استاندار گیلان با اشاره به کاهش سطح آب در سد سفیدرود گفت: با توجه به وضعیت موجود آب در این سد و دیگر ذخایر آبی استان، از همه ظرفیت ها برای مدیریت مطلوب و بهینه آب با مشارکت مردم استفاده شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، اسدالله عباسی پس از بازدید از سد سفید رود در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان با حضور اعضای شورای حفاظت از منابع آب گیلان و مدیرانی از وزارت نیرو در محل سد افزود: در سال زراعی جاری باید همه مسئولان و مردم پای کار باشند چراکه کمبود بارش و آب با کار جهادی و هم‌افزایی مسولان و همراهی همیشگی کشاورزان، جبران می شود.

وی حضور خود برای دومین بار و بازدید از سد را یادآور شد و گفت:  این حضور برای تصمیم گیری میدانی است و همانند این مدیریت برای خدمت صادقانه و شفاف به مردم و زحمتکشان حوزه برنج کاری ، در دیگر بخش ها هم ادامه دارد.
استاندار گیلان با تاکید بر اینکه همه دستگاه های عضو ستاد بحران به طور عملیاتی و جدی امکانات خود را برای لایروبی انهار، آب بندان ها و مصرف بهینه آب کشاورزی به کار گیرند ، اظهار کرد: مسئولان استان از هم اکنون تا لحظه برداشت محصول استراتژیک برنج، با نگاه تولید مرغوب و افزایش محصول و ایجاد قوت قلب برای کشاورزان با توجه به شرایط موجود آب، در کنار آنان باشند و از برنج کاران نیز کمک بخواهند و مطمئن باشند که با این همدلی صادقانه سال زراعی خوبی خواهیم داشت.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که با کاهش سطح آب در این بازه زمانی مواجه شده‌ایم، گفت:  با توجه به وضعیت موجود آب در سد سفید رود و دیگر ذخایر آبی استان، از همه ظرفیت ها برای مدیریت مطلوب و بهینه آب با مشارکت مردم استفاده شود.
عباسی به فرمانداران دستور داد علاوه بر قرارگاهی در مرکز استان ، قرارگاه‌هایی در شهرستان‌ها تشکیل شود تا فرایند مدیریت بهینه آب زراعی در گیلان بدون مشکل صورت پذیرد.
وی همچنین از مدیران دستگاه های اجرایی و متولیان حوزه کشاورزی و آب خواست تا ضمن بازدیدهای میدانی و مداوم از نقاط مختلف استان، با کمک صدا و سیما و رسانه ها با مردم تعاملی ارزشمند در مدیریت و مصرف بهینه آب داشته باشند.
 انتقال موضوعات  علمی و تجربی با تولید و پخش برنامه های کارشناسی در ساعات پربیننده شبکه استانی از جمله مواردی بود که استاندار گیلان بر آن تاکید کرد.
وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی اطلاع رسانی مناسبی به کشاورزان در زمینه تاثیرات مثبت استفاده از کود، در مصرف بهینه و بهره وری آب در اراضی انجام دهد.
عباسی با تاکید بر تشویق کشاورزان برای انجام بیمه محصولات کشاورزی و نیز ارائه تسهیلات کم بهره و پیش بینی و تهیه سوخت لازم به برنج کاران، گفت: بر اساس مصوبات استانی و شهرستانی، اعتبار لازم برای مدیریت فصل کشاورزی در  اجرای طرح‌های تامین آب از جمله تعمیر، تجهیز و راه اندازی چاه های کشاورزی و ایستگاه های پمپاژ، تکمیل استخرهای ذخیره آب ، بندهای انحرافی و سردهنه سازی در نقاط آسیب پذیر و نیز پوشش تامین مالی نیروی انسانی دستگاه های خدمات رسان عضو ستاد بحران برای ارائه خدمات همه جانبه تخصیص می یابد.
وی خاطر نشان کرد: فرمانداران ، نهادهای انقلابی ، بسیج سازندگی، سپاه ، راهداری و دیگر دستگاه ها از تجهیزات و امکانات و نیز از ظرفیت بخش خصوصی برای مدیریت بهینه آب و توزیع عادلانه آن بهره بگیرند.
در این جلسه که معاون هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس حوزه آبریز سفیدرود بزرگ و شمال کشور به‌عنوان نماینده شرکت مدیریت آب ایران حضور داشتند ؛ اعضای شورای حفاظت از منابع آب گیلان نظرات و پیشنهادها خود را ارائه کردند.