کاتوزی خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد جناح‌بندی‌های سیاسی در کار مردم خلل ایجاد کند و تأکید کرد که به هیچ گروه یا جناح سیاسی خاصی وابسته نبوده و وام‌دار هیچ‌کسی نیست.

ندای گیلان:عصر سه‌شنبه و در نشست با اصحاب رسانه شهرستان ماسال محمد کاتوزی شهردار ماسال به برخی سؤالات این خبرنگاران پاسخ داد.
کاتوزی در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از اصحاب رسانه این حرفه را جایگاه مهم و تأثیرگذاری عنوان کرد و گفت: خبرنگار، در هر لحظه بارانی از آگاهی است که بی‌منت می‌بارد و نمی‌شمارد؛ شهردار ماسال با ذکر یادی از شهدای بزرگوار عرصه خبر همچون شهید آوینی، شهید صارمی، خبرنگاران را پلی بین مردم و مسئولین دانست و از آنان خواست در پوشش اخبار، اخلاق حرفه‌ای را حفظ نموده و حقایق را برای مردم انتشار دهند.

این مسئول شهرستانی در ادامه به برخی سؤالات خبرنگاران پاسخ داد که در ادامه آن‌ها را خواهید خواند:

شهردار ماسال در خصوص پرداخت نشدن مطالبات کارمندان و کارگان این نهاد گفت: حتی یک  ریال بدهی به پرسنل خودمان نداریم و این موضوع اساساً صحت ندارد؛ ما نمی‌توانیم به کسانی که در خانه خود نشسته‌اند اضافه‌کار پرداخت کنیم؛ افرادی از ما اضافه‌کار خواهند گرفت که در خارج از ساعت کاری، برای شهرداری خدمت کنند.

کاتوزی در خصوص اینکه می‌گویند بنده از جیب خود حقوق پرسنل را می‌دهم گفت: این موضوع صحت ندارد، بلکه گاها این پول را به عنوان قرض پرداخت کرده و پس از مدتی آن را دریافت کرده‌ام.

وی در ادامه و در خصوص مشکلاتی که سگ‌های ولگرد برای شهر ایجاد کرده‌اند گفت:  کمیسیونی تشکیل شده به ریاست فرماندار محترم، دبیری ما و با حضور شبکه دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، دادستانی و محیط‌زیست که این معضل در آن بررسی شده و انشاءالله در آینده در این زمینه به راهکارهایی در این زمینه دست پیدا خواهیم کرد؛ این موضوع موضوعی نیست که به تنهایی شهرداری از پس آن بر بیاید؛ نیاز به همت همه دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد بود تا بتوانیم این معضل که برای شهروندان ما خطرآفرین شده را برطرف کنیم.

کاتوزی در خصوص وضعیت طرح  جامع شهری ماسال گفت: امروز، تا پیچ خودبچر محدوده شهر محسوب می‌شود و خارج از آن و تا چهار راه جهاد، بخش روستایی به حساب می‌آید؛ در طرح جامع شهری که طی ماه‌های آینده مصوب خواهد شد، تا چهار راه جهاد زیر نظر شهر خواهد شد که این موضوع موجب توسعه شهر و رونق اقتصادی ماسال خواهد بود.

شهردار ماسال همچنین در خصوص رابطه‌اش با اعضای شورای شهر گفت: طی یک سال گذشته حتی یک مورد تنش با اعضای شورای شهر نداشته‌ام؛ نه تنها اعضای شورا، بلکه با هیچ کارمندی در این نهاد تنشی نداشته‌ام و با جرئت می‌گویم بنده یک شکایت در هیچ نهادی، چه حراستی و چه محاسباتی نداشته‌ام.

کاتوزی در بحث رفع سد معبر گفت: انتقادات  در این زمینه را می‌پذیریم اما این موضوع تبعات اجتماعی را به همراه  خواهد داشت، این موضوع باید با زیرساخت‌های فرهنگی انجام گیرد.

