رئیس بسیج جامعه زنان، هرچند فرزند دختری ندارد اما معتقد است اگر دختر داشت حتما با ازدواج او در سن کمتر از ۱۳ سالگی موافقت می‌کر

رویداد 24 نوشت:رئیس بسیج جامعه زنان، هرچند فرزند دختری ندارد اما معتقد است اگر دختر داشت حتما با ازدواج او در سن کمتر از ۱۳ سالگی موافقت می‌کرد. همچنین وی در دفاع از نظریه خود مبنی بر ضرورت ازدواج دختران کمتر از ۱۳ تاکید کرد که آزادی مردم را نباید از آن‌ها گرفت و باید اجازه داد مردم درباره زندگی خصوصی خود تصمیم بگیرند.

آزادی برای انتخاب روش‌های زندگی خصوصی هر چند مسئله‌ای خوشایند و مطلوب است، اما آزادی نیز در هر جامعه‌ای تعاریف خاصی پیدا می‌کند. در شرایطی که مینو اصلانی، رییس بسیج جامعه زنان معتقد است باید مردم برای ازدواج آزاد باشند، این نوع ازدواج به فتوای مرجع عالی قدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی از منظر شرعی موجب اضرار است.
اگر آزادی را اینگونه افسار گسیخته تعریف کنیم، جامعه روندی نزولی پیدا خواهد کرد. در این شرایط شاید به همین زودی بشنویم مردم آزاد هستند مواد مخدر مصرف کنند و نباید این آزادی را از آن‌ها دریغ کرد. این درحالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فقها و فعالان حقوق کودک برای کنترل جامعه، تلاش در غیر قانونی کردن ازدواج کودکان دارند.
مینو اصلانی درباره دلیل مخالفت‌های خود برای غیرقانونی خواندن ازدواج کوکان زیر ۱۳ سال در گفت و گو با رویداد۲۴ گفت: بحث، بحث من نیست و اختیاری است که خانواده‌ها دارند. بحث این است که چرا ما باید آزادی مردم را به دلیل نگرش‌های غلط خود محدود کنیم. مردم آزادند که فرزندانشان با توجه به شرایط فعلی ازدواج کنند.
به گفته اصلانی؛ بلوغ به سن پایین رسیده است. چرا ما نگران این نیستیم که سن بلوغ پایین آمده و مسائل غیراخلاقی شکل می‌گیرد. برای کنترل مسائل غیر اخلاقی باید اجازه دهیم ازدواج صورت بگیرد.
وی از عملکرد مدافعان حقوق کودک انتقاد کرد و افزود: از طرفی پیگیری می‌کنند که مسائل پیشگیری از ایدز را در مهدکودک‌ها آموزش دهند تا اطفال در رفتارهای پرخطر مشکلی پیدا نکنند. اما ازدواج را با توجه به اینکه شرع مقدس و شارع مقدس فرموده که در ۹ سالگی انسان‌ها رشد می‌کنند برای دختران نهی می‌کنند. از همین رو بالابردن سن کودک تا ۱۸ سالگی به نوعی توهین به انسان است.
به اعتقاد رئیس بسیج جامعه زنان، عده‌ای تلاش می‌کنند چون سازمان‌های بین المللی و کنوانسیون حقوق کودک، سن کودک را ۰-۱۸ معرفی می‌کند، ما هم باید همپای سازمان‌های بین المللی، ولو به غلط و اشتباه و به سراشیبی سقوط رفتن باید بحث‌های سازمان‌های بین المللی پیاده شود.
با توجه به اظهار نظرهای اصلانی و مقایسه آن با مدارک دینی و علمی، اختلاف‌هایی وجود دارد. بر اساس روایات مستند سن بلوغ ۱۳ سالگی به مراتب بیشتر و قوی‌تر از ۹ سالگی است. از سویی دیگر عده‌ای از مراجع و عالمان دینی معتقدند سن ۹ سالگی برای بلوغ دختر فقط شهرت بیشتری دارد و این موضوع به این معنی نیست که بلوغ حتما ۹ سالگی است.
این در حالی است که وی به شدت این موضوع را انکار کرد و گفت: مراجع تقلیدی که سن تکلیف را ۱۳ سال اعلام کرده‌اند فوق العاده نادر هستند. از سویی دیگر بحث من بحث مراجع تقلید نیست و یک بحث اجتماعی است. به نظر من افردی که به دنبال بالا رفتن سن ازدواج هستند باید توضیح دهند چرا به دنبال آموزش پیشگیری از ایدز در مهدکودک‌ها هستند. علت این موضوع قطعا پایین آمدن سن بلوغ است. بنابراین باید سن ازدواج هم کاهش پیدا کند.
