اعضای شورای شهر رشت در شصت و پنجمین نشست کمیسیون فرهنگی نگرانی خود را نسبت به نوع برگزاری و احتمال ایجاد رانت در جشنواره رسانه و مدیریت شهری که از سوی شورای شهر رشت برگزار می شود ابراز داشتند.

به گزارش ندای گیلان، محمدحسن عاقل‌منش در آغاز شصت و پنجمین نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی با تبریک فرا رسیدن ماه رجب و همچنین روزهایی که به میلاد حضرت امیرالمومنین علی (ع) می رسد و اشاره به روز بزرگداشت حکیم ‌نظامی گنجوی که از او به عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات فارسی یاد کرد و نیز گرامیداشت روز شهیدان و برگزاری آیین تجلیل از فرزندان شهید شهرداری رشت از دست اندرکاران جشنواره “رسانه و مدیریت شهری” خواست در این زمینه توضیحاتی برای حاضران ارائه دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: این نخستین باری است که موضوع رسانه ها در شورا به شکل تخصصی دنبال می شود و امیدواریم با برگزاری این جشنواره و تداوم آن ما بتوانیم از توانایی و پتانسیل دست اندرکاران رسانه های گروهی برای توسعه و پیشرفت شهر بهره ببریم.
در این باره سروش علیزاده دبیر اجرایی جشنواره به اهداف و برنامه‌های ترسیم شده اشاره کرد و بیان داشت: امیدواریم با همکاری دو طرف این فعالیت‌ها ارتقا یابد.
وی افزود: این جشنواره می تواند بازتاب فرصتها و ایده های مرتبط با مدیریت شهری باشد و برای همگان ایجاد انگیزه کند و در نهایت به آنچه که هدف اصلی یعنی افزایش مشارکت اجتماعی در برنامه های مدیریت شهری، بیشتر نزدیک شویم.
علیزاده گفت: در کل ۲۸۰ اثر به دبیرخانه رسیده که ۱۸۰ اثر متنی و ۱۰۰ اثر عکس و تصویر بوده است.
وی در پایان از همکاری موثر و مفید اعضای شورای اسلامی شهر رشت برای برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.
مدیر عامل موسسه خانه مطبوعات استان گیلان هم با تشکر از بانی این جشنواره، تاکید کرد: ان شاءالله برگزاری آن استمرار بیابد و بر تعدد آن در طول سال افزوده شود.
کریم خورسندی ادامه داد: محبتی که اعضای شورا داشتند و علی الخصوص روابط عمومی شورا فراموش شدنی نیست و ما هم تلاش کردیم هر کمکی که می توانیم برای بالا بردن کیفیت کار دریغ نکنیم.
وی افزود: در انتخاب هیات داوران وسواس به خرج دادیم و داوران هم آثاری را بررسی کردند که مشخص نبود مربوط به چه کسی است. برای هر اثر کدی انتخاب شد تا داوران راحت تر نظر بدهند و در کل تلاش شد تا نهایت عدالت و انصاف رعایت شود.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت هم با قدردانی از حمایت رییس و اعضای شورا که در سخت ترین شرایط رسانه ای این کار را تدارک دیده اند، اظهار داشت: تلاش کردیم برای اینکه حرف و حدیثی در ارتباط با کار داوران به وجود نیاید ناظرینی را از خبرگزاریها، پایگاه های خبری، رسانه های مکتوب و حتی عکاسان برای نظارت بر کار داوران انتخاب کنیم.
سید پیام جعفری نیا با اشاره به تعدد و کثرت رسانه های مختلف که در گیلان به بیش از ۳۰۰ رسانه می رسند، بیان داشت: بدون شک در چنین شرایطی نمی شود همه را راضی نگه داشت.
وی افزود: روز پنجشنبه در تالار گفتمان شهر آیین اختتامیه این جشنواره برگزار می شود و پیش از آن دکتر ضیایی پرور مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد کشور کارگاه آموزشی خواهند داشت.
