دریا خواری در واقع به معنای تجاوز به حریم دریاست و برخی با ترفندهایی مانند سرمایه گذاری‌های گردشگری عملاً وارد حریم دریا شده‌اند.

به گزارش نداي گيلان: در حالی که این روزها خبرهای مختلفی در رابطه با زمین خواری و جنگل خواری مطرح می‌شود، اما حالا مسئولان دولت و نمایندگان مجلس از رواج پدیده ای عجیب و جدیدتر با عنوان “دریا خواری” در سواحل شمالی و جنوبی کشور خبر می دهند.

مدتی است که افشای زمین خواری درنقاط مختلف کشورازجمله گردنه حیران، جنجال سازشده اما کمی آن طرف تر در نوارساحلی شمالی نیز پدیده ای به نام “دریاخواری” کاملاً بی سروصدا درحال پیشرفت است. شاید اصطلاح “دریاخواری” برای بسیاری غریب باشد و این سؤال پیش بیاید که چگونه می‌شود که این بار دریا به صورت غیرقانونی تحت تملک برخی کانون‌های قدرت و ثروت دربیاید.

دراین رابطه به تازگی پیروز حناچی، معاون وزیر راه وشهرسازی از چهار پرونده بزرگ دریا خواری درشمال و جنوب کشور خبر داده است. به گفته معاون وزیرراه، چهار تخلف در درگهان جزیره قشم، پدیده شاندیز در جزیره کیش و نیز مناطقی از بندرعباس و کمربندی رامسر جزو بزرگ‌ترین پرونده‌های دریاخواری در کشور محسوب می‌شوند.

در همین رابطه مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس در گفتگویی گفت: درحال حاضر به دلیل ارزش افزوده فوق العاده از رهگذر تغییر کاربری، تصرف و تجاوز به اراضی ساحلی را شاهد هستیم که حریم دریا تحت مالکیت کانون‌های قدرت و ثروت در آمده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر پدیده دریاخواری در استان مازندران رواج زیادی پیدا کرده است، توضیح داد: دریا خواری در واقع به معنای تجاوز به حریم دریاست و برخی با ترفندهایی مانند سرمایه گذاری‌های گردشگری عملاً وارد حریم دریا شده‌اند.

لاهوتی با بیان اینکه به دلیل شرایط اقلیمی کشور، تراز آب دریای مازندران دچار تغییر می‌شود، گفت: به طور کلی دریای مازندران در بازه زمانی خاص و طولانی دچار عقب نشینی و پس از پایان این دوره، دوباره پیشروی می‌کند و این مسئله جزو خواص ذاتی و پویایی این دریا است.

وی ادامه داد: درحال حاضر نیز در دوره عقب نشینی دریا قرار داریم و متاسفانه عده ای با سوء استفاده ازاین وضعیت دست به ساخت و سازهای غیرقانونی و تجاوز به حریم دریا می‌زنند.

لاهوتی با تاکید براینکه “سرمایه گذاری‌های توریستی باید با رعایت حریم دریا صورت بگیرد”، توضیح داد: متاسفانه دریا خواری که هم اکنون در حال وقوع است فقط به ساخت و ساز و اشغال نوار ساحلی محدود نیست بلکه در مواردی متخلفان وارد حریم دریا می‌شوند و با خشک کردن بخشی از آن، رستوران و هتل احداث می‌کنند.

نماینده مردم لنگرود با بیان اینکه “تجاوز به حریم دریا در آینده ای نه چندان دور برای خود متخلفان نیز خسارت‌های غیرقابل جبرانی را ایجاد می‌کند”، توضیح داد: وظیفه سازمان بنادر، دریانوردی و سازمان منابع طبیعی این است که جلوی این سوء استفاده‌ها را بگیرند و حراست از حریم دریا را تحت کنترل سختگیرانه خود دربیاورند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تبعات زمین خواری و نقش آن در مواقع جاری شدن سیل، خاطرنشان کرد: خسارت‌هایی زیادی را در سال‌های اخیر پس از جاری شدن سیلاب‌ها می‌بینیم، که به دلیل دریا خواری و دستکاری حریم رودخانه‌ها است و الان نیز چون در مرحله عقب نشینی دریا قرار داریم، متاسفانه برخورد با این پدیده نادیده گرفته می‌شود.