واردات برنج خارجی آلوده و تقلب در زمینه مخلوط کردن این برنج‌های آلوده با برنج ایرانی در چند سال گذشته همواره دغدغه بسیاری از مسئولان کشور بوده است تا با اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن برنج، از بسیاری تخلفات در این زمینه جلوگیری شده و همچنان برنج ایرانی اصالت خود را حفظ کند.

ندای گیلان:واردات برنج خارجی آلوده و تقلب در زمینه مخلوط کردن این برنج‌های آلوده با برنج ایرانی در چند سال گذشته همواره دغدغه بسیاری از مسئولان کشور بوده است تا با اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن برنج، از بسیاری تخلفات در این زمینه جلوگیری شده و همچنان برنج ایرانی اصالت خود را حفظ کند.

این طرح در امسال هم برای برنج‌های وارداتی و هم داخلی اجرا می‌شود. همچنین اجرای این طرح از عرضه برنج به‌صورت فله‌ای در بازار پیشگیری می‌کند.

جلب اعتماد مصرف‌کننده با برنج شناسنامه‌دار
رییس انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به طرح شناسنامه‌دار کردن برنج در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: این طرح برای هر دو دسته برنج‌های وارداتی و داخلی اجرا می‌شود. اجرای این طرح برای برنج‌های وارداتی زودتر آغاز شده است البته درباره برنج‌های ایرانی نیز اقداماتی انجام‌شده و در سال ۹۴ به‌صورت کامل اجرا می‌شود و از اواخر تیرماه امسال وارد بازار می‌شود.
احمد بحق افزود: با اجرای این طرح، مصرف‌کنندگان درباره کیفیت برنج‌های وارداتی، بهداشت محصولات و شرکت‌های واردکننده برنج اطمینان پیدا می‌کنند.
وی گفت: در گذشته اظهاراتی مبنی‌بر آلودگی برنج‌های وارداتی شایع شده بود ولی این اظهارات صحت نداشته است بنابراین با اجرای این طرح تنها کارخانه‌هایی که صلاحیت داشته باشند کد رهگیری می‌گیرند، درنتیجه اطمینان مصرف‌کننده بیشتر خواهد شد. بحق اظهار کرد: طرح شناسنامه‌دار کردن برنج‌های ایرانی، اثر مستقیم بر روند واردات محصول ندارد ولی این طرح به نفع صنایع بسته‌بندی‌برنج و کارخانه‌های شالیکوبی خواهد بود.

جلوگیری از تخلفات با برنج شناسنامه‌دار
دبیر انجمن برنج درباره آخرین وضعیت شناسنامه‌دار کردن برنج‌های داخلی در گفت‌وگو با صمت تصریح کرد: عرضه برنج در سال ۹۴ با کد رهگیری انجام و از اواخر تیرماه امسال وارد بازار می‌شود.
جمیل علیزاده‌شایق ادامه داد: پس از مطرح شدن آلودگی برنج‌های موجود در بازار و اظهارات نادرست درباره ایرانی بودن آنها، موضوع تقلب در عرضه برنج‌های وارداتی آلوده در کیسه‌های برنج ایرانی تایید شد و در یکی از کمیسیون‌های وزارت بهداشت با حضور نمایندگان کمیسیون بهداشت، مجلس شورای اسلامی، انجمن برنج و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم‌گیری درباره این موضوع در دستورکار قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: قرار بود اختصاص کد رهگیری به برنج ایرانی از ابتدای سال ۹۴ آغاز شود ولی درحال‌حاضر عده‌ای در نوبت هستند تا بتوانند کد رهگیری سلامت را از وزارت بهداشت دریافت کنند.
شایق ادامه داد: تولیدکنندگان زیادی در استان‌های شمالی درخواست خود را برای اخذ کد رهگیری و شناسه به وزارت بهداشت ارائه کرده‌اند. این تولیدکنندگان در اسفند سال قبل درخواست اخذ کد رهگیری کرده بودند و وزارت بهداشت نیز در حال ارائه این کد به آنهاست.
وی با تاکید بر جلوگیری از تخلفات در زمینه فروش برنج گفت: شناسنامه‌دار کردن برنج علاوه بر اینکه از بسیاری تخلفات در این زمینه جلوگیری می‌کند، باعث می‌شود که مصرف‌کننده در صورت خرید برنج، بابت اینکه این محصول با ارقام دیگر مخلوط نشده، اطمینان پیدا کند، زیرا بسیاری از واسطه‌ها پس از خرید برنج کشاورزان، آنها را با برنج خارجی مخلوط کرده و سپس در کیسه‌های برنج ایرانی به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند در نتیجه مصرف‌کننده از کالای خریداری شده و کیفیت آن رضایت ندارد. از این‌رو این طرح برای جلوگیری از تقلب و حفظ جایگاه تولید ملی پیشنهاد شده است. وی با تاکید بر اجرای این طرح اظهار کرد: کارخانه‌های بسته‌بندی برنج باید براساس نیاز مردم برنج را در وزن‌های متفاوت، بسته‌بندی و عرضه کنند درنتیجه نیازی به فروش برنج به‌صورت فله‌ای نیست. بنابراین برای پیشگیری از تخلفات احتمالی باید از عرضه برنج فله‌ای در بازار جلوگیری شود.

