مقابله با ایلهان عمر سومالیایی تبار که یکی از نمایندگان ایالت «مینه سوتا»ست، از آن جا آغاز شد که وی در روزهای ابتدای کار خود انتقاد از رژیم صهیونیستی و لابی اسرائیل را آغاز کرد.

به گزارش ندای گیلان،انتقادهای تند ایلهان عمر نماینده  مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا از نقش آیپک و لابی اسرائیل در سیاست این کشوراگرچه  با واکنش تند این لابی و سیاستمداران حامی آن در واشنگتن  همراه بود اما نشان داد که سطح انتقاد از سیطره  لابی های صهیونیستی به محافل مردمی و بعضی رسانه ها محدود نمانده است.

مقابله با ایلهان عمر سومالیایی تبار که یکی از نمایندگان ایالت «مینه سوتا»ست، از آن جا آغاز شد که وی در روزهای ابتدای کار خود انتقاد از رژیم صهیونیستی و لابی اسرائیل را آغاز کرد. سوال او در یک توئیت این بود که «چرا حرف زدن از انجمن ملی اسلحه‌داران یا سوخت منجمد مقبول است اما از لابی قوی که بر سیاست اثرگذار است، نه؟» و چرا حامیان اسرائیل در آمریکا به «یک کشور خارجی» اعلام وفاداری می کنند؟ سوالاتی که جامعه آمریکا نیز بارها با آن روبه رو بوده اما سیاستمداران جوابی به آن نداده اند. حالا همین سوال ایلهان عمر کافی بود تا لابی های اسرائیلی عملیات سرکوب را آغاز کنند. ترامپ سخنان او را «وحشتناک» و آن روز را «روزی سیاه برای اسرائیل» نامید.

جمهوری خواهان مجلس ایالتی تصویر او را در کنار حملات 11 سپتامبر قرار دادند و گروهی از یهودیان نیز در نامه‌ای به نانسی پلوسی از او خواسته‌اند تا ایلهان عمر را از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اخراج کند اما این موضوع به همین جا ختم نشد. ادامه انتقادهای این نماینده مسلمان از لابی صهیونیستی ادامه یافت تاجایی که مجلس نمایندگان با ۴۰۷ رأی موافق در مقابل ۲۳ رأی مخالف قطعنامه موسوم به «نفرت» را تصویب کرد.

این قطعنامه آن چه را که یهودستیزی و دیگر انواع تعصبات علیه گروه‌های اقلیت خوانده شده، محکوم کرده است. یک روز پس از تصویب این قطعنامه‌ در مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حزب دموکرات این کشور را «ضد یهود» و «ضد اسرائیل» نامید. اقدامی که می توان سوءاستفاده ترامپ از جو عمومی برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 ارزیابی کرد.

حمایت سندرز از ایلهان عمر

هجمه ها علیه نماینده مسلمان منتقد لابی های صهیونیست در حالی ادامه دارد که شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا از وی حمایت کرده اند؛ از جمله برنی سندرز، کاملا هریس و «الیزابت وارن».

برنی سندرز، سناتور 77 ساله از ایالت ورمونت که خود فردی مسلمان را رئیس کارزار انتخاباتی خود کرده زاده شده از پدر و مادری یهودی در بروکلین است؛ محله ای که بیشترین شمار یهودیان را در نیویورک دارد. او در بیانیه ای نوشت نباید انتقاد از سیاست‌های دولت دست‌راستی بنیامین نتانیاهو در اسرائیل با “یهودستیزی” یکی دانسته شود. برخی یهودیان آمریکایی نیز از جمله چهره های برجسته مانند نائومی کلین، یک نامه سرگشاده برای حمایت از ایلهان عمر امضا کرده اند.

در بخشی از نامه آمده: هیچ‌نکته ضد یهودی در اظهارات ایلهان عمر دیده نمی شود و ما از شجاعت وی که برخلاف تابوی کنگره علیه اسرائیل انتقاد کرد، سپاس گزاری می کنیم.

سازمان AIPAC ما را نمایندگی نمی کند و از دیگر یهودیان خواستار امضای این نامه هستیم. تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا  نیز در توئیتی نوشت: هدف قرار دادن ایلهان عمر ربطی به مقابله با یهودی ستیزی ندارد و بیشتر جنگ در درون دموکرات ها بر سر این موضوع است که آیا ابعاد سیاست خارجی آمریکا قابل بحث است یا نه.

ایلهان روابط آمریکا – اسرائیل را با علامت سوال مواجه کرد و حالا این تشکیلات می خواهد بحث درباره اسرائیل را قدغن کند.در همین حال گاردین نوشت: وقتی ایلهان عمر نماینده دموکرات کنگره آمریکا ادعا کرد که پول لابی حامی اسرائیل بر سیاست های آمریکا اثر می گذارد، با اتهامات یهودی ستیزی روبه رو شد، این خود تاییدی بر وجود لابی است. از زاویه دیگر آن‌چه در این ماجرا جلب توجه می کند این است که اکنون سطح انتقادها از سیطره لابی اسرائیل بر سیاست آمریکا به نمایندگان کنگره رسیده است.