مشاور سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به برنامه واگذاری 33 هزار میلیارد ریالی سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در بهمن ماه امسال گفت: سهام خرد سه بانک بورسی و سهام بلوکی دو شرکت بزرگ فرابورسی در روزهای آینده عرضه خواهد شد.

سیدجعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه واگذاری‌ شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی گفت: با توجه به بهبود شرایط بازار سهام در ماه‌های پایانی امسال سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری 33 هزار میلیارد ریال سهام در بهمن ماه امسال برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: از مجموع واگذاری‌های در دستور کار سازمان خصوصی‌سازی سهام خرد چند بانک از طریق بورس به تدریج عرضه خواهد شد. از جمله 1.95 درصد از سهام بانک ملت به ارزش پایه 1600 میلیارد ریال؛ 2.39 درصد سهام بانک تجارت به ارزش 1100 میلیارد ریال و 3.84 درصد سهام بانک پاسارگارد به ارزش پایه 2 هزار میلیارد ریال از طریق بورس طی بهمن ماه امسال واگذار می‌شود.

سبحانی ادامه داد: در بازار فرابورس نیز سازمان خصوصی‌سازی عرضه سهام دو شرکت بزرگ را رقم خواهد زد، به طوری که صد درصد سهام پالایش نفت کرمانشاه به ارزش تقریبی 5700 میلیارد ریال و 96.5 درصد سهام شرکت توسعه خدمات بازرگانی نورد ایران به ارزش پایه 720 میلیارد ریال در این بازار واگذار می‌شود.

مشاور سازمان خصوصی‌سازی از برنامه واگذاری‌های این سازمان از طریق مزایده نیز سخن گفت و افزود: با توجه به مصوبه جدید هیأت واگذاری مبنی بر پرداخت 40 درصدی حصه نقدی، واگذاری جایگاه‌های سوخت کشور و در اقساط دو ساله و در عین حال عدم الزام ارائه پاکت پیشنهادی قیمت برای تمامی جایگاه‌های سوخت هر استان؛ سازمان خصوصی‌سازی 11 بهمن ماه امسال 42 جایگاه سوخت به ارزش پایه 2450 میلیارد ریال در استان‌های اصفهان، مرکزی، گیلان، البرز، خراسان رضوی و آذربایجان غربی را به روش مزایده واگذار خواهد کرد. در عین حال سازمان خصوصی‌سازی واگذاری سهام شرکت پتروشیمی دماوند به عنوان بزرگترین مزایده خود را در دستور کار قرار داده است.

سبحانی از آخرین وضعیت سهام عدالت و زمان آزادسازی آن نیز سخن گفت و افزود: آخرین آمار خصوصی‌سازی نشان می‌دهد در حال حاضر 49 میلیون نفر ایرانی دارنده برگه‌های سهام عدالت در کشور هستند که با توجه به مدت دوره مالی 10 ساله این اوراق، در اسفند ماه امسال ،دوره مالی در نظر گرفته شده برای تسویه مطالبات دولت با دارندگان سهام عدالت به پایان می‌رسد، در عین حال با توجه به اتمام سال مالی شرکت‌های حاضر در سبد دارایی‌های سهام عدالت و لزوم برگزاری مجامع عادی سالیانه سهامداران آنها در تیر ماه و مرداد ماه سال 95، سازمان خصوصی‌سازی قادر خواهد بود که میزان سود سهام عدالت در سال 94 و در عین حال 93 را محاسبه کند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به واریز سود نقدی سال مالی 94 و 95 شرکت‌های حاضر در سبد دارایی‌های سهام عدالت، حدود 50 درصد از مبالغ واریزی (یک میلیون تومانی) مشمولان سهام عدالت که طی 10 سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی بابت سودهایی که از شرکت‌ها دریافت و به خزانه واریز کرده تسویه شود، بنابراین تا نیمه دوم سال 1395 انتظار می‌رود 50 درصد از این مبالغ تأدیه و به تناسب آن بتوان برگه‌های سهام عدالت را برای معامله در بازار سهام آزادسازی کرد.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/E5B9Q5