فرماندار آستارا گفت: دولت روحانی منطق ایران را در صحنه بین المللی به اثبات رسانده و به رفاه، آسایش، نشاط و امید بخشیدن به مردم با تمامی سختی‌ها پایبند بوده است.

سیروس شفقی با حضور در دفتر خبرگزاری ایلنا  و ندای گیلان ضمن بازدید از این خبرگزاری و پایگاه خبری به تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید در شهرستان مرزی آستارا پرداخت.

شفقی گفت: پیش از انتصاب بنده بسیاری از پروژه‌های شهرستان آستارا متاسفانه کند، راکد و بعضا متوقف شده بود یا بقولی قفل‌هایش زنگ زده بود که در مدت خدمتم تا به امروز توفیق خداوندی شامل شد و توانستیم  غالب آنها را به اتمام و بهره‌برداری برسانیم که از جمله آنها می‌توان سالن بزرگ ارشاد که یکی بزرگترین سالن‌های اجتماعات استان بوده و بیش از 700 نفر ظرفیت دارد را نام برد که روند اجرایی آن 17 سال به طول انجامیده بود.

وی در خصوص این تاخیر 17 ساله گفت: در مدت یکسال و نیم توانستیم با تصویب و تخصیص اعتبارات لازم از منابع شهرستان این سالن زیبا را افتتاح و تقدیم مردم فرهنگ دوست شهرستان کنیم.

شفقتی افزود: منطقه ویژه اقتصادی آستارا مصوب سال 84 بود که متعاقب پیگیری وتشکیل جلساتی که در کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی صورت گرفت نهایتا منجر به تصویب آن در 17 اسفند 1393 در هیات محترم وزیران  و ابلاغ آن توسط معاون اول محترم ریاست‌جمهوری شد و دستور اجرایی‌شدن منطقه وی‍‍ژه با حوزه فعالیت‌های دریایی، بندری، صنایع و خدمات وابسته ولجستیکی و ایجادارزش افزوده صادر شد.

وی در ادامه به شرایط اقلیمی منطقه اشاره کرد و گفت: به دلیل وجود مرداب و نیزار باید مخلوط ریزی و تسطیح انجام می‌گرفت تا زیرساخت برای نقشه‌برداری و زون‌بندی صنایع و فعالیت‌ها فراهم و با اجرای سایر زیر ساخت‌ها، کد گمرگی مربوط صادر می‌شد و این کار ظرف مدت کوتاه یکسال و اندی صورت پذیرفت که به نوبه خود با توجه به شرایط ، کار بزرگی بود.

وی در ادامه افزود: از دستاوردهای دیگر در این‌مدت توسعه بندر آستارا بود بطوریکه در کل سال 92شاهد تردد جمعا 25 کشتی در یک سال بودیم که با مطالعات و فعالیت‌های شبانه روزی و جلسات لازم فقط در سال 93 در یکماه به 26 کشتی رسیدیم و در3 ماهه اول سال 94 مقام اول را در بین بنادر شمالی کسب کردیم و با رشد فعالیت‌ها بفکر توسعه بندر و افزایش ظرفیت به 100 هزارتن افتادیم بنحوی که در طول حدود یک ونیم سال پست دوم اسکله و دو سوله با زیربنای 6000 متر مربع و سایر خدمات را با حضور استاندار افتتاح کردیم که دستاورد بزرگی است.

شفقی ادامه داد: ظرف مدت یکسال و نیم توانستیم اسکله و انبار را احداث کنیم و آن در شرایطی بود که ساخت اسکله جدید را در آبراهی که بعنوان منطقه تردد قایق های یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استفاده می‌شد و همین معضل باعث راکد ماندن 5 ساله این پروژه شده بود را هم حل و هم با پرکردن آبراه به این بزرگی طی این مدت کوتاه توانستیم همزمان اسکله جدید را بسازیم. جادارد از مساعدت‌ها و توجه و حمایت‌های همه جانبه دکتر نجفی استاندار گیلان در خصوص تحقق این موارد از طرف مردم  شهرستان مرزی آستارا بسیار قدردانی کنم .

فرماندار آستارا در ادامه افزود: شهرستان فرهنگی مانند آستارا لایق فضا و سیمای آموزشی مناسب تری بود و در همین راستا طرح‌های ناتمام و رها شده در این زمینه را اجرایی کردیم و حدود 54 کلاس درس را در مدت دو سال به بهره برداری رساندیم.

وی در ادامه گفت: شهر گردشگری آستارا که محور ورودی استان از جهت استان‌های غربی و شمال غرب است با مشکل ترافیک پل لوندیل مواجه بود که پس از یک هفته از حضور بنده بعنوان فرماندار آستارا از زیر بار ترافیک رفت ومشکلات سالیان مردم آستارا وگردشگران و بویژه مردم خوب لوندویل رفع شد  و همچنین گره ترافیکی مقابل پایانه‌مرزی بار به جهت کثرت کامیون‌های ترانزیتی با احداث دوربرگردان استاندارد و همچنین ساختمان‌های نیمه کاره پایانه و محوطه نامناسب آن  با پیگیری مداوم و اختصاص 3 میلیارد تومان به بهره برداری رسید و فضای ایده آلی در این پایانه مرزی ایجاد شد .

