درخشش نخستین خوشه‌های طلایی برنج در شالیزارهای گیلان آغاز شد.

ندای گیلان:درخشش نخستین خوشه‌های طلایی برنج در شالیزارهای گیلان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان 238 هزار هکتار شالیزار دارد، برنجی که حاصل دست‌های پینه‌بسته کشاورزان پرتلاش است، گیاهی ویژه که در طول دوره رشد به آب فراوان و زحمت زیاد نیاز دارد.

مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج در گیلان حدود پنج تا شش ماه طول می‌کشد و گیلان با کمک مردان و زنان این سرزمین تولیدکننده حدود 750 هزار تن برنج سفید معادل 40 درصد برنج کشور و دومین استان تامین کننده برنج در ایران است.

ده‌ها هزار نوع برنج در جهان وجود دارد که هر کدام مورد پسند افراد است اما عطر و بو و طعم برنج گیلان در دنیا بی‌نظیر بوده و صدری، هاشمی و علی‌کاظمی، بهترین، گران‌ترین و بازارپسندترین رقم برنج دنیاست که در گیلان کشت می‌شود و شهرت جهانی دارند.

نیمی از جمعیت دنیا برنج را به عنوان یک غذای اصلی می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند زیرا برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است.

برداشت برنج اوایل مرداد در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون تمام 238 هزار هکتار شالیزارهای این استان وجین‌کاری شده است، اظهار کرد: شالیکاران پرتلاش گیلان علف‌های هرز را از کنار خوشه‌های برنج جدا کرده و دور ریختند.

علیرضا شعبان‌نژاد با بیان اینکه آب‌دهی مناسب، شخم به موقع و… از دلایل خوشه‌زنی زودرس برنج در برخی شالیزارهای استان است، تصریح کرد: شالیزارهای گیلان به تدریج از چند روز آینده خوشه‌زنی خود را آغاز می‌کنند.

وی زمان برداشت برنج از شالیزارهای گیلان را اوایل مرداد امسال عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی ما برداشت یک‌میلیون و 100 هزار تن شلتوک «جو» برنج در شالیزارهای گیلان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره مبارزه بیولوژیک با آفات برنج در شالیزارهای این استان خاطرنشان کرد: مبارزه بیولوژیک با آفات برنج از دهه نخست خرداد ماه امسال در 22 هزار هکتار شالیزار آغاز شده است.

وی مبارزه بیولوژیک را در سه مرحله عنوان کرد و گفت: کرم ساقه‌خوار برنج در مرحله لاروی دسته یک در شالیزارها به دلیل بالا رفتن درجه حرارت افزایش می‌یابد و برای مبارزه بیولوژیک با آفات دو میلیون زنبور تریکوگراما رهاسازی می‌شود.

شعبان‌نژاد درباره پرداخت تسهیلات برای رونق کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: مبلغ بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال در سفر هیئت دولت به گیلان برای رونق کشاورزی استان اختصاص یافت.