لزوم جدیت در کنترل محصولات پرمصرف
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به شناسنامه‌دار کردن برنج‌های ایرانی در امسال در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: دغدغه هویت‌دار شدن برنج ایرانی توجه مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و انجمن‌های مربوط را جلب کرده است، زیرا شناسنامه‌دار شدن برنج نشان‌دهنده اصالت، محل تولید و کیفیت محصول است و همچنین سبب پیشگیری از بسیاری تخلفات در این زمینه می‌شود.
رسول دیناروند با تاکید بر لزوم شناسنامه‌دار شدن محصولاتی که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارند، افزود: در امسال فرآورده‌های سلامت‌محور با جدیت کنترل می‌شوند و اولویت با محصولات پرمصرف مثل برنج، آرد، لبنیات و فرآورده‌های گوشتی است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر روز تخلفات در همه زمینه‌ها در کشور توسط افراد سودجو رو به افزایش است، آزمایشگاه‌های کنترل سازمان غذا و دارو در سراسر کشور تقویت و مجهز خواهند شد.

کد رهگیری برنج؛ هم داخلی و هم وارداتی
نماینده مردم ساری در مجلس با یادآوری تشکیل کمیسیون نظارت بر سلامت برنج‌های وارداتی و داخلی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه در سال ۹۴ علاوه بر اینکه تمام برنج‌های ایرانی گواهی سلامت دریافت می‌کنند، اظهار کرد: بنابر تصمیمات این کمیسیون متشکل از نماینده جهاد کشاورزی، انجمن برنج، کمیسیون بهداشت مجلس و موسسه استاندارد، اگر برنج آلوده وارد کشور شود، شناسایی آن به‌راحتی مقدور بوده و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت با همکاری موسسه استاندارد، کد شناسایی و رهگیری را برای برنج‌های سالم صادر می‌کند و از ابتدای امسال تنها برنج‌هایی وارد کشور می‌شوند که دارای کد رهگیری و شناسایی هستند.

حفظ اصالت برنج ایرانی با شناسنامه
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با صمت با اشاره به شناسنامه‌دار شدن برنج‌های داخلی و خارجی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح، پروانه بهداشتی ورود برای برنج‌های وارداتی الزامی بوده و همچنین پروانه ساخت از تولیدکنندگان برنج‌های داخلی درخواست می‌شود، زیرا در اجرای این طرح، کد رهگیری برای واردات، تولید و بسته‌بندی برنج‌ها صادر می‌شود.
هدایت حسینی ادامه داد: در اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن برنج‌ها، کد ۱۶ رقمی رهگیری با تاییدیه وزارت بهداشت روی برنج‌ها درج می‌شود و با اجرای این طرح، ثبت منابع واردات برنج‌ها و صادرات نیز کنترل خواهد شد.
وی افزود: دو رقم اول کدهای رهگیری مربوط به کشور، دو رقم بعدی کد استان و رقم‌های بعدی کد تایید صلاحیت آزمایشگاه‌های مرجع و کد مربوط به مرزهایی است که از طریق آنها برنج وارد کشور شده است.