امروز در اولین یکشنبه سال جدید، اعضای ستاد ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان گردهم می‌آیند تا درباره فهرست «امید» در حوزه‌هایی که انتخابات آن به مرحله دوم رفته است، تصمیم بگیرند.

به گزارش ندای گیلان ،امروز در اولین یکشنبه سال جدید، اعضای ستاد ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان گردهم می‌آیند تا درباره فهرست «امید» در حوزه‌هایی که انتخابات آن به مرحله دوم رفته است، تصمیم بگیرند.

  این فهرست امشب قرار است نهایی شود. منظور از نهایی‌شدن هم این است که اصلاح‌طلبان برای کرسی‌هایی که نامزد معرفی نکرده بودند و حالا قرار است تکلیف آن کرسی‌ها در مرحله دوم روشن شود، از نامزدهای مستقل اعلام حمایت کنند. تکلیف ٥٦ حوزه و ٦٩ کرسی باقیمانده از ٢٩٠ کرسی مجلس قرار است در مرحله دوم روشن شود. ستاد ائتلاف قرار است برای بیش از ٦٠ کرسی نامزد معرفی کند. از این تعداد بالای ٦٠  نامزد در فهرست امید قرار می‌گیرند و گفته مي‌شود قرار است از پنج نفر هم اعلام حمایت شود. ستاد ائتلاف در حقیقت قرار است درباره هر ٦٩ کرسی اعلام موضع کند. 

این برنامه‌ای است که امشب قرار است درباره آن مذاکره شده و موضوع نهایی شود. به این ترتیب در اولین جلسه آغازین سال نو، اصلاح‌طلبان استارت مرحله دوم انتخابات را می‌زنند، آن هم پرقوت.
پیش‌تر محمدرضا عارف، نفر اول تهران و فهرست امید هم از تلاش برای کسب ٤٠ درصد کرسی‌های باقی‌مانده در مرحله دوم خبر داده بود. این نشان از تلاش ائتلاف برای کسب حداکثر کرسی‌های باقی‌مانده در مرحله دوم دارد. به گواه اعضای ائتلاف، فهرست امید در مرحله  اول انتخابات توانست ١٢٤ کرسی را از آن خود کند. از این تعداد ٩٩ نفر اصلاح‌طلب قطعی و ٢٥ نفر از حامیان دولت بودند که در فهرست امید جای گرفتند. همچنین پنج نفر از اقلیت‌های دینی که رأی آورده‌‌اند گرایش اصلاح‌طلبی دارند و البته ٢٠ نفر از مستقل‌ها هم گرایش حامی دولت دارند. با توجه به این آمار کرسی‌های باقی‌مانده در مرحله اول یعنی ٩٧ کرسی را هم مستقل‌ها و اصولگرایان کسب کرده‌اند.
هدف ١٠ ارديبهشت
مرحله دوم انتخابات قرار است در تاریخ دهم اردیبهشت برگزار شود. به گزارش ایسنا، در این مرحله کسانی می‌توانند در یک حوزه رأی دهند که در مرحله نخست در همان حوزه‌ انتخابیه رأی داده باشند. همچنین کسانی که در مرحله اول رأی نداده باشند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.برای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تعرفه جدید چاپ می‌شود و تعرفه‌های مرحله اول به‌هیچ‌عنوان برای مرحله دوم قابل استفاده نیست. احکام مرحله دوم از جمله مربوط به تبلیغات همانند مرحله اول خواهد بود؛ یعنی نامزدها یک هفته فرصت تبلیغات خواهند داشت و ٢٤ ساعت قبل از رأی‌گیری این فرصت به پایان می‌رسد.
تاکنون از ٢٠٧ حوزه انتخابیه مجلس، صحت برگزاری انتخابات در ٢٠٢ حوزه در شورای نگهبان تأیید شده است. شورای نگهبان اعلام کرده است که در چهار حوزه بازرسی انجام داده است. وزارت کشور نیز به شکایات رسیدگی کرده و آرای برخی شعب بازشماری شده که تغییر در نتایج انتخابات حاصل نشده است. اما یکی از حاشیه‌های انتخابات دهمین دوره مجلس عدم تأیید آرای مينو خالقي، منتخب سوم اصفهان بود. براساس ابلاغیه شورای نگهبان که در اختیار استانداری اصفهان قرار گرفت، صحت آرای منتخبان اول، دوم، چهارم و پنجم این شهر تأیید و آرای نفر سوم باطل شد و به این ترتیب طبق گفته زرگرپور استاندار اصفهان، انتخابات میان‌دوره‌ای برای انتخاب پنجمین نفر برگزار می‌شود.

 

از سویی طبق آرا نفر ششم اصفهان ٢٦,٢ درصد آرا را به خود اختصاص داده و این از یک‌چهارم آرا بیشتر است، بنابراین تعیین تکلیف نفر پنجم به نظر نهایی شورای نگهبان بستگی دارد. البته محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور در همین رابطه گفته است که از منظر حقوقی نظرمان با شورای نگهبان متفاوت است و ما نظر خود را به آنها اعلام کرده‌ایم. میزان مشارکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان در تهران ٥٠ درصد و در کل کشور ٦٢ درصد بود.
اصلاح‌طلبان که در مرحله اول و در انتخابات شهر تهران توانستند تمامی اعضای فهرست امید را راهی بهارستان کنند و البته در شهرستان‌ها نیز موفق ظاهر شدند، تمام تلاش خود را آغاز  کرده‌‌اند تا بتوانند در مرحله دوم هم حداکثر کرسی‌ها را از آن خود کنند.به همین دلیل هم در جلسه امشب بنا دارند تا درباره همه ٦٩ کرسی باقی‌مانده اعلام موضع کنند. این جلسه در واقع تکمیل‌کننده آخرین جلسه ستاد ائتلاف در اسفند سال گذشته بود. بر مبنای آن جلسه، برای ٣٢ حوزه انتخابیه نامزد معرفی شده است که اسامی آنها در جدول زیر آمده است:

9412-26t774