کاتوزی در خصوص اصلاح هندسی میدان شهر افزود: این میدان را ۴ متر طولی و ۴ متر از آن سو و ۱ متر به صورت عرضی کوچک کردیم و در مجموع ۱۵۰ متر مربع از قطر میدان کم شد؛ خب، همه ما می‌بینیم، این موضوع سبب شده شاهد ترافیک آن‌چنانی در این نقطه که در گذشته نقطه پرترافیکی بوده، نباشیم و ترافیک این نقطه روان است و هر دقیقه ۱۲ تا ۱۵ ماشین می‌تواند حرکت کنند.
وی همچنین اعتبار صرف شده در این میدان را در زمینه ایجاد فضای سبز، چراغانی و نصب آب‌نما، جمعاً مبلغ ۱۰۰ میلیون اعلام کرد.

شهردار ماسال همچنین در خصوص بازسازی نمای ساختمان شهرداری گفت: در یک بهمن‌ماه بازسازی این ساختمان آغاز شد و ۲۹ بهمن‌ماه به پایان رسید و برای آن ۳۲۰ میلیون تومان از محل منابع داخلی هزینه شد.
وی ادامه داد: هنگامی که این ساختمان را بازسازی کردیم بسیاری گفتند وقتی شهری آسفالت ندارد چرا باید برای جایی که شهردار در آن می‌نشیند هزینه شود!؟ من به این عزیزان می‌گویم ساختمان شهرداری برای کاتوزی نیست، ساختمان یک شهر نماد آن شهر است؛ علت اینکه این ساختمان بازسازی شد این بود که برای آینده آن طرح داشتم، این ساختمان روزی به موزه تبدیل خواهد شد و برای بازدید آن به این شهر خواهند آمد.

کاتوزی در خصوص حرف‌وحدیث‌ها در خصوص اختلاف با مسئولان شهری گفت: بنده به‌هیچ‌وجه اختلافی با مسئولان نه داشته و نخواهم داشت. اگر اختلافی وجود دارد، در نحوه اجرای امور است، که این موضوع، موضوعی طبیعی است. رابطه بنده با فرماندار بسیار خوب، با ادارات دیگر نیز به همین شکل و با هیچ مسئولی زاویه‌ای نداشته‌ام.

شهردار ماسال در خصوص مجتمع تجاری نیمه‌تمام شهر ماسال گفت: این مجتمع با مشارکت بخش خصوصی برای ۶۸ واحد و ۷ طبقه که ۷۰ درصد سهم شرکت و ۳۰ درصد سه شهرداری باشد، بین طرفین منعقد شده اما روند اجرای این پروژه به حدی به طول انجامید که بنده در بدو ورود خود ضمانت‌نامه شرکت را ضبط کردم و طرح دعوی را به دادگستری اعلام کردم.
وی افزود: اخیراً نشستی با دادگستری داشتیم و نتیجه گرفتیم که این شرکت  را فسخ پیمان کنیم و پس از آن مزایده برگزار شود و شرکت جدید این پروژه را به سرانجام برساند.
شهردار ماسال در ادامه گفت: خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم در این قرارداد تا آخرین ریال از بدهی شرکت مذکور را اخذ خواهیم کرد، هیچ جای نگرانی نیست و تا چند ماه آینده فسخ قرارداد صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه و در خصوص مشکلات پیش روی بام سبز گفت: بام سبز یکی از تفرجگاه‌های مهم شهر ماست، در ۴ کلیومتری مرکز شهر ما قرار دارد، به رضوانشهر، صومعه‌سرا و انزلی اشراف دارد اما متأسفانه به دلیل رانشی بودن، این مسیر حتی ظرفیت تحمل یک خودروی سبک را نیز ندارد.
کاتوزی افزود: ابتدا باید زیرساخت‌ها را برای بام سبز مهیا کنیم، بنده معتقدم نه با دستگاه و ماشین، باید با دست این منطقه را ترمیم کنیم؛ بنده اعتقاد دارم به‌هیچ‌وجه در این منطقه نمی‌شود تله کابین ایجاد کرد، پل معلق ایجاد کرد بلکه ابتدا باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.
دو منطقه‌ای که در بام سبز واگذارشده، در قالب ۴۲ کلبه چوبی که متأسفانه باید بگوییم شهرداری با منابع طبیعی قراردادی را منعقد کرده که بر اساس آن ۲۰۰ هکتار از اراضی به مدت ۵ سال در اختیار این نهاد قرار داده شود اما شهرداری در ۴ سال هیچ حرکتی نکرده و پس از ۴ سال آمده قراردادی به مدت ۵ سال با بخش خصوصی منعقد کرده و آن‌ها نیز سازه‌ها را ساخته‌اند و حالا این زمان به پایان رسیده و منابع طبیعی قرارداد را تمدید نمی‌کند!
البته ما در حال رایزنی هستیم، در نشستی که بنده اخیراً با استاندار داشتم، ایشان به منابع طبیعی دستور دادند که قرارداد ما از ۵ سال، به ۱۵ تا ۳۰ سال تبدیل شود و هم‌اکنون نیز در حال تدوین کتابچه‌ای هستیم که برای انعقاد قرارداد مجدد  آن را برای منابع طبیعی ارسال کنیم.

