جیمز ماتیس با ادعای اینکه باید بین مردم ایران و حکومت این کشور تفاوت قایل شد هر گونه تشدید فشار بر مردم ایران در شرایط کنونی را منجر به ایجاد نزدیکی حکومت جمهوری اسلامی و مردم ایران دانست

به گزارش ندای گیلان از عصر ایران،"جیمز ماتیس" وزیر دفاع کابینه دونالد ترامپ در مصاحبه ای با ادعای اینکه حساب مردم ایران از حکومت این کشورجداست، خواهان تشدید تحریم های هوشمند علیه جمهوری اسلامی ایران به منظور تضعیف و سرنگونی آن شد.

 ماتیس در مصاحبه ای تلفنی با نشریه دانش آموزی " آیلندر" در شهر سیاتل در ایالت واشینگتن آمریکا در پاسخ به سوالی درباره بی ثباتی در خاورمیانه، جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه خواند و مدعی شد این نظر تمام مردم منطقه از قاهره و تل آویو گرفته تا ریاض است.

او با ادعای اینکه باید بین مردم ایران و حکومت این کشور تفاوت قایل شد هر گونه تشدید فشار بر مردم ایران در شرایط کنونی را منجر به ایجاد نزدیکی حکومت جمهوری اسلامی و مردم ایران دانست و خواستار اعمال تحریم ها و فشارهای هوشمند علیه حکومت ایران شد.

او با ادعای بی ثبات سازی منطقه از سوی جمهوری اسلامی و نیز با مطرح کردن اتهام ارایه موشک های بالستیک از سوی ایران به حوثی های یمن برای ضربه زدن به عربستان گفت کنار آمدن با چنین حکومتی بسیار سخت خواهد بود؛در نهایت کاری که باید کرد همان است که وزیر خارجه وقت هیلاری کلینتون کرد، یعنی با اعمال تحر‌یم‌های اقتصادی، آنها را واداشت به پای میز مذاکره بیایند چون می‌خواهند در قدرت باقی بمانند.

او در عین حال هشدار داد اگر فشار تحریم ها به روی مردم باشد، مردم ایران را به حمایت از موضع حکومت ترغیب خواهد کرد.

او به مسایل داخلی ایران نیز نقبی زد و با طرح اینکه نامزدهای انتخابات از سوی شورای نگهبان دستچین شده و سپس به انتخاب مردم گذاشته می شود گفت این کار مثل آن است که رییس جمهور آمریکا تعیین کند که نامزدهای جانشین او در کاخ سفید چه کسی باشند.

او گفت چیزی که مشکل ایران را بیشتر می کند انگیزه رفتارهای حکومت این کشور است که به جای اینکه در جهت منافع ملی و مردم این کشور باشد در جهت اهداف و آرمان های انقلابی  آن است.

او همچنین مدعی شد این حکومت ایران بود که با استخدام عوامل حزب الله اقدام به ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان کرد. ماتیس همچنین مدعی شد این حکومت ایران است که به توریست های اسراییلی در بلغارستان حمله کرده و تلاش می کند سفیر عربستان در واشنگتن را ترور کند.

وزیر دفاع کابینه ترامپ همچنین جمهوری اسلامی ایران را خطرناک ترین حکومت منطقه و نیز مهم ترین عامل ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه خواند. او گفت این ایران است که با حمایت نظامی در 6 سال گذشته باعث شده حکومت بشار اسد در سوریه پابرجا بماند.