فرماندار آستارا در مورد تهدید طغیان آب در این شهرستان چنین افزود: محلات خشک دهنه و جلال آباد و قسمت اعظمی از شهر آستارا در معرض تهدید مداوم طغیان آب قرار داشت که با دیوارسازی مناسب حفاظتی بصورت دیوار ذوذنقه‌ای با ارتفاع 4 متر و عرض پایین 220 سانتیمتر و عرض بالا یکصد سانتیمتر  و نصب روشنایی های مرزی که تاکنون سابقه نداشته را اجرا کرده و توانستیم خطر سیل را تاحدود زیادی  از شهر دور کنیم.

فرماندار موفق دولت تدبیر و امید در گیلان ادامه داد: امیدبخشی به جامعه از شعارهای دولت تدبیر و امید بوده و مشخص است فقط با کار می‌توان آن را محقق کرد.

وی در راستای عمران و آبادانی روستاها اظهار کرد: شخصاً وقت گذاشته و ماه‌ها پیگیر می شوم که مردم چه نیازهاییدارند تا برای رفع آنها تلاش کنم و منابعی که در اختیار داریم را به شکل درست و کارشناسی  توزیع کرده تا بتوانیم متناسب با نیازهای آنان رضایت عمومی را جلب کنیم.

شفقی افزود: سعی شده راه‌های صعب العبوری که جزو مطالبات سالیان دور و آرزوهای آنان شده بود را احداث  و مورد بهره برداری قرار دهیم.

وی گفت: در بخش آب روستایی گام‌های خوبی برداشته شده و باز جای کار دارد و در بخش گازرسانی با تکمیل پروژه‌های در دست اقدام درصد برخورداری شهرستان به 96 درصد می رسد.

فرماندار آستارا در بحث آب‌های شرب آستارا چنین اذعان داشت: آب شرب شهری آستارا مشکلات خاصی دارد که شاید سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی را می‌طلبد که در بحث آب‌و فاضلاب شهری فعالیت‌ها و اعتبارات ملی و یا مشارکت بخش خصوصی را می‌طلبد، اما در طول 2-3 ماه خدمت تسویه‌خانه فاضلاب شهر از 12 درصد ،توانستیم به پیشرفت بالای 50 درصد برسانیم

شفقی در خصوص بخش سلامت گفت: آستارا در بحث توریسم سلامت می تواند نقش اساسی ایفا کند که احداث بیمارستان 132 تختخوابی که درسال 88 شروع شده بود و در زمان کوتاه استقرار دولت تدبیر با تخصیص حدود 36 میلیارد تومان به اتمام رسیده و جهت تجهیز در یک‌ماه آینده تحویل وزارت بهداشت و درمان می‌شود .

وی ادامه‌ داد: در گذشته علاوه بر وضعیت نامناسب هتلینگ و سایر امکانات و سیمای‌درمانی بیمارستانی متاسفانه تنها یک آمبولانس قدیمی جهت اعزام بیمار داشت و بارها به علت فرسودگی در راه و گردنه حیران دچار خرابی می شد که با دعوت از وزیر بهداشت و اخذ دستور واگذاری 4 دستگاه آمبولانس جدید و مجهز و پیگیری های مداوم اخذ و  بکار گرفته شدند و علاوه بر اتمام بیمارستان 132 تختخوابی ما از محل اعتبارات ملی با اعتباری بیش از یک میلیارد تومان ساخت کلینیک تخصصی را در آستارا شروع کردیم که در مرحله اتمام اسکلت ساختمانی است .

وی در همین راستا افزود: تحول بزرگی در جهت سلامت توریسم در آستارا رخ خواهد داد که علاوه بر خدمات‌رسانی به شهرستان و شهرها و استان مجاور به  مراجعه کنندگان از کشورهای همسایه نیز ارایه خدمت کرده و از این طریق درآمدزایی ارزی خوبی برای استان فراهم خواهد آورد.

شفقی با بیان اینکه نقش آستارا چند وجهی است و موقعیت جغرافیایی این شهرستان بگونه‌ای است که در سطح استانی و کلان عملکردهای بسیار موثری را می‌تواند ایفا کند، افزود: آستارا سه مرز دریایی، خشکی و خط ریلی که به زودی باتمام می‌رسد را داراست و این مزیت بی نظیری برای آستارا و استان گیلان است .