شهردار ماسال در رابطه با وضعیت پارک ساحلی نیز گفت: این پارک ۱۵ سال دست نخورده بود، یا بهتر بگویم آن چیزی که باید اجرا می‌شده، نشده بود. از شهردار و اعضای پیشین شورا تشکر می‌کنم، آن‌ها هم در گذشته کار کردند؛ هر کس در حد توان خود کار انجام داده، نباید گذشتگان را تخریب کنیم.
بعد از پایان بازسازی پارک برنامه‌هایی را در زمینه نشاط و سرگرمی مردم عزیز داریم، اسب و کالسکه خریداری خواهیم کرد، آلاچیق قرار خواهیم داد، لوازم بازی کودکان اضافه می‌شود، آب‌نما نصب خواهیم کرد، ۱۵۰۰ متر مربع سنگ‌فرش خریداری کردیم که همه‌ی این‌ها موجب می‌شود پارک ساحلی از آن حالت فرسودگی خود بیرون آید.
شهردار ماسال همچنین خاطرنشان کرد پس از پایان محوطه‌سازی، واگذاری‌های آن به بخش خصوصی را به مزایده خواهد گذاشت.

کاتوزی در خصوص وضعیت معابر شهری یادآور شد: شهری که تحویل گرفتم با ۴ کیلومتر حفاری غیر اصولی و غیر کارشناسی، یعنی هیچ نظارتی روی کنده و کاری‌ها نشده بود؛ نمی‌دانم چه کسی مقصر بوده!؟ شهرداری یا ادارات دیگر؟ اما این کار انجام شده بود.

وی افزود: بنده اعلام می‌کنم، جلوی حفاری‌های غیر حرفه‌ای را گرفته‌ام و از این پس نیز خواهم گرفت، هر اداره‌ای برای کنده‌کاری از شهرداری درخواست مجوز نگیرد برعلیه آن در دادگستری طرح دعوی خواهیم داشت و بنده می‌گویم در مواجهه با حقوق شهروندی با هیچ اداره‌ای تعارف نخواهیم داشت.

شهردار ماسال در ادامه و در خصوص وضعیت پروژه سد لاستیکی گفت: متولی این پروژه، سازمان آب منطقه‌ای گیلان است که با اعتبار  ۱۲ میلیارد تومان پروژه را آغاز کردند و هم‌اکنون نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اخیراً مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در کنفرانس مطبوعاتی مدعی شده که شهردار جدید ماسال گفته بنده نه سد لاستیکی را قبول دارم نه توافق‌های صورت گرفته قبلی را. من همین‌جا اعلام می‌کنم، جناب مدیرعامل، ما با سد لاستیکی مشکلی  نداریم، ما می‌گوییم پیمانکار باید کار خودش را اصولی و طبق نقشه انجام دهد، ما می‌گوییم هر دو مسیر بالادست و پایین‌دست باید ترمیم شود. این موضوع خطرات جانی و مالی برای شهر دارد، امکان دارد خیابان‌های شهر قطع شوند؛ ما می‌گوییم در انتخاب پیمانکار دقت کنید، پیمانکاری که توان اجرای کار را داشته باشد.
اتفاقاً بنده معتقدم این سد برای صنعت گردشگری و کشاورزی ما بسیار حائز اهمیت است و ما هیچ مشکلی با اجرای آن نداشته‌ایم و نداریم.
از مدیرعامل آب منطقه درخواست دارم این سدی که در منطقه بالادست ایجاد کرده در قسمت پایین آن نیز احداث نماید در غیر این صورت همین‌جا هشدار می‌دهم امکان دارد پل ماسال تخریب شود و این موضوع می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