اما یکی دیگر از مسائلی که موجب مخالفت جدی اصلانی با افزایش سن ازدواج است مخالفت وی با تعریف سن کودک در مراجع بین المللی است. این در حالی است که سال‌ها قبل از مینو اصلانی، رجل سیاسی کشور بنا به صلاح دید نظام جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون‌ها را پذرفته و امضا کرده‌اند.
از همین روست که رئیس بسیج جامع زنان تاکید کرد: کنوانسیون حقوق کودک معتقد است فرد تا ۱۸ سال کودک است و این موضوع کاملا ضد انسانی است. اگر این تعریف از سن کودک را بپذیریم توهین به انسان است. اندیشمندان غربی معتقدند بزگ‌ترین آسیبی که به سیر رشد انسان وارد شده است به دلیل همین کنوانسیون حقوق کودک است. در کشور فرانسه چندین جلسه و همایش علمی برگزار شده که چرا کودک را تا ۱۸ سالگی تعریف کرده‌ایم. این توهین به انسان است.
به اعتقاد اصلانی دلیل غیر انسانی بودن این تعریف بین المللی از کودک این است که شرایط دختر در ۹ سالگی با کودکی مغایرت دارد. در ۹ سالگی مسائل تازه‌ای برای دختران به وجود می‌آید. خداوند در این سن دختر را مورد خطاب قرار می‌دهد چون در او رشد جسمی و جنسی اتفاق می‌افتد. همچنین پسر در ۱۵ سالگی به رشد جنسی و فکری و اندیشه‌ای می‌رسد.
وی افزود: شهید فهمیده در ۱۳ سالگی به درجه شهادت رسید، این چه بحثی است که گروهی تلاش می‌کنند کودک را تا ۱۸ سالگی تعریف کنند؟ غربی‌ها و فمنیست‌ها معتقدند سن بلوغ به ۸ سال رسیده است. چرا ما در جامعه بومی خودمان اینگونه برخورد می‌کنیم؟
به گفته اصلانی مردم در شهر و روستا آزاد هستند که اگر دختر آمادگی ازدواج داشت و راضی بود شرایط ازدواج او را فراهم کنند. بر اساس حقوق شهروندی این حق طبیعی یک خانم است که ازدواج کند و نباید او را محدود کرد.
وی درباره ضعف جسمانی دختران و رشد کمتر جسمی افراد در سال‌های اخیر و مقایسه آن با صدر اسلام معتقد است: اتفاقا دختران در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌اند. در ضمن این اختیار با خانواده و دختری است که قرار است ازدواج کند. چرا ما باید به خصوصی‌ترین مسائل زندگی افراد ورود کنیم.
به اعتقاد اصلانی این کار فقط برای تایید کنوانسیون‌های بین المللی و بعضا ذاله گزارش دهیم زندگی بومی مردم خود را نادیده گرفته‌ایم. باید فرهنگ سازی شود که با دختر مشورت شود که آیا برای ازدواج آمادگی دارد یا خیر. دیگر نیازی به منع قانونی نیست.
وی تاکید کرد ما نباید آزادی‌ها و حقوق شهروندی مردم را محدود کنیم به دلیل دیدگاه‌های سیاسی خودمان و نباید برنامه‌هایمان را بر اساس کنوانسیون‌هایی که غرب توسط اندیشمندانش که آن هم در حال حاضر پذیرفته نیست قرار دهیم. باید اجازه دهیم مردم خودشان تصمیم بگیرند.
وی در پاسخ به آخرین سوال رویداد۲۴، مبنی بر اینکه آیا حاضر می‌شوید دخترتان در ۱۲ سالگی ازدواج کند گفت: حتما این کار را خواهم کرد. پسر من در ۲۱ سالگی ازدواج کرد اما من دختر ندارم.
این پاسخ مینو اصلانی اما در شرایطی مطرح شد که وی اذعان کرد، فرزند دختر ندارد. هرچند شاید اگر مادر دختر ۱۲ ساله‌ای بود که فرزندش باید برای کمک به هزینه‌های زندگی خانواده‌اش با پیرمردی ۶۰ ساله هم بستر می‌شد، پاسخ و نگاه متفاوتی ارائه می‌داد.