احمد رمضانپور در این خصوص بیان داشت: متاسفانه در شرایط موجود بسیاری از رسانه ها عدالت و انصاف را رعایت نمی کنند که ان شاء الله برگزاری این جشنواره اخلاق حرفه ای را به آنها بیاموزد.
وی گفت: در برخی از رسانه ها یک عده آدمهایی که تمرین دمکراسی نکرده اند، می آیند و سرمایه های جامعه را زیر پا له می کنند که این مغایر اصول اخلاقی است.
رمضانپور با اشاره به اینکه رسانه باید نقد کند و شجاعت داشته باشد از حاکمیت، دولت و نمایندگان سوال نماید، اظهار داشت: نقد منصفانه رسانه ها به اصلاح امور منتهی می شود اما یک عده راه تخریب را پیش می گیرند و بر نقد و انتقاد عادلانه خط بطلان می کشند.
وی همچنین تاکید کرد: خواهش من این است در این جشنواره افرادی مورد تجلیل و حمایت قرار گیرند که مواظب قلم خود هستند و اصول اخلاقی و اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند نه کسانی که هر شب می خوابند و صبح یک سایت دایر می کنند.
محمدحسن علیپور هم گفت: اهداف، برنامه ها و محورهای جشنواره شفاف و روشن نیست و همواره ما می بینیم آنچه روی کاغذ است با آنچه اتفاق می افتد، متفاوت است.
وی افزود: اخلاق رسانه ای در بازتاب مطالب شورا و مدیریت شهری گم شده که بایستی لحاظ شود.
علیپور خاطر نشان کرد: من اعتقاد دارم که رسانه ها باید نقد اصلاح گرانه داشته باشند اما باید حریم خصوصی افراد محترم باشد.
 وی در ادامه اظهار نمود: بهترین منبع برای کسب خبر در زمینه شهر اعضای شورا هستند اما من رسانه ای ندیدم بیاید مثلاً با منِ علیپور مصاحبه کند تا من مشکلات شهر را با او بازگو کنم.
بهراد ذاکری هم با اشاره به اینکه چندین بار درباره ارتباط رسانه ها با شورا و مدیریت شهر و دیدگاهش در این زمینه صحبت کرده است، اذعان داشت: برگزاری جشنواره کار خوبی است و امیدوارم استمرار یابد تا حس رقابت و جهت دهی در نوع مطالبی که نوشته می شود بین دست اندرکاران رسانه را تقویت کند.
وی با تاکید بر اینکه باید به کسانی که تولید محتوا می کنند توجه بیشتر شود، گفت: آنهایی که حرفی برای گفتن و نقدی منصفانه انجام می دهند را فراموش نکنید. تعدد تولیدات و اطلاع رسانی می تواند معیار خوبی برای انتخاب باشد.
این عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا افزود: فضای رسانه ای خوب می تواند بازوی مدیریت شهری باشد و ما احتیاج داریم این حرکت استمرار داشته باشد تا در آینده و سالهای بعد به بلوغ و رشد برسد و با برنامه بهتر عمل شود.
فرهام زاهد هم با تاکید بر اینکه اگر از طرف شورا حرفی زده نشده، دلیلش این است که ما در جریان نبوده ایم.
وی افزود: جشنواره نباید یک حالت رانت برای برخیها به وجود آورد. اگر ما حمایت کردیم و یا دخالتی نکردیم، ناخواسته بوده چون اصلاً در جریان نبودیم. گفتیم اجازه بدهیم کارشان را بکنند.
زاهد با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره خوب است، بیان داشت: فارغ از اینکه چه کسی، چطوری و برای چی این کار انجام‌ می شود، باید بگویم غالب اعضای شورا از رسانه ها آسیب دیده اند و رابطه رسانه ها با اعضای شورا توام با انتقادات تند بوده و حالا ما باید ببینیم اگر مجری برنامه ما هستیم از چه چیز حمایت کرده ایم.