فرماندار آستارا در خصوص راه آهن که مهمترین پروژه در استان گیلان و بویژه در آستاراست گفت: در سال 1372 کلنگ احداث راه آهن زده شده بود و چندین سال بود که همگان یقین حاصل کرده بودند که  این پروژه فراموش شده اجرایی نخواهد شد اما در سفر رئیس جمهور به استان اتفاق مهمی رخ داد و با دستور ایشان و پیگیری‌های مداوم استاندار گیلان و وزیر ارتباطات، هیاتی از طریق فعال کردن دیپلماسی از طریق دکتر واعظی در راستای کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور رفت و آمدهایی بین مقامات کشوری و استانی و شهرستانی شکل گرفت که در اثر این بسترسازی مناسب نهایتا با تشکیل جلسه ای در باکو با حضور دو طرف، از مجموع مقامات ارشد و اعضای کمیسیون اقتصادی و در آستارای آذربایجان و متعاقب آن در فرمانداری آستارا  منجر به امضای این توافقنامه مهم اقتصادی شد.

وی ادامه داد: توافقنامه‌ای در فرمانداری آستارا به امضا رسید و مقرر شد که هشت و نیم کیلومتر از راه‌آهن و همچنین پل مرزی با طول 80 متر در 3 دهنه بر روی رودخانه‌مرزی بصورت مشترک احداث  و حدود دو و نیم کیلومتری امتداد خط ریلی در خاک آستارای ایران بانضمام پل‌های مربوطه ریلی و روگذر و ایستگاه بارانداز و ساختمان‌های اداری آن در آستارا انجام پذیرد.

شفقتی در ادامه افزود: اتصال آستارا به کریدر بین‌المللی شمال -جنوب با دو نیم کیلومتر کار بسیار  بزرگی بود که در حال حاضر ساخت پل وریل گذاری 5/8 کیلومتر در حال اتمام بوده و با پیگیری و دستور ویژه رئیس‌جمهور با تخصیص سی‌میلیارد تومان تملک اراضی‌باقیمانده و احداث پل‌ها و ساختمان اداری راه آهن و سایر زیرساخت‌ها در حال اجراست و بزودی شاهد اتمام کار و بهره‌برداری از این پروژه مهم خواهیم بود.

وی افزود: در فاز اول پیش بینی شده  دو و نیم میلیون تن الی پنج میلیون  تن  کالا از جنوب به جهت انتقال به کشورهای آذربایجان و روسیه تا هلسینکی اروپا از آستارا انتقال داده شود و همچنین دولت آذربایجان هم قصد دارد 75 هزار واگن گندم به میزان 5/1میلیون تن را به جهت صادرات به کشورهای دیگر بویژه عراق را در برنامه دارد که همه اینها از شهرستان آستارا انتقال پیدا خواهند کرد.

فرماندار موفق آستارا با بیان اینکه گیلان و آستارا یک قطب استراتژ‍یک در کریدور شمال و جنوب در سطح بین المللی خواهد بود افزود: این شهرستان هر چقدر بخواهد نقش خودش را بهتر انجام دهد، در رونق اقتصادی بیشتری برای استان بهمراه خواهد داشت.

وی با اشاره به نزدیکی آستانه انتخابات و عدم حضور احمدی نژاد و پیروزی دولت تدبیر و امید چنین بیان داشت: تمهیدات و درایت های مقام معظم رهبری، همواره خطرات بسیاری را از کشور دور کرده و بسیاری از گره‌های سخت کشور را بازگشایی کرده است.

وی تصریح کرد: احساس بنده این است که مردم ما بسیار روشن هستند و قدرت تشخیص بالایی دارند و دوران های مختلف را دیده اند و شعارهای مختلفی را نیز آزموده اند.

شفقتی در ادامه اذعان داشت: مردم ما دیدگاه کارشناسی خوبی در امر تحقق آبادانی کشور و بخش های مختلف دارند و یقین دارم با این بینش بالا، به این نتیجه رسیده اند که دولت تدبیر وامید در کشور داری دیدگاه کارشناسی وعقلانی است و قصد بسترسازی قانونمند و شفاف‌سازی امور کشور در بخش‌های مختلف را با دخالت دادن مردم و ایجاد نشاط و امید به آینده واتحاد نیروهای دلسوز کشور را در پیش گرفته است.

وی بیان داشت: دولت آقای روحانی نام و آوازه منطق ایران را در صحنه بین المللی به اثبات رسانده  و به رفاه، آسایش و نشاط و امید بخشیدن به مردم با تمامی میراث و سختی‌ها بسیار پایبند بوده است.

فرماندار آستارا گفت: کارهای بزرگی که این دولت با شرایط خاص انجام داده را مردم خوب می‌دانند و اینکه دولت کشور را در چه وضعیتی خطرناک تحویل گرفت و توانست با سامان دادن امور و همچنین مدت‌های مدید با فعالیت هوشمندانه دیپلماسی‌خارجی و رفع خطراتی که کشور را تهدید می‌کرد، توانست ثبات و آرامش را به کشور بازگرداند.