مهندسان مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای انجام طرح تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاهی در کشور کانادا یک ربات تعادلی می‌سازند.

به گزارش ندای گیلان ، مدیر مرکز تحقیقات مکاترونیک(مکانیک و الکترونیک) دانشگاه آزاد اسلامی قزوین روز شنبه در گفت‌ و گویی  گفت: یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور کانادا چندی پیش تفاهم نامه‌ای را با مهندسان مکاترونیک این مرکز منعقد کرد تا برای انجام یک پژوهش تحقیقاتی از ربات تعادلی (ball balancing robot) این دانشگاه استفاده کند.

محمد نوروزی افزود: این ربات تعادلی و پویا قرار است برای مدل‌سازی در سیتم‌های دینامیکی، کمک به انسان‌ها در زندگی روزمره و همچنین انجام برخی طرح‌های تحقیقاتی در اختیار یکی از دانشگاه‌های کشور کانادا قرار گیرد.

وی در مورد هزینه ساخت این ربات اظهار داشت: هزینه تجهیزات فنی این ربات ۲۰ هزار دلار و هزینه ماشین آلات آن که از داخل تامین می‌شود، یک میلیارد ریال است که روی هم رفته برای ساخت این ربات باید سه میلیارد ریال صرف هزینه شود.

نوروزی همچنین از ساخت ربات آتش نشان برای شهرداری منطقه ۲ تهران نیز خبر داد و گفت: این شهرداری و چند سازمان دیگر به لحاظ داشتن مواد آتش زا به این ربات نیاز دارند و چون عملیات خاموش کردن آتش در این اماکن کاری بسیار دشوار بوده و برای نیروی انسانی خطرناک است، ربات آتش نشان به عملیات خاموش کردن آتش اقدام می‌کند.

مدیر مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مورد تولید انبوه این ربات‌ها توضیح داد: با توجه به کاربری خاص و ویژه این ربات‌ها، امکان تولید انبوه آنها وجود ندارد و باید بنا بر سفارش سازمان و نهادی خاص آنها را طراحی و عرضه کرد.

وی یادآور شد: ساخت چند ربات دیگر با کاربری‌های پارکینگ هوشمند و انتقال مکانیزه زباله از دیگر ایده‌های مهندسان این مرکز است که در مرحله تحقیقات قرار دارد.