مدیرعامل شرکت دخانیات ایران تصریح کرد: من این اطمینان را به مردم میدهم، نخواهیم گذاشت کسی، چشم طمعی به این مجموعه تولیدی داشته باشد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، نشست خبری شرکت دخانیات گیلان با حضور  سیاوش افضلی مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، مهدی زکی پور، سرپرست مدیریت مجتمع دخانیات گیلان و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

افضلی در رابطه با عملکرد شرکت دخانیات اظهار داشت: شرکت دخانیات ایران، امروزه با هفت مجتمع تولیدی و چیزی بالغ بر شش هزار پرسنل  در حال خدمتگزاری است.

وی در ادامه بیان کرد: اگرچه که همچنان سهام شرکت دخانیات تحت نظر دولت است و با وجود کارشناسی های غلط و سیاست گذاری های نابه جا، وظایف حاکمیتی اعم از بحث تولید، اشتغال، کشاورزی، فروش و صادارات برعهده این شرکت قرار گرفت، اکنون این مجموعه، تماما تولیدی محسوب میشود.

بازار باید به صورت عادلانه تقسیم شود

مدیرعامل دخانیات ایران در رابطه با وجود شرکت های رقیب خارجی در بحث عرضه کالا و تولید یادآور شد:  نزدیک به ۷۰ درصد  بازار ۴۰ هزار میلیارد تومانی دخانیات ایران، تحت نظر دو شرکت خارجی بزرگ قرار دارد که سهم دخانیات ایران با وجود عمده وظایف حاکمیتی حدود ۱۳ الی ۱۴ درصد از مجموع آمار این دو شرکت است.

وی افزود: با توجه به نظر کارشناسی بنده،  اگر این صنعت قریب به ۱۰۰ سال فعال در کشور را میخواهیم پابرجا نگه داریم، این سیاست باید اصلاح شود. روند تولید و فروش باید به شکلی سیاست گذاری شود که حد تعادل رعایت شود. بنده مخالف حضور شرکت های خارجی در این عرصه نیستم اما میگویم این بازار باید به صورت عادلانه تقسیم شود. نمیشود هزینه کشاورز و تولید را ما بدهیم اما محصول دست شرکت های خارجی با قیمت های متفاوت و بالاتر از میزان قیمت ما ارائه شود.

افضلی با بیان اینکه، این شرکت در تمامی استان ها بدون یک ریال بودجه در حال فعالیت است، ادامه داد: امروز هزار و دویست نفر به صورت مستقیم و چیزی بیش از هزار نفر به صورت غیر مستقیم با این مجموعه بزرگ در حال فعالیت هستند اما تاکنون، ما حتی یک ریال بودجه هم از مجلس تحویل نگرفتیم.

وی در رابطه با اینکه برنامه های پیش روی این شرکت برای تولید چگونه است، گفت: خوشبختانه در سه ماهه اول سال در بحث تولید ۶۵ در افزایش و در بحث فروش ۲۵ درصد افزایش داشتیم. با تلاش همکاران من، ۱۰ نوع محصول مستقل تقریبا در این شرکت تولید و ۸ محصول جدید در رده کلاس B، هم رده  با محصولات خارجی مانند  محصول سی‌وان (C1) با جدیدترین طراحی تولید خواهیم کرد که در نیمه دوم سال به بازار عرضه خواهند شد و همچنین در حوزه تولید ۲ عدد ماشین آلات تخصصی در پایان ماه امسال به چرخه صنعت در این شرکت، اضافه خواهند شد.

مدیرعامل دخانیات ایران گفت: باتوجه به تصمیمات ما، دخانیات در سال ۱۴۰۰ به شرکت سودده و شرکت بورسی تبدیل خواهد شد. بورسی شدن این شرکت باعث شفافیت عملکرد در تمام حوزه های آن خواهد شد.

افزایش انگیزه کشت توتون در ایران

افضلی در رابطه با حاصلخیز بودن و زراعی بودن زمین های کشاورزی گیلان نیز اظهار کرد: گیلان یکی از چند استان فعال در زمینه کشت توتون است. بر کشت توتون و تنباکو در گذشته خیلی هدف گذاری نمی‎شد اما حال با نظارت بر کشت و عمل آوری، میخواهیم به کاهش قیمت تمام شده  و خروج ارز کمک کنیم. با وجود مرغوبیت زیاد توتون های کشت شده در ایران، شرکت های خارجی هرگز از توتون های ایران خرید نمی کنند، تنها شرکت خریدار شرکت دخانیات ایران است.

وی در رابطه با افزایش سطح زیر کشت توتون در ایران گفت: یک مجموعه پیشنهادات برای کشاورزان قرار داده ایم که انگیزه برای کشت توتون را در بین کشاورزان افزایش دهد.  تصمیم ما این بود که نزدیک به ۴۰ درصد هزینه خرید توتون از کشاورز را بالا برده و با افزایش میزان کشت، میزان واردات را کاهش دهیم. ما آمادگی این را داریم که به هر میزان سطح زیر کشت توتون با کشاورز قرارداد ببندیم.

