به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، دین اسلام مجموعهای از عقاید و تعالیم و دستورات عملی است که در قالب تعالیمی هدایت بخش بر قلب پیامبر(ص) از جانب خالق حکیم وحی شده است و نظام اخلاقی را به صورت مجموعه آموزههایی که راه و رسم زیستن به نحو شایسته […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، دین اسلام مجموعهای از عقاید و تعالیم و دستورات عملی است که در قالب تعالیمی هدایت بخش بر قلب پیامبر(ص) از جانب خالق حکیم وحی شده است و نظام اخلاقی را به صورت مجموعه آموزههایی که راه و رسم زیستن به نحو شایسته و بایسته را در آن ترسیم کرده، بایدها و نبایدهای ارزشی حاکم بر رفتار آدمی را تبیین مرده است.اخلاخَلق به معنای هیئت و شکل و صورتی است که انسان با چشم میبیند و خُلق به معنی قوا و سجایا و صفات درونی است که با چشم دل دیده می شود. بنابراین میتوان گفت در اخلاق مجموعه صفات روحی و باطنی انسان است و به گفته بعضی از دانشمندان، گاه به بعضی از اعمال و رفتاری که از خلقیات درونی انسان ناشی میشود نیز اخلاق گفته میشود.علمای علم اخلاق نیز معنایی نزدیک به گفتار اهل لغت٬ برای اخلاق بیان کردهاند همه آنها بر این امر تأکید دارند که خُلق عبارت است از ملکه و هیئت خاصی که در نفس انسان رسوخ دارد.درباره اخلاقمحوری و رعایت آن در جامعه با حجتالاسلام محمدجواد رودگررئیس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی گفتوگو کردیم.وی در ابتدای اظهاراتش گفت:پیامبر اکرم(ص) یکی از فلسفههای بعثت خویش را بُعِثتُ لِاُتِمِمُ مَکارِمُ الاَخلاق بیان میفرمایند. این نکته مبیّن این حقیقت است که بعثت نبیاکرم(ص) اخلاق محور است. همه آیات و بینات منزل بر پیامبر(ص) از برای این است که انسان به اخلاق کریمانه و مکارم اخلاق دست پیدا کند.رودگر ابراز داشت: عرفا یک سخنی دارند مبنی بر اینکه عرفان به معنای حقیقی کلمه در حوزه سلوک و عمل به چه معنا است و سپس در آنجا مطرح میکنند که بر اساس حدیث تخلقوا بأخلاق الله؛ عرفان یعنی خداخو شدن، یعنی خداگونگی و اخلاق الهی پیدا کردن.وی اظهار داشت: وقتی سخن از بُعِثتُ لِاُتِمِمُ مَکارِمُ الاَخلاق به میان میآید، این مکارم اخلاق یعنی انسان به جایی برسد و در پرتو هدایتهای قرآنی و هدایتهای نبوی به اخلاق الهی دست پیدا کند. در اخلاق الهی، رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خودش، رابطه انسان با جامعه و رابطه انسان با جهان است که کاملاً تعریف و تبیین شده است.رئیس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی عنوان کرد: اخلاق یک مجموعه باید و نبایدها است و باید در متن وجود انسان نهادینه شود و این باید و نبایدها را به گونهای در وجود خویش ملکه کند که ملکات فاضله و کرائم و سجایای اخلاقی در او شکل بگیرد.