شهردار ماسال همچنین از محکومیت‌های این نهاد توسط مالکان حقیقی خبر داد و گفت: در بحث‌های مالکیتی پارک شهدا و خیابان‌های اطراف آن، ۱۰ میلیارد تومان محکوم شده‌ایم، اکنون سند شهرداری را گذاشته‌ایم تا تکلیف ما مشخص شود.
وی در پاسخ به شائبه مفقود شدن توافقنامه‌هایی برای زمین‌های اهدا شده در گذشته نیز گفت: تاکنون به چنین چیزی در پرونده‌ها برنخورده‌ایم.

او همچنین گفت: برای زمین‌های اطراف میدان سنگ بست یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تومان محکومیت برای شهرداری صادر شده است و هم‌اکنون در مرحله تجدیدنظر قرار دارد.

کاتوزی میزان بدهی شهرداری  به اشخاص حقیقی هنگامی‌که آن را تحویل گرفته ۴ میلیارد تومان اعلام کرد که به گفته‌ی او امروز این مبلغ به سه میلیارد و سیصد میلیون تومان رسیده است.

وی همچنین میزان اعتبارات مصرف شده در یک سال گذشته و در پروژه‌های آسفالت معابر، ترمیم بلوارها، ساختمان شهرداری، میدان شهر، نورپردازی و رنگ‌آمیزی دو میلیارد و دویست میلیون تومان اعلام کرد که از محل منابع داخلی شهرداری تأمین شده است.

شهردار ماسال با اشاره به فرسودگی بلوارهای این شهر گفت: تا پایان سال بلوارهای فرسوده شهرترمیم و جایگزین خواهند شد.
کاتوزی همچنین گفت بیش از ۵۰ کیلومتر از معابر شهر احتیاج به آسفالت، روکش و ترمیم دارند که  به اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان نیاز خواهد داشت و این در شرایطی است که این نهاد در بهترین حالت خود می‌تواند ۳ میلیارد تومان کار را انجام دهد که این نیز از محل اعتبارات داخلی خواهد بود.

کاتوزی همچنین یادآور شد که در زمان حضور او،  درهای شهرداری به روی همه مردم شهر باز خواهد بود و هیچ‌گاه فرقی بین مردم و مسئولین قائل نخواهد شد.
وی همچنین  خطاب به کسانی که به دنبال سیاسی کردن نهاد مردمی همچون شهرداری هستند، از آنان خواست: منافع مردم را به زد و بندهای سیاسی خود پیوند نزنند.
کاتوزی خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد جناح‌بندی‌های سیاسی در کار مردم خلل ایجاد کند و تأکید کرد که به هیچ گروه یا جناح سیاسی خاصی وابسته نبوده و وام‌دار هیچ‌کسی نیست.

شهردار ماسال در خصوص چگونگی برگزاری مزایده تلویزیون شهری به بخش خصوصی نیز گفت: این واگذاری و نحوه آن به تصمیم ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان بوده و شهرداری اختیاری در این زمینه ندارد.

کاتوزی در این رابطه گفت: زمانی که بنده روی کار آمدم به این قرارداد ورود کردم؛ بررسی‌ها نشان داد در زمان ایجاد این پروژه ۷۰ درصد هزینه‌های ساخت آن از طرف ستاد اقامه نماز جمعه و از محل اعتبارات نهاد ریاست جمهوری (زمان احمدی‌نژاد) و ۳۰ درصد باقی مانده آن از طرف شهرداری انجام شده است.

وی افزود: این قرارداد چند ماه پیش مجدداً منعقد شد و ما آن را قانونمند کردیم؛ از زمان انعقاد قرارداد جدید، درآمد این تبلیغات به‌صورت مساوی بین ما و ستاد اقامه نماز جمعه تقسیم خواهد شد و ما بر درآمد آن نظارت خواهیم داشت.

کاتوزی ادامه داد: اینکه می‌گویند در گذشته هیچ پولی از این تلویزیون به حساب شهرداری عائد شهرداری نشده صحت ندارد و این عزیزان خدماتی همچون چاپ بنر و خدماتی از این دست برای ما انجام داده‌اند.