مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از برگزاری دومین جشنواره مد و پوشش اسلامی ـ ایرانی با عنوان «روجا» از 27 بهمن ماه جاری در این استان خبر داد.

ندای گیلان:فیروز فاضلی امروز با اشاره به برگزاری دومین جشنواره مد و پوشش اسلامی ـ ایرانی در گیلان اظهار کرد: مجوز برگزاری جشنواره مذکور از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و بنیاد ملی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای هماهنگی و برنامه‌ریزی برای ایجاد پایگاه اجتماعی جشنواره مد و پوشش اسلامی ایرانی در گیلان صادر شده است.

وی آغاز جشنواره مذکور را از 27 بهمن ماه جاری تا یکم اسفند ماه امسال در سالن فرهنگی ورزشی نامجوی مجموعه ورزشی شهید عضدی رشت اعلام کرد و افزود: ساعت 16 روز سه‌شنبه هفته جاری مراسم افتتاحیه جشنواره مد و پوشش اسلامی ـ ایرانی در گیلان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه اقوام مختلف متناسب با وضعیت جغرافیایی خود دارای پوشش‌های متنوع و مختلف هستند، تصریح کرد: طراحی پوشش‌ها مناسب با هویت مردم منطقه نشان‌دهنده پیشینه، موقعیت فرهنگی، مذهبی و اجتماعی آنها است.

فاضلی متذکر شد: در کشورهای مسلمان، اقوام مختلف با در نظر گرفتن قواعد اسلامی و حفظ پوشش بر گرفته از سنت و فرهنگ بومی خود، پوشش‌های جدیدی را برگزیدند.

وی با اشاره به اهداف دومین جشنواره مد و پوشش اسلامی ـ ایرانی در گیلان، بیان کرد: ایجاد فضای تعامل فرهنگی با محوریت پوشاک اسلامی ـ ایرانی، هدفمند کردن اندیشه‌های جدید در راستای تحقق اهداف جامعه ایرانی و هدایت طراحان به طراحی آثار مبتنی با اصول و آموزه‌های اسلامی و ارتقای سطح علمی و عملی طراحان و شناخت مباحث علمی جدید در زمینه طراحی، دوخت و لباس از اهداف جشنواره مذکور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بر ایجاد ارتباط طراحان با همدیگر و مراکز آموزشی و دانش‌آموختگان رشته‌های مربوطه با مراکز صنعتی، تولیدی و بازار در کشور تاکید کرد و گفت: زمینه‌سازی برای کشف و ظهور استعدادهای خلاق و ایجاد زمینه مناسب به منظور معرفی طراحان جوان و ارتباط با جامعه و صنعت از جمله اهداف دومین جشنواره مد و پوشش اسلامی ـ ایرانی در استان است.

فاضلی خواستار ارائه نمونه‌ها و طرح‌های خلاق و ابتکاری در زمینه پوشاک مناسب جامعه در جشنواره مذکور شد و یادآور شد: زمینه‌سازی در راستای کارآفرینی از دیگر اهداف دومین جشنواره مد و پوشش اسلامی ـ ایرانی گیلان است.

وی با بیان اینکه دانشجویان، استادان دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی در رشته‌های هنر به‌ویژه تکنولوژی طراحی دوخت، نساجی و طراحی پارچه و لباس از مخاطبان جشنواره مذکور هستند، خاطرنشان کرد: مجله‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و همچنین متولیان امور فرهنگی در زمینه فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب از جمله مخاطبان دومین جشنواره مد و پوشش اسلامی ـ ایرانی گیلان محسوب می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به حضور تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان صنعت پوشاک بانوان در جشنواره مذکور اشاره کرد و افزود: سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با امور بازرگانی و فرهنگی و نظارتی، دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی، آموزش و پرورش، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، سازمان فنی و حرفه‌ای گیلان و آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش از مخاطبان جشنواره مد و پوشش اسلامی ـ ایرانی در استان هستند.

فاضلی با اشاره به حضور طراحان مد و پوشش و آموزش‌های طراحی دوخت و لباس در دومین جشنواره مد و پوشش اسلامی ـ ایرانی گیلان، اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اماکن نیروی انتظامی، اعضای کارگروه مد و پوشش اسلامی ـ ایرانی و شهروندان استان از دیگر مخاطبان جشنواره مذکور هستند.

وی برگزاری نمایشگاه‌های «عکس زن، شهر، فعالیت با پوشش اسلامی ـ ایرانی»، «طراحی پارچه» و «مد و لباس پوشاک اجتماعی مانتو ـ فرم اداری ـ چادر» را از جمله برنامه‌های جشنواره مذکور برشمرد و بیان کرد: سه کارگاه آموزشی در حوزه مد و لباس و طراحی دوخت در جشنواره مد و پوشش لباس اسلامی ـ ایرانی گیلان برگزار می‌شود.منبع:فارس