ناظر گمرکات گیلان با تأکید بر لزوم و پایبندی کشور جمهوری آذربایجان به تعهدات خود در بارانداز ریلی آستارا-آستارا، افزود: باید طرف آذری با نگاه اقتصادی به تعهدات خود در این بارانداز ریلی عمل کرده تا بتوان این پروژه را در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری رساند.

به گزارش ندای گیلان،ابوالقاسم یوسفی نژاد بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: آستارا از مهمترین مرزهای ورودی و خروجی جمهوری اسلامی ایران است و با دارا بودن سه گمرک در حال حاضر به صورت ۲۴ ساعته فعال است می‌باشد.

وی با اشاره به فعالیت مستمر مرز آستارا در ایام پیک کرونا، گفت: علی رغم درخواست تجار برای صادرات کالا و پیگیری‌های استاندار گیلان در حوزه گمرکات به خصوص گمرک ریلی آستارا، متأسفانه هنوز فضای کافی برای تخلیه و بارگیری در این بارانداز ریلی فعال کشور وجود ندارد.

ناظر گمرکات گیلان محدودیت فضا در بارانداز ریلی آستارا-آستارا را باعث تحمیل هزینه مضاعف به تجار عنوان کرد و افزود: متأسفانه به دلیل نبود فضا، کالاها پس از تخلیه در گمرک ریلی به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا یا گمرک زمینی بارگیری و تخلیه شده که این باعث مشکلات فراوانی برای تجار می‌شود.

یوسفی نژاد به پروژه ملی طرح جامع گمرک زمینی آستارا، اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان برای این طرح اعتبار اختصاص داده شد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی را در آن شاهد هستیم و با توجه به حجم ترافیک ورود کامیون و ترانزیت کالا رقم قابل توجهی به شمار نمی‌رود.

وی با تأکید بر لزوم و پایبندی کشور جمهوری آذربایجان به تعهدات خود در بارانداز ریلی آستارا-آستارا، افزود: باید طرف آذری با نگاه اقتصادی به تعهدات خود در این بارانداز ریلی عمل کرده تا بتوان این پروژه را در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری رساند.

یوسفی نژاد با اشاره به عدم مشکل در خصوص اخذ کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، اظهار کرد: تمام عملیات گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا هم اکنون بدون هیچ مانعی در حال انجام است.

ناظر گمرکات گیلان، تصریح کرد: کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا تا ماه آینده با حضور مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران در این منطقه ویژه اقتصادی انجام خواهد شد.

وی، گفت: با اختصاص کد گمرکی به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا سرعت عملیات گمرکی در این منطقه بیشتر شده و مشکلات موجود رفع خواهد شد.