افضلی در ادامه تاکید کرد: ما باید حوزه صنعت دخانیات را با سیاست گذاری های مشخص صیانت کنیم وگرنه این شرکت روز به روز مانند شرکت های دیگر رو به افول خواهند رفت. من در جلسه با اقای وزیر هم گفته ام که دخانیات هم به مانند صنعت خودرو، باید حمایت شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین مجتمع دخانیات خاورمیانه ما در گیلان است، گفت: امروز در شرکت ۳ شیفت در حال فعالیت است. اگر دولت و قانون گذار این شرایط را فراهم کند، ما توانایی  افزایش تولید را خواهیم داشت. بالاترین جذب در شرکت دخانیات را در گیلان داشتیم و در سال گذشته ۱۱۰ نفر به صورت کاملا بومی از طریق آزمون استخدامی جذب ذخانیات گیلان شدند که در سال جاری هم تصمیم به برگزاری آزمون و همچین جذب نیرو در حوزه تولید خواهیم داشت.

مدیرعامل دخانیات ایران در رابطه با صادرات سیگار و توتون مطرح کرد: تا کنون عمده صادرات ما از بندر آستارا بوده است اما عمده واردات مواد اولیه ما از کریدور جنوب است. بر اساس تصمیم گیری ها، تصمیم بر انتقال این مجموعه با احداث گمرک اختصاصی برای شرکت دخانیات به منطقه آزاد انزلی گرفته شده است. دخانیات آمادگی صادرات توتون و سیگار بر اساس پیشنهادات شرکت های  مختلف درخواست کننده بر اساس بسته بندی و طرح دلخواه را دارد.

وی در خصوص آمار افزایش تولید گفت: ما ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نخ سیگار در سال ۹۹ تولید کردیم که این رقم نسبت به سال ۹۸ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش پیداکرد. در سال های گذشته این شایعه ایجاد شده بود که شرکت رو به تعطیلی است اما امروز اعتماد به نفس ما افزایش پبدا کرد چون با همت همکارانم در شرکت دخانیات توانستیم آمار تولید و فروش را در سال ۹۹ تغییر دهیم و از روند کاهشی به روند صعودی، رشد پیدا کنیم. محل شاخص های یک مجموعه که تغییر جهت میدهند، بسیار مهم است.
افضلی اظهار داشت: طبق این آمار سیگاری های ما زیاد نشد بلکه حضور افراد دیگری که سهم دخانیات را گرفته بودند، به همت کارمندان کمرنگ تر شد و بخش زیادی از سهم این شرکت پس گرفته شد که باز هم جای کار دارد. محصولات شرکت دخانیات در کلاس خودش از مرغوب ترین محصولات تولید شده در برابر محصولات خارجی است.

از آقایان خواهش کردم که ما را هم مثل خارجی ها ببینید

افضلی با اشاره بر هشدار نماینده رشت بر مشکلات حاضر در این شرکت، گفت: اظهار نظرات این عزیزان کاملا به جا و درست است اما سیاست‌گذاری ها غلط و نابه جا ست. مسئله، صیانت از تولید ملی است اما عمل مهم است. من به جرات می گویم، امروز هیچ امری مقدس تر از تولید بدون شوآف نیست.تولید حمایت میخواهد. من در مجلس از آقایان خواهش کردم که ما را هم مثل خارجی ها ببینید. این خیلی بد است که ما در دفاع از صنعت و تولید داخل، لکنت زبان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ادامه داد: ما بحثمان این نیست که چرا مردم سراغ برند های خارجی میروند، مسئله مسئله بازار است. دخانیات ایران دنبال جای پای برند های خارجی و تعرض به سهم آنان نیست. اینجاست که نمایندگان دولت باید بدانند صیانت و عمل کردن به آن و حمایت از تولید کننده، بخش مهمی برای نگه داشتن سهم تولید و فروش داخل است. من این اطمینان را به مردم میدهم، نخواهیم گذاشت کسی، چشم طمعی به این مجموعه تولیدی داشته باشد.

وی در پایان در خصوص مشکلات ایجاد شده از قطعی برق، گفت: با توجه به تصمیمات اخذ شده، نیروگاه ۶۰۰۰ واتی اختصاصی برای مجموعه دخانیات گیلان باید احداث شود. امروز اگر میگوییم باید تولید ملی صورت گیرد باید همه جانبه از آن حمایت کنیم.

افضلی متذکر شد: با قطعی برق، بسیاری از دستگاه ها در همین مجموعه گیلان، که یکی از مجموعه های اصلی ما در کشور است خاموش هستند و فعالیت نمی‌کنند. روزانه چیزی بالغ بر ۱۵ دستگاه، بیش از ۴ الی ۵ ساعت بدلیل قطعی برق خاموش هستند. تولید کشور با این کار رو به افول خواهد رفت. زیر ساخت ها که درست باشد توانایی در تولید بسیار بالاست.

قطعی برق معضل امروز دخانیات گیلان است

مهدی زکی پور، مدیر مجموعه دخانیات گیلان در ادامه با قدردانی از اصحاب رسانه از برنامه های پیش روی این مجموعه گفت: ما نیاز به همکاری بیشتر کشاورزان در بحث افزایش سطح زیر کشت توتون در استان و جلوگیری از واردات داریم.
وی در پایان ادامه داد: مجموعه باید به پایداری در بحث تامین برق برسد. یکی از معضلات امروز دخانیات گیلان، خاموشی های پی در پی و عدم توجه مسئولین به قطع چرخه تولید است. علاوه بر پیشنهادات متعدد برای زمان بندی خاموشی های کمتر این مجموعه ما درصدد احداث نیروگاه اختصاصی تولید برق در این مجموعه هستیم.

  • نویسنده : مدیرعامل شرکت دخانیات ایران :