پایگاه خبری انگلیسی میدل ایست آی با افشای تلاش ولیعهد سعودی برای اقناع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به حمله به حماس در غزه، آن را به عنوان بخشی از طرح تحریف افکار عمومی از موضوع قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی دانست.

به گزارش ندای گیلان و به نقل از القدس العربی،‌ پایگاه خبری «میدل ایست آی» نوشت که جنگ غزه بخشی از تدابیر و سناریوهای پیشنهادی «گروه اقدام فوری» است که برای مقابله با نفوذ روزافزون مقام‌های ترکیه در مورد قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و دخالت مستقیم «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در آن تشکیل شده است.

بنا به گفته برخی منابع،‌ گروه اقدام مذکور از برخی مقام‌های دربار سلطنتی، دو وزارت خارجه و دفاع و دستگاه اطلاعات تشکیل شده است که هر شش ساعت یک بار برای بررسی تحولات مربوط به موضوع پرونده خاشقجی با ولیعهد جلسه می‌گذارند.

پایگاه خبری میدل ایست آی افزود: «گروه اقدام به بن‌سلمان توصیه کرده است که جنگ در غزه می‌تواند توجه دونالد ترامپ را از موضوع قتل خاشقجی تحریف و اهتمام واشنگتن را بر نقش مهم عربستان سعودی در تقویت منافع استراتژیک اسرائیل متمرکز کند».

این گروه همچنین به ولیعهد سعودی توصیه کرده به هر شکل ممکن از جمله پیشنهاد رشوه  به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه برای خرید سلاح این کشور و صدور بیانیه‌هایی از جانب بن سلمان در تلاش برای اعلام حمایت از روابط ریاض و آنکارا، با ترکیه متحد شود.

بن سلمان در کنفرانس سرمایه‌گذاری آینده در ماه گذشته طی اظهاراتی مدعی شد که قتل خاشقجی توطئه‌ای برای ایجاد شکاف در روابط عربستان و ترکیه بوده است. وی گفت این توطئه تا زمانی که پادشاهی به نام «سلمان بن عبدالعزیز» و ولیعهدش «محمد بن سلمان» در قدرت هستند،‌ عملی نخواهد شد.

خاشقجی طی اقدامی وحشیانه در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در تاریخ دوم اکتبر گذشته و در عملیاتی به قتل رسید که به گفته مقام‌های ترکیه تیم ترور با حضور افرادی از نگهبانان شخصی بن سلمان مجری آن بوده‌اند.

مقام‌های سعودی هر نوع اطلاع ولیعهد از قتل خاشقجی را تکذیب کرده‌اند.

این پایگاه خبری انگلیسی نوشت که گروه اقدام فوری برای نجات بن سلمان از ورطه موضوع قتل خاشقجی پیشنهادهای دیگری نیز ارائه داده‌اند که از آن جمله می‌توان به توصیه «ترکی الدخیل» مدیر کل شبکه خبری «العربیه»، شخص نزدیک ولیعهد و فردی که از ۳۰ راهکار احتمالی ریاض برای مقابله با تحریم‌های احتمالی واشنگتن خبر داد، اشاره کرد. اما الدخیل از تهدیدهایی که در مقاله خود با عنوان «تحریم‌های آمریکا علیه ریاض به مفهوم ضربه زدن واشنگتن به خود است» مطرح کرده و در آن به اطلاعاتی از تصمیم جدید عربستان برای مقابله به مثل و تاکید بر این‌که چنین تحریم‌هایی ریاض و جهان اسلام را به دامن ایران می‌اندازد، اشاره کرده بود، عقب‌نشینی کرد.

الدخیل بلافاصله با عقب‌نشینی از تهدیدهای خود گفت که این مواضع صرفا گمانه‌زنی‌ بوده‌اند اما میدل ایست آی فاش کرد که تهدیدهای وی از پیشنهادات گروه اقدام فوری و در راستای مشاوره به بن سلمان بوده است.

روزنامه واشنگتن پست در این‌باره نوشت که درست زمانی که بن سلمان در پی فرار از پیامدهای منفی جنایت قتل خاشقجی است، دیدگاه افرادی که از او دفاع می‌کنند از جمله «عبدالفتاح السیسی»  رئیس‌جمهوری مصر و فرصت‌طلب‌هایی چون «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و نتانیاهو که عربستان موجودیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد، بسیار تعجب‌آور است.