مسئولیت دولت سعودی نسبت به این جنایات بسیار سنگین است، گرچه آنان هیچگاه پاسخگوی اعمال خود نبوده اند و در تحت لوای قدرتهای جهانی و صهیونیسم ،هر رفتار و جنایت خلاف انسانیت و بشریت را مرتکب شده اند.

 نداي گيلان:متن یادداشت خادم القرآن ،مرتضی نجفی قدسی مسئول دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) به مناسبت فاجعه جانگداز و دلخراش “منا “را در ذیل می خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

“وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى”(سوره نساء، آیه 100)

یعنی کسی که از خانه خود بیرون بیاید در حالی که به سوی خدا و رسولش هجرت می کند، پس اگر مرگ او فرا رسد، قطعاً اجرو پاداش او با خداوند است.

اولاً حوادث امسال حج و کشتار های فجیحی که صورت گرفت ، موجب داغدار شدن بسیاری از خانواده ها و مردم عزیز کشورمان شد و مسلماً این غم و اندوه هیچگاه از یاد نخواهد رفت ، همچنانکه فاجعه خونین حج سال 66 از خاطره ملت ما نرفته است و انتظار روزی را داریم که خون این مظلومان ،بساط ظلم و ستم آل سعود را برچیند.

گرچه عزیزانی که در این سفر الهی به لقاءالله رسیدند ، قطعاً اجر و پاداشی از سوی پروردگار برای آنها خواهد بود و همانطور که در پیام رهبری معظم انقلاب اسلامی اشاره شده بود ،این ضیوف الرحمن و مومنان مهاجر الی الله ،مشمول آیه شریفه فوق خواهند بود و رضوان الهی بر آنها مبارک باشد که در حرم امن الهی و در سرزمین مقدس منا و در حال احرام به فوز شهادت رسیدند.

ولیکن مسئولیت دولت سعودی نسبت به این جنایات بسیار سنگین است، گرچه آنان هیچگاه پاسخگوی اعمال خود نبوده اند و در تحت لوای قدرتهای جهانی و صهیونیسم ،هر رفتار و جنایت خلاف انسانیت و بشریت را مرتکب شده اند و تاکنون هیچ محکمه ای برای آنها تشکیل نشده است و حتی به پاس این همه جنایات پی در پی در حق ملت های مظلوم ومسلمان در یمن، سوریه، عراق و دیگر کشورهای اسلامی ،به آنان جایزه هم می دهند و مسئولیت دفاع از حقوق بشر را در سازمان ملل به آنها می سپارند!

درچنین شرایطی آیا امیدی به سازمان ملل و دیگر سازمانهای بین المللی هست ؟! هنگامی که چندین هزار نفر در خوشبینانه ترین فرض، در اثر سوء تدبیر کشته و زخمی می شوند ، سران استکبار و این سازمانهای بین المللی صرفاً به اظهار تأسفی کم رنگ بسنده می کنند و لیکن اگر تنها یک نفر از عوامل جاسوس آنها در جمهوری اسلامی ایران گرفتار شود، چه فریاد حقوق بشری بلند می شود و چه سرو صدایی به راه می اندازند تا مبادا او را محاکمه کنند و یا به مجازات برسانند، این وضعیت امروز دنیاست، و ملتهای اسلامی باید پی ببرند در چه روزگاری و چه شرایط اسفناکی زندگی می کنند.

جرم و جنایت عربستان سعودی در تشکیل گروههای تروریستی القاعده ،طالبان ، بوکوحرام ،داعش و بسیاری دیگراز گروههای کوچک و بزرگ که تا کنون دهها هزار از مردم مظلوم ومسلمان را اعم از شیعه و سنی در کشورهای مختلف به قتل رسانده اند ،برکسی پوشیده نیست ،اضافه بر آنها جنگ علنی و ناجوانمردانه ای که بر علیه ملتهای مظلوم یمن و بحرین دارد و آشکارا آنان را مورد تجاوز و ظلم و ستم و بمبارانهای هوایی وزمینی و دریایی قرار می دهند ،پرونده جرم و جنایت این رژیم را قطورتر کرده است، ولیکن آنان به هیچ محکمه ای پاسخگو نیستند و هیچ نهاد و سازمان بین المللی به دفاع از مظلومان نمی پردازد ، بلکه پیوسته در حمایت از آنها و توجیه کردن جنایاتشان و تبرئه آنها از اتهاماتشان تلاش می کنند، پس بنابراین به انتظار برخورد سازمانها و نهادهای بین المللی نشستن هیچ فایده ای ندارد ،کما اینکه تا کنون نداشته است و وقت بیهوده تلف کردن است.

