سخنگوی عصائب اهل الحق یکی از گروه های نیروهای مردمی عراق ضمن تاکید بر مشارکت هزاران عشایر در متن این نیروها، موضع گیری برخی سیاستمداران علیه این نیروها را بی ارزش توصیف کرد.

ندای گیلان:نعیم العبودی سخنگوی عصائب اهل الحق اعلام کرد: نیروی مردمی نماینده طیف خاصی نیست و 10 هزار نفر از عشایر الانبار در آن حضور دارند.

وی افزود: مشارکت ما در نبرد الانبار بنا بر خواست ساکنان این استان است و اینکه برخی از گروه های سیاسی به دنبال ممانعت از ورود نیروهای مردمی به الانبار هستند بی ارزش است.همه عراقی ها می دانند که از داعش در پارلمان عراق نوعی پوشش سیاسی می شود.

العبودی با اشاره به ناکارآمدی ائتلاف بین المللی تصریح کرد: ائتلاف بین المللی هرگز در مقابله با داعش و پایان دادن به بحران جدی نبوده است و ائتلاف چهارجانبه شامل عراق، روسیه، ایران و سوریه بیشترین جدیت را داشته است.

وی افزود: آمریکا به دنبال فشار به عراق برای نرفتن به سوی توافق با روسیه است و دولت باید این مرحله را پشت سر بگذارد و به سوری روسیه برود.

در 24 سپتامبر 2015 قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق اعلام کرده بود که آنچه در استان الانبار می گذرد توطئه ای سوم آمریکایی علیه نیروهای مردمی است.

از سوی  دیگر جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به به عراق رفته است روز گذشته در دیدار با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، اوضاع جنگ علیه داعش را مورد رایزنی قرار داد.

در این دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق مجددا به تمجید از نیروهای پیشمرگه پرداخت و از کمک های آمریکایی ها به این نیروها در جنگ علیه داعش قدردانی کرد و گفت: داعش دشمن مشترک همه است.جنگ علیه داعش جنگی مقدس است اما نابودی داعش به تلاش فراگیر و گسترده نیاز دارد.

وی افزود: نباید فجایع قبلی در مرحله پس از داعش برای اقلیت های دینی تکرار شود.

دانفورد نیز بدون اینکه به نقش نیروهای عراقی و دستاوردهای آنها اشاره ای کند، نیروهای پیشمرگه را نیروی اصلی که تروریست ها را شکست داده است، توصیف کرد و افزود: این نقش سهمی به سزایی در ایجاد اعتماد جامعه جانی به این نیروها که با تروریسم می جنگند، ایجاد کرده است./تسنیم