در کودکی به دلیل اعتیاد پدرم به موادمخدر و بیماری صعب‌العلاج مادرم، دوران خوشی را سپری نکردم و در محیط بیرون از خانه با سن بسیار کم کار ‌می‌کردم و تا حدودی کمک حال خانواده‌ام بودم.

به گزارش ندای گیلان از رشت، مردی جوان با سامانه مشاوره تلفنی پلیس پاسخگو مرکز مشاوره آرامش تماس گرفت و مشکلش را اینگونه شرح داد.
در کودکی به دلیل اعتیاد پدرم به موادمخدر و بیماری صعب‌العلاج مادرم، دوران خوشی را سپری نکردم و در محیط بیرون از خانه با سن بسیار کم کار ‌می‌کردم و تا حدودی کمک حال خانواده‌ام بودم. تا اینکه در سن نوجوانی مادرم را ازدست دادم و چون رابطه عاطفی خوبی با پدرم نداشتم و مدام مرا مورد آزار و اذیت قرا می‌داد، برای همیشه منزل را ترک کردم و برای کار به شهر دیگری رفتم به واسطه‌ یکی از دوستانم در شرکت صنعتی مشغول به کار شدم. چون سرمایه‌ای نداشتم و نمی‌توانستم خانه‌ای اجاره کنم، چند سالی را در خوابگاه شرکت ماندم. یک روز که برای خرید لباس به شهر رفته بودم با خانمی جوان و خوش سیما آشنا شدم. بعد از ۷ ماه دوستی و وابستگی شدید متوجه شدم مطلقه است و یک فرزند دختر ۵ ساله دارد. بسیار شوکه شده بودم و انتظار چنین مسئله‌ای را بعد از مدت‌ها آشنایی نداشتم و نمی‌دانستم باید چگونه با این مشکل کنار بیایم. از طرفی به آن خانم علاقه‌مند شده بودم و خلاهای عاطفی‌ام را پرکرده بود و از طرفی دیگر نمی‌‌دانستم با چنین شرایطی مخصوصا وجود فرزند چگونه او را بپذیرم. به هر حال چون دوستش داشتم، تصمیم گرفتم با او ازدواج کنم و فرزندش را مثل دختر خودم قبول کنم.
بعد از مراسم عقد، جشن کوچکی گرفتیم و خانه‌ای در شهر اجاره کردیم و زندگی مشترکمان را آغاز کردیم. بعد از ۲ سال زندگی، فرزند پسرمان به دنیا آمد. تازه داشتم طعم خوش زندگی را می‌چشیدم که متوجه رفتارهای مشکوک همسرم شدم. بعضی شب‌ها که شیفت کاری‌ام بود و مجبور بودم در شرکت بمانم، وقتی با همسرم تماس می‌گرفتم، تلفنش مشغول بود و زمان‌های طولانی در حال مکالمه بود. علتش را که جویا می‌شدم از پاسخ دادن طفره می‌رفت و جواب درست و حسابی نمی‌داد. یک روز که در اتاق خواب مشغول خواباندن فرزندانمان بود به صورت پنهانی گوشی‌اش را چک کردم و متوجه ارتباطش با مردی شدم. زمین و زمان بر سرم خراب شد. چیزیکه انتظارش را نداشتم بر سرم آمده بود. همسرم، کسی که با عشق و علاقه با او ازدواج کرده بودم و در زندگی با مهر و محبت با او رفتار می‌کردم نسبت به من و زندگی‌اش خیانت کرده بود. هربار که علت این پیمان شکنی را از او ‌جویا شدم با گریه و ناله اظهار ندامت و پشیمانی می‌کرد و می‌خواست او را ببخشم. اما من نمی‌توانستم با این مسئله کنار بیایم مدتی است ناخودآگاه بدون اینکه دست خودم باشد شب‌ها بالاسرش می‌روم و می‌خواهم با چاقو جانش را بگیرم. از شما می‌خواهم کمکم کنید تا با این موضوع کنار بیایم، فرزندانم را بی‌مادر نکنم و دستانم به خون آلوده نشود.
تحلیل کارشناس:
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مهمترین عامل تهدید کننده‌ی عملکرد سالم، ثبات و تداوم روابط زناشویی و فروپاشی نظام خانواده، خیانت است. این موضوع مسئله‌ای تکان دهنده برای زوج‌ها و خانواده است. بی‌وفایی و خیانت زناشویی تنها حاصل هوس‌رانی و ناشی از عوامل غیر‌قابل‌ پیش‌بینی نیست، بلکه پدیده‌ای اجتماعی پیچیده‌ای است که عوامل پیش‌بینی کننده زیادی در بروز آن نقش دارند. زندگی در عصر کنونی، آگاهی‌ها و مهارت‌های ظریف‌تری را می‌طلبد که این امر با مطالعه و آموزش همسران میسر می‌شود و دسترسی به اطلاعات درست و کسب این مهارت‌ها در پیشگیری از این آسیب بزرگ اجتماعی نقش عمده‌ای دارد.
خیانت مانند بسیاری از پدیده‌های اجتماعی دیگر، یک رویداد چند‌ وجهی و پیچیده است که عوامل بالقوه‌ زیادی در بروز ایجاد آن دخالت دارند اما به طور کلی عوامل پیش‌بینی کننده‌ خیانت را می‌توان در چهار گروه دسته‌بندی کرد:
عوامل فردی
ویژگی‌های ارتباطی
رویدادهای بیرونی و شرایط مساعد کننده خیانت
عوامل فرهنگی و اجتماعی
مشاهدات بالینی و پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه خیانت زناشویی نشان می‌دهد که این اتفاق می‌تواند پیامدهای بسیار نامطلوبی بر فرد آسیب دیده از خیانت برجابگذارد و او را دچار مشکلاتی چون افسردگی شدید، کاهش عزت نفس، احساس شرم درونی، خشم، درماندگی و احساس طرد کند. همچنین واکنش‌های مانند پرخاشگری، انتقام جویی، ضرب و شتم، قتل همسر و خودکشی معمولا پس از افشای خیانت در فرد آسیب دیده مشاهده می‌شود.
اقدامات انجام شده توسط کارشناس مرکز مشاوره:
مصاحبه و گرفتن شرح حال از مراجع
همدلی با مراجع
کمک به تخلیه هیجانات منفی، بررسی عوامل درونی، درمان آشفتگی‌های فرد، رفع تعارضات زناشویی و جهت دادن فرد به سمت شخصیت یکپارچه و…
به طور کلی مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره آرامش می‌توانند افراد را در پشت سر گذاشتن بحران‌های این چنینی یاری کنند تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین تصمیم را برای زندگی‌ بگیرند. همچنین هدف از ایجاد مشاوره تلفنی پلیس پاسخگو دسترسی بیشتر مردم، کمک به ارتقاء سلامت روان جامعه و کاهش آسیب‌های روانی – اجتماعی است.
نویسنده: “خدیجه کشاورز” کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس گیلان

 

شماره های تماس حضوری و تلفنی مرکز مشاوره آرامش نیروی انتظامی که بصورت رایگان در اختیار شهرندان گیلانی است.

۰۱۳۲۱۸۲۴۱۰۰

۰۹۶۵۸۰