ثانیاً در ماجرای حج امسال ،بحث عدم امنیت و اینکه ممکن است خطراتی از ناحیه داعشی ها متوجه حجاج بخصوص حجاج ایرانی بشود ،مطرح بود و حتی آنان چندین بار تهدید به تخریب کعبه کرده بودند و اینکه حادثه اول در مکه مکرمه درست در روز یازدهم سپتامبر اتفاق می افتد و جرثقیل عظیمی در خانه خدا سقوط می کند و حال آنکه کارشناسان معتقدند این موضوع بر اثر باد و طوفان ممکن نیست و یک نوع خرابکاری و تعمدی در کار بوده، محل تأمل است و اینکه دولت سعودی حاضر نشد کمیته حقیقت یابی با حضور نمایندگان کشور های اسلامی تشکیل شود و حقیقت ماجرا روشن گردد ،بر شک و تردید این قضیه می افزاید.

اما آنها به این جنایت بسنده نکردند و فاجعه دیگر و در ابعادی بسیار وسیعتر آفریدند و در قربانگاه “منا” بیش از یک هزار و سیصد حاجی را قربانی کردند و حدود دو هزار نفرهم مصدوم و مجروح گشتند و از کنار این فاجعه عظیم نیز به راحتی می گذرند و آن را مسئله ای طبیعی در اثر ازدحام جمعیت تلقی می کنند!

آیا این توجیه عقلائی است ؟! قرائن موضوع از بستن راهها و ساعتها شرایط سخت و طاقت فرسا برای حجاج ایجاد کردن گرفته تا اجازه ندادن به گروههای امدادرسانی کشور مان برای کمک به جانباختگان و مجروحان  حادثه و شکل عجیب ریخته شدن اجساد روی هم و در هم تنیده شدن آنان و تصور اینکه آنان یکباره ،همه با هم بیهوش شده و از دنیا رفته اند را به ذهن متبادر می کند و در هر حال قضیه بسیار مشکوک و قابل بررسی است و شاید با آزمایشات پزشکی قانونی روی جنازه ها حقایقی بدست آید که به حل این ماجرا کمک کند.

گرچه همین که این حادثه در مسیر زائران سعودی و یا کشورهای عربی اتفاق نمی افتد و در مسیر زائران ایرانی و آفریقایی رقم می خورد، محل تأمل است، بخصوص اگر آمار مفقودان را به جانباختگان اضافه کنیم تقریباًنصف کشته ها مربوط به زائران ایرانی می شود و حال آنکه کل زائران  ایرانی پنج درصد حجاج را بیشتر شامل نمی شوند و این حجم سنگین شهدا از جمهوری اسلامی ایران بسیار سئوال برانگیز است و بحث تعمدی بودن ماجرا را تقویت می کند.

واما سخن آخر اینکه کشورهای اسلامی انشاءالله متنبه شوند و تصمیم واحدی بگیرند مبنی بر اینکه اداره حرمین شریفین به صورت مشارکتی و جمعی باشد، تنها در این صورت است که می توان امیدوار بود که دیگر اتفاق ناگواری نخواهد افتاد و الا اگر سعودی ها صد بار هم تضمین بدهند، به قول آنها هیچ اعتمادی نیست.

آنچه مسلم و مبرهن است در این مقال و در این مصاف ،توجه و اعتماد به سازمان ملل و امثالهم هیچ نفعی ندارد و ملتهای مظلوم تنها باید بر خدا توکل کنند و برای مقابله با این قضایا به توانمندیها و راهکارهای خود بیندیشند تا انشاء الله خدای متعال نیز آنان را یاری بفرماید کما اینکه فرموده است:

“أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلیلاً ما تَذَكَّرُونَ”(سوره نمل آیه 62)