وابستگی و توجه به محیط زیست موضوع مهمی برای تعیین و تصمیم گیری درباره فاکتورهای موثر و میزان اثر گذاری آنهاست.

به گزارش نداي گيلان: نتیجه مطالعات نشان می دهد برخی از فاکتورهای تاثیرگذار در دلبستگی و علاقه عبارت اند از: جنسیت، سن، خاطرات کودکی، مذهب، سیاست، طبقه اجتماعی، ملیت، فرهنگ، تفاوت های شهری و غیرشهری ، ارزش ها، تحصیلات و فعالیت ها، امروزه ، به رغم نگرانی های فراوان درباره حفظ محیط زیست ، شاهد رفتارهای مخرب انسان ها در عناصر زیست محیطی هستیم.

بنابراین ، گرچه برخی افراد می دانند برای جلوگیری از این تخریب چه باید انجام دهند، در نهایت، براساس آنچه دل شان می خواهد تصمیم می گیرند و عمل می کنند و این مسئله به محیط زیست صدمه فراوانی می زند. در اینجا می خواهیم به طور مفصل به بررسی دلایل انچه افراد در این باره می دانند اما به آن عمل نمی کنند بپردازیم و ببینیم چرا برخی افراد محیط زیست را جدی نمی گیرند.

در این گزارش به یک موردی که شاید به چشم ما نیاید اما بسیار در حفظ محیط زیست کلان شهر رشت اهمیت دارد، اشاره می کنیم.

تخلفات لجن‌کش‌ها با تخلیه فاضلاب‌ها در نقاط مختلف رشت ادامه دارد.

یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است. این کلان‌شهر همچنین بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای خزر، بزرگترین شهر گیلک‌نشین و بزرگترین سکونتگاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود.

رشت جایگاه دفن بهداشتی زباله ندارد

رشت سومین شهر گردشگرپذیر ایران است و با وجود جمعیت بالای ساکن و جمعیتی که هرساله به این کلان‌شهر وارد می‌شوند، هنوز یک جایگاه دفن زباله بهداشتی برای این شهر تعیین نشده است و فاضلاب‌های خانگی بدون تصفیه به رودخانه‌های شهر مانند رودخانه‌های گوهررود و زرجوب می‌ریزد و انجام مداوم این کار موجب شده تا این دو رودخانه به آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان تبدیل شوند.

امروزه شهر رشت یکی از قطب‌های کشاورزی و گردشگری در سطح کشور محسوب می‌شود و اگر به حفظ محیط زیست این شهرستان توجه جدی نشود اقتصاد هر دو بخش کشاورزی و گردشگری با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

لجن‌کش‌ها زخم جدی به محیط زیست رشت وارد می‌کنند

یکی از مشکلاتی که محیط زیست این شهرستان را رنج می‌دهد،دستگاه‌های لجن‌کشی هستند که اقدام به تخلیه فاضلاب شهری در نقاط مختلف شهر رشت می‌کنند.

اصغر خودکار رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا،از تخلیه فاضلاب یک دستگاه لجن‌کش در یک نقطه از شهر رشت خبرداد و گفت: این فاضلاب‌ها که معلوم نیست فاضلاب بیمارستانی است یا فاضلاب‌های خانگی، مشکلات زیست محیطی زیادی را برای شهر ما فراهم می‌کند.

وی از دستگاه‌های مربوطه خواست تا برای حفظ سلامت جامعه نسبت به این موارد توجه بیشتری داشته باشند.

برداشت بی‌رویه شن و خاک معضل محیط زیست در رشت

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت در ادامه برداشت‌های غیر‌مجاز از رودخانه‌ها و زمین‌های حاصلخیز را یکی دیگر از مهمترین مشکلات زیست محیطی شهرستان رشت عنوان کرد و گفت: یک پیمانکار را که به دلیل برداشت غیر مجاز شن و ماسه موجب از بین رفتن حاصلخیزی خاک یک منطقه شده است، به دادگاه معرفی کردیم.

وی اضافه کرد: این فرد متخلف که مجوز هم داشت با برداشت بیش از حد ظرفیت تعیین شده موجب تغییر کاربری زمین مورد نظر شد که پس از تشکیل پرونده به دادسرای رشت معرفی شد.

خودکار ادامه داد:این فرد متخلف به عمق سه متر خاک زمین را خالی کرده بود و موجب نابودی حاصلخیزی این خاک شده بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت  اعلام کرد:در بخش کوچصفهان نیز فرد متخلفی که هیچ‌گونه مجوزی نداشت اقدام به برداشت غیر مجاز کرده بود، که او هم به دادگاه معرفی شده است.

وی از تشدید نظارت اداره محیط زیست شهرستان رشت برای حفظ محیط زیست منطقه خبر داد و گفت: این نظارت‌های مستمر موجب شد که آتش‌ زدن‌های کاه و کلش در شهرستان رشت کمتر از دیگر شهرستان‌ها باشد.