در این جلسه بررسی پارکومتر، برون سپاری تعدادی از اتوبوس ها و همچنین بررسی بودجه پیشنهادی سال ۹۸ سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در دستور کار قرار داشت.
به گزارش ندای گیلان،جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت به ریاست حامد عبدالهی و با حضور احمد رمضانپور نرگسی، اسماعیل حاجی پور و محمدحسن علیپور برگزار شد.
نجفی: پارکومتر ۳۰ دقیقه نخست رایگان خواهد بود / پارکومترها قابلیت جریمه دوبله پارک را نیز دارند
در ابتدای جلسه نجفی به نمایندگی از شرکت پرداراز به ارائه توضیحاتی در خصوص پارکومتر پرداخت و با اشاره به بررسی های به عمل آمده، مطالعات صورت گرفته و استفاده از تجارب سایر شهرها و متخصصین حوزه ترافیک، روش های قیمت گذاری پارک حاشیه ای را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه قیمت گذاری پارکومتر نباید به گونه ای باشد که پارکینگ های مسطحاتی را خالی از خودرو کند، اظهار داشت: در همه روش های پیشنهادی ۳۰ دقیقه نخست به صورت رایگان در نظر گرفته شده است اما پس از آن به ازای هر نیمساعت برای خیابان های مختلف قیمت های متناسب با امتیاز آن خیابان در نظر گرفته شده است و هر نیم ساعت روند افزایشی دارد. در روش دیگر نیز بر اساس امتیاز معابر نرخ پارکومتر پیشنهاد شده است. ضمن آن که قیمت پارکومتر برای جانبازان نصف قیمت نهایی پیشنهاد می شود.
نجفی همچنین با بیان اینکه پارکومترها قابلیت جریمه دوبله پارک را نیز دارند، افزود: هر خودرویی که به صورت دوبله پارک می کند صف خودرویی شامل ۱۲ خودرو در پشت خود ایجاد می کند و ممانعت از دوبله پارک تاثیر مثبتی بر ترافیک شهر خواهد داشت.
وی افزود: در خصوص نحوه شارژ نیز امکان استفاده از روش موبایل پارک به کمک اپلیکیشن وجود دارد و می توان علاوه بر شارژ از طریق دستگاه از این طریق نیز اقدام نمود.
اسماعیل حاجی پور: از پارکومتر به دنبال درآمدزایی نیستیم بلکه به دنبال نظم بخشی هستیم
اسماعیل حاجی پور با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی ترافیکی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر فروشندگان خودروی خود را مقابل مغازه پارک نکنند به نفع خودشان است و مشتری بیشتری خواهند داشت.
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت افزود: برخی خیابان ها همچون خیابان مطهری به هیچ عنوان جای پارک پیدا نمی شود و به همین دلیل باید نرخ گذاری در خیابان های مختلف، متفاوت باشد.
حاجی پور در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات دستفروشانی هستند که همگی با خودروی شخصی می آیند و از ساعت ابتدایی بعد از ظهر تا پاسی از شب در آنجا حضور دارند و این مساله در برخی خیابان ها شدید تر است.
وی با بیان اینکه از پارکومتر به دنبال درآمدزایی نیستیم بلکه به دنبال نظم بخشی هستیم، خاطرنشان کرد: تاکید دارم این کار حتی به صورت آزمایشی در برخی خیابان ها هرچه سریع تر آغاز شود چرا که قطعا به وضعیت ترافیکی شهر کمک می کند و سود آن به مردم می رسد.
اسماعیل حاجی پور همچنین ضمن قدردانی از زحمات پلیس راهور و تاکید بر ضرورت همکاری با این حوزه، پیشنهاد داد جلسه جداگانه ای با پلیس راهور در این خصوص برگزار شود تا شاهد اتفاقات خوبی در خوزه ترافیکی باشیم.
تاکید احمد رمضانپور نرگسی بر نرخ گذاری پارکومتر بر مبنای امتیاز خیابان ها
احمد رمضانپور نرگسی نیز با بیان اینکه قطعا خیابان ها از لحاظ ترافیکی و پارک حاشیه ای تفاوت های بسیاری دارند بر ضرورت تعیین نرخ بر مبنای امتیاز خیابان ها تاکید کرد.
وی همچنین بر ضرورت همکاری پلیس راهور برای اجرای موفق این طرح تاکید کرد.
حامد عبدالهی: کارت هوشمند لازمه اجرای پارکومتر است/ تجربه پارکبان ها موفق نبود
حامد عبدالهی نیز با بیان اینکه برای موفقیت در اجرای پارکومترها باید نکاتی را در نظر داشته باشیم گفت: یکی از نکاتی که باید در نظر گرفته شود این است که تجربه پارکبان ها در گذشته تجربه موفقی نبوده است همچنین پارکومتر ها نیز باید قابلیت به روز رسانی برای سالهای آتی داشته باشند و به همین دلیل باید بررسی دقیقی در این خصوص صورت بگیرد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه برای نرخ گذاری پارکومتر، خیابان های شهر باید دسته بندی شوند در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: لازمه اجرای پارکومتر کارت شهروندی است.
عبدالهی همچنین بر ارائه قرارداد های سایر شهرها و بررسی آن تاکید کرد و گفت: می توان از تجارب سایر شهرها و روش قیمت گذاری در این شهرها استفاده کرد.
فرامرز جمشیدپور: صددرصد مبلغ دریافتی پارکومتر باید به حساب خزانه منتقل و سپس برای توسعه پارکینگ ها به شهرداری اختصاص یابد
معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در این خصوص توضیح داد: ۶ مقوله سرمایه گذاری به سازمان سرمایه گذاری سپرده شد که پارکومتر (پارک حاشیه ای) و کارت شهروندی نیز از جمله این موارد بود و فراخوان آن انجام شد.
فرامرز جمشیدپور با اعلام اینکه بنا بر ماده ۳۱ آیین نامه رانندگی، صددرصد مبلغ دریافتی باید به حساب خزانه منتقل شود و سپس از آن حساب به شهرداری ها و صرفا جهت توسعه پارکینگ ها اختصاص یابد، اظهار داشت: به همین دلیل سرمایه گذاران دچار مشکلاتی می شوند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۲۹ خیابان رشت را به شورای ترافیک کشور معرفی کردیم و مصوبه گرفتیم و از آنجا که تجربه پارکبان ها موفق نبود و شهرهایی که پارکومتر را با دخیل بودن نیروی انسانی اجرا کردند نیز موفق نبودند. امروز به دنبال راه اندازی پارکومتر هوشمند هستیم.
پیمان پارسا: فرصت آزمون و خطا نداریم
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه فرصت آزمون و خطا نداریم، اظهار داشت: باید به دنبال کارهایی باشیم که در حداقل زمان، با بودجه انقباضی پاسخگو باشد.
پیمان پارسا همچنین در خصوص روش پرداخت QR Code اظهار داشت: امکان اجرای این روش بدون هزینه نیز وجود دارد و از این طریق راه اندازی این روش می توان مشکلاتی نظیر پول خرد در پرداخت های کرایه را از بین برد. ضمن آن که امکان ورود چند شرکت متفاوت در این حوزه به طور همزمان وجود دارد.
سید امیر شکوهی راد معاون سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت نیز کارت شهروندی و QR code را عملگرایانه و قابل اجرا دانست.