به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، همزمان با نطق رئیس جمهور آمریکا، آمریکا ، انگلیس و فرانسه صبح امروز مناطقی در سوریه را هدف حملات هوایی و موشکی  قرار دادند. حملات در سه استان دمشق، حمص و حماه حدود ساعت چهار صبح به وقت محلی  صورت گرفت. طبق اعلام تلویزیون سوریه، پدافند هوایی این […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان،

همزمان با نطق رئیس جمهور آمریکا، آمریکا ، انگلیس و فرانسه صبح امروز مناطقی در سوریه را هدف حملات هوایی و موشکی  قرار دادند. حملات در سه استان دمشق، حمص و حماه حدود ساعت چهار صبح به وقت محلی  صورت گرفت.

طبق اعلام تلویزیون سوریه، پدافند هوایی این کشور دست کم پانزده  فروند موشک متجاوزان را  منهدم کرده است. سوریه همچنین هدف قرار گرفتن فرودگاه دشمق را تکذیب کرد.
 

پنتاگون اعلام کرد مرحله اول حمله به سوریه پایان یافته است. منابع خبری امریکا به نقل از مقامات این کشور گفته اند حملات آمریکا ، انگلیس و فرانسه چند مرحله ای است وحملات امروز موج اول آن است. این سه کشور ساعاتی قبل از دریا وهوا مناطقی در سوریه را هدف حملات هوایی و موشکی  قرار دادند.

این حملات در سه استان دمشق، حمص و حماه حدود ساعت چهار صبح به وقت محلی  صورت گرفت. طبق اعلام تلویزیون سوریه، پدافند هوایی این کشور حداقل پانزده  فروند موشک متجاوزان را  منهدم کرده است. یک مرکز پژوهشی و علمی و یک فرودگاه از جمله اهداف حمله نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه بوده است.

 

سی ان ان گزارش داد: در این حملات هواپیماها از خارج از حریم هوایی سوریه به اهداف خود شلیک کردند .کارشناسان می گویند این تاکتیک به علت بیم از پدافند سوریه وعکس العمل احتمالی روسیه بوده است. 

 

خبرگزاری سوریه”سانا” تاکید کرد: این  تجاوز سه گانه نقض آشکار حقوق بین الملل است و اقدام کشورهای متجاوز را در تحقیر قوانین بین المللی نشان می دهد. آمریکا و چند کشور غربی دولت سوریه را به دست داشتن در آنچه حمله شیمیایی به غوطه شرقی می خوانند، متهم می کنند. سوریه و روسیه با رد این ادعا تحقیق بین المللی را خواستار شده اند . دیروز نخستین گروه بازرسان سازمان ملل برای بررسی صحت یا سقم این ادعا به دمشق رفتند ، اما آمریکا ، فرانسه و انگلیس منتظر نتیجه بررسی  بازرسان نشدند و از ساعتی قبل حمله به سوریه را آغاز کردند.

 

رئیس جمهور آمریکا با اعلام حمله به اهدافی در سوریه ادعا کرد: این حملات برای محدود کردن توان شیمیایی دولت سوریه انجام می شود. ترامپ روسیه را مسئول حملات شیمیایی ادعایی دولت سوریه دانست و گفت: با کمک دوستانمان در منطقه نباید بگذاریم ایران از شکست داعش سود ببرد . وزیر دفاع آمریکا هدف از این حملات  حکومت سوریه دانست.

 دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت از قبل به روسیه  حملات را خبر ندادیم. سران انگلیس و فرانسه هم می گویند حملات به سوریه، هدفمند و محدود است. نخست وزیر انگلیس گفت: هدف این حملات تغییر حکومت سوریه نیست بلکه اهدافی خاص مد نظر است.

 

سفیر روسیه در واشنگتن حملات آمریکا، انگلیس و فرانسه را نوعی توهین  دانست و اعلام کرد: این اقدام پیامدهایی خواهد داشت. آناتولی آنتونوف “گفت: هشدارهای ما بی نتیجه ماند  تمامی مسئولیت این اقدام متوجه واشنگتن – لندن و پاریس است .

 

دولت سوریه، داشتن هرگونه دخالتی را در این حمله
شیمیایی رد کرده و سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد هم
استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانسته است.

 

نتیجه نشست شورای امنیت

چهارمین نشست شورای امنیت درباره ادعای حمله شیمیایی دولت سوریه به دوما، جز درگیری لفظی آمریکا و متحدانش با روسیه حاصلی نداشت.

نماینده آمریکا روسیه را به نادیده گرفتن تهدید صلح و امنیت بین المللی  متهم کرد و گفت: اگر روسیه به تعهد خود پایبند بود، هیچ سلاح شیمیایی در سوریه وجود نداشت. موضع نمایندگان فرانسه و انگلیس هم طبق معمول همسو با آمریکا بود.

 

نماینده روسیه در سازمان ملل اقدام آمریکا، انگلیس و فرانسه را ناقض منشور ملل متحد و تهدیدی برای صلح و امنیت بین الملل دانست. واسیلی نبنزیا رفتار آمریکا را ماجراجویی نظامی دانست و گفت: اقدام آمریکا سناریویی برای تداوم مداخلات قبلی در برخی کشورهاست. 

 

نماینده سوریه درسازمان ملل هم گفت: دمشق حق دفاع از خود را محفوظ می داند. دبیرکل سازمان ملل نیز تاکید کرد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. آنتونیو گوترش از حضور بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خبر داد و گفت: حادثه دوما نیازمند تحقیق مستقل، حرفه ای، بی طرف و شفاف است. گوترش گفت: تیم اول بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه است و انتظار می رود تیم دوم هم بزودی برود.