یک سلول است اما توانایی و قابلیت‌های بالایی دارد در حد نجات از مرگ، سلول‌های بنیادی و کشف آن‌ها دنیایی تازه را پیش روی پزشکان قرار داد و می‌توان آن‌ها را معجزه‌ای برای بهبود بیماری‌ها دانست.

به گزارش ندای گیلان و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سوت قطار به صدا درآمد، حرکت آغاز شد، مسیری سخت و پر پیچ و خم، اما اراده و ساختن غرور آفرید و بار دیگر جوانان ایرانی فعل ساختن را صرف کردند. این بار خلاقیت، نوآوری و تکیه به نیروی جوان توشه راه شد و تولید محصولات دانش‌بنیان دستاورد این حرکت، تحریم‌ها یکی از سختی‌های این مسیر بود، دشمنان می‌خواستند با هر شیوه‌ای ما را وابسته نگاه دارند، اما این روزها بسیاری از محصولاتی که در گذشته به کشور وارد می‌شد در داخل و با برند ایرانی تولید می‌شود.

این حرکت در تمام حوزه‌های علمی به راه افتاده است. اگر سال ۹۴ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلول‌های بنیادی کمتر از انگشتان دست بود، اما اکنون بیش از ۸۰ شرکت فناور در این حوزه فعال هستند. اتفاقی که به دنبال آن محصولات متنوعی نیز وارد بازار شد تا سود آن به بیماران برسد و مرهمی باشد بر درد آن‌ها، البته این جهش تنها محدود به محصولات نیست و در حوزه تحقیقات علمی نیز شاهد جهش و پیشرفت هستیم.

تحقیقات علمی و کشف سلول‌های بنیادی روزنه‌ای تازه را پیش روی پزشکان برای درمان بیماری‌ها قرار داد، با این کشف دنیای تازه ای پیش روی محققان قرار گرفت و امروز برای درمان تک تک بیماری‌ها به این سلول‌ها امید است.

سلول‌های بنیادی در تمام بافت‌های بدن وجود دارند. برخی از آن‌ها تنها به سلول‌هایی همانند خود تبدیل می‌شوند، در این میان سلول‌های بنیادی پرتوان القایی، مشابه سلول های بنیادی جنینی قابلیت تمایز به هر سلولی را دارند. پزشکان از این خصوصیت برای درمان بیماری‌ها بهره می‌برند. تاکنون اقدامات موثری به کمک پیوند سلول های بنیادی در خصوص مشکلات چشمی انجام شده است و متخصصان ایرانی همگام با دنیا در این حوزه حرکت می‌کنند و تمام فعالیت‌هایی که در خارج کشور انجام می‌شود را، نهادینه کرده‌اند.

در قلب نیز این سلول‌ها امید بخشیده‌اند و سلول درمانی با استفاده از سلول‌های خود فرد در این حوزه کاربرد دارد. در ایران نیز چندین تجربه موفق در این حوزه وجود دارد که با ادامه آن قطعا نتایج درخشانی به دست می‌آید اما دسته‌ای دیگر از بیماران که امید به سلول‌های بنیادی جانی تازه به آن‌ها داده است، مبتلایان به بیماری‌های کلیوی هستند. در این حوزه استفاده از سلول‌های بنیادی در مرحله کارآزمایی بالینی نشان از کاهش روند آسیب دارد و تحقیقات در آن با سرعت ادامه دارد.

ریه ارگانی دیگر است که برای حفظ عملکرد درست سایر اندام‌ها هر ثانیه مشغول فعالیت است. تحقیقات برای درمان بیماری‌های این عضو با سلول‌های بنیادی نیز در حال انجام است، درمانی موثر و نوین. محققان و متخصصان کشور از نظر حصول نتایج موفق، همپای کشورهای پیشرفته و پیشرو در این زمینه در حال تحقیق هستند. در حال حاضر نیز در مراکز دانشگاهی تهران، مشهد، تبریز و فارس تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام می شود.

این موارد تنها بخش کوچکی از کاربرد سلول‌های بنیادی است. این حوزه دنیایی وسیع را پیش روی ما قرار داده است و قطعا در آینده خبرهای خوش بیشتری در انتظارمان است. حرکت علمی، راهکارها و شیوه‌های نوینی را برای درمان بیماری‌ها ارائه می‌کند و در این میان سلول‌های بنیادی و توسعه آن قطعا چراغ روشن و نورانی در این مسیر است و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در کشور برای توسعه و پیشرفت در این حرکت علمی با محققان همراه شده است.