نمایندگان اعتراض کردند که چرا به تلگرام اجازه داده شده در ایران این تعداد وسیع کاربر جذب کند؟ می‌توانستیم از سال‌های قبل فضای رقابتی را بین پیام‌رسان‌های داخلی و تلگرام ایجاد کنیم. تا پایان فروردین تلگرام فیلتر می‌شود اما با ظرفیت‌های خاصی که بعدا اعلام خواهد شد.