وی ادامه داد: اگر نقدها منصفانه و عادلانه باشد، هیچکس بدش نمی آید اما اگر این عدالت رعایت نشود، کدورت ایجاد می شود. می خواهم به زرد شدن برخی از موضوعاتی که در بعضی رسانه ها پرداخته می شود اشاره کنم و بگویم اگر همراهی رسانه ها باشد، بسیاری از مشکلات مرتفع می شود. بنابراین چون هنوز شرایط به گونه کامل نیست من باید نسبت به نقد و یا تشویق آنها خنثی باشم.
پس از سخنان اعضای شورای شهر رشت، دبیر جشنواره، مدیر عامل موسسه خانه مطبوعات گیلان و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورا نکاتی را در توضیح مطالب گفته شده بیان کردند.
در بخش دوم این نشست بودجه سال ۱۳۹۸ دو سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نینا پنجه ای معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت در این نشست به فهرست برنامه های این سازمان که مرتبط با کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بوده اشاره کرد و بیان داشت: اولویت بندی برنامه ها در سال ۹۸ در دستور کار بوده است.
خدابخشی مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت با مطرح کردن این موضوع که پیوست ارسالی این سازمان همراه برنامه های یکساله باید در نشستی بین این سازمان و مدیریت برنامه و بودجه هماهنگ شود، از رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی خواست تا در نشستی دیگر اهم برنامه های ارائه شده، بررسی شوند و محمدحسن عاقل منش هم گفت: در اسرع وقت این کار را انجام دهید تا در یک نشست فوق العاده پیش از پایان سال به این موضوع رسیدگی کنیم.
وی همچنین خواستار پیگیری ساخت سردیس شادروان آرسن میناسیان که قولش از چندین ماه پیش داده شده است، گردید و گفت: این موضوع یکی از مطالبات جدی مردم رشت است.
فاطمه شیرزاد هم به دو نکته در باره برنامه های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری رشت اشاره نمود، میدان امام ‌حسین (ع) به دلیل قطر بزرگ میدان برای تردد ایجاد اشکال می کند و عاملی در زمینه ایجاد ترافیک است که باید در برنامه های سازمان و همچنین کمیسیون ترافیک و حمل و نقل لحاظ شود و دیگری اینکه کار درمانگاه بیماران هموفیلی با زمین اهدایی خیر بزرگوار جناب آقای آذربانی به پایان رسیده و ما در جهت فرهنگسازی باید ساخت و نصب سردیس مرحوم آذربانی را در دستور کار قرار دهیم.
 در ادامه این نشست علیرضا حسنی گزارشی از وضعیت بودجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت در سال ۹۸ ارائه نمود و بیان داشت: این سازمان برنامه‌ محور است و بودجه آن بر اساس برنامه ها نوشته شده است.
وی ادامه داد: بودجه سال ۹۸ این سازمان در نهایت انقباضی تهیه و تدوین شده و خواستار همکاری اعضای شورا برای تخصیص اعتبارات سال ۹۷ این سازمان شد که در روزهای پایانی سال فشاری مضاعف به این سازمان وارد کرده است.
حسنی افزود: بودجه سال ۹۸ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت با ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بسته شده که اگر هزینه های پرسنلی و اداری را کنار بگذاریم عملاً کل برنامه های این سازمان با چهار میلیارد تومان در سال ۹۸ قابلیت اجرایی پیدا می کند.
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری از تزریق قطره چکانی اعتباراتی که در سال ۹۷ برای این سازمان لحاظ شده نیز اظهار گله مندی نمود و از رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی خواست تا همکاری لازم را در زمینه تامین اعتبار در روزهای پایانی سال به این سازمان نمایند.
حسنی در پایان گفت : هنوز بسیاری از افراد و گروه ها از این سازمان مطالباتی دارند که پرداخت نشده و برنامه های نوروزی هم هستند که باید اجرا شود.