مدیرکل اوقاف گیلان گفت: در سال جاری 35 وقف جدید با ارزش 21 میلیارد تومان در گیلان ثبت شده که بیانگر روحیه دینی مردم این خطه و نشان دهنده ظرفیت خیران گیلانی برای رفع نیازهای استان گیلان و شهر رشت است.

به گزارش ندای گیلان، محمد حسن عاقل منش، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در جلسه این کمیسیون که با حضور مدیرکل اوقاف گیلان برگزار شد، گفت: بسیاری از مسائل کشوری و شهری را با سنت وقف حل کنیم. 

وی افزود: اگر وقف را بین مردم با نیازمندیهای جدیدی که جوامع شهری با آن روبرو هستند تعریف کنیم قادر به حل مشکلات بسیاری خواهیم بود.
 عاقل منش اظهار داشت: تجربه استفاده از خیران برای ساخت مدارس و مساجد نشان داده که ظرفیت خوبی در جامعه ما وجود دارد.
وی با تاکید بر توجه به نیازهای روز و حل آنها از طریق وقف گفت: کارگزاران وقف می توانند با ارتباط با مدیران شهری از این نیازمندها مطلع شده و نیات واقفان را برای رفع نیاز روز هدایت کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با بیان برخی از مشکلات شهر رشت از جمله کمبود قرائت خانه، کتابخانه، فضای بازی و پارک، گفت: ایجاد بازارچه های خود اشتغالی و بازارهای روز از دیگر زمینه های همکاری اوقاف گیلان و شورای شهر رشت میتواند باشد.
 حجت الاسلام علیزاده، مدیرکل اوقاف گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه وقف ماهیت دیگر دوستی و مبارزه با خودخواهی دارد، گفت: در متن همه صحنه های بشری می تواند حضور داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: وقف ابزار هدفمند و نظام مند و یک جریان فرهنگی است که در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زندگی انسان می تواند نقش بیافریند.
علیزاده تاکید داشت: وقف، همیار کارآمد فرهنگی برای متولیان فرهنگی کشور است. 
 وی اظهار داشت: وقف یک مهندسی فرهنگی است چرا که اگر در هر شهری موقوفات زیاد است کارهای فرهنگی و اقتصاری رونق بسیاری دارد.
 مدیرکل اوقاف گیلان افزود: وقف صرفا یک مسئله مذهبی و شرعی نیست بکه نظامی کارآمد برلی رفع نیاز های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی اقشار مختلف است.
وی اذعان داشت: هنوز برخی از نخبگان علمی و فرهنگی جامعه ما وقف را در متن فعالیت خود نیاورده اند.
علیزاده اعلام کرد: نیاز است یک بسیج و تفاهم عمومی ایجاد شود تا حمایت همه جانبه از وقف و شناساندن وقف به مردم انجام شود.
وی یادآور شد: وقف در کنار مسئولین است و در موارد بسیاری می تواند به مسئولان شهری کمک کند.
مدیرکل اوقاف گیلان اظهار داشت: در حوزه توسعه فرهنگی و مذهبی شهری با شورای شهر اشتراک فعالیت داریم که در صورت انعقاد تفاهمنامه می توانیم ضمن پرهیز از موازی کاری اقدامات فرهنگی موثرتری انجام دهیم. 
وی با بیان اینکه باید بپذریم از ظرفیت بخش خصوصی غفلت کرده ایم گفت: ظرفیت خوبی در این حوزه وجود دارد. 
علیزاده به استفاده از ظرفیت خیران در ساخت و ساز بقاع متبرکه اشاره و اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون مردم گیلان 44 میلیارد تومان در  قالب طرح مودت به بقاع متبرکه کمک کردند.
وی گفت: در سال جاری 35 وقف جدید با ارزش 21 میلیارد تومان در گیلان ثبت شده که بیانگر روحیه دینی مردم این خطه و نشان دهنده ظرفیت خیران گیلانی برای رفع نیازهای استان گیلان و شهر رشت است.
 مدیرکل اوقاف گیلان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: آمادگی ایجاد فضای سبز و پارک در اراضی موقوفات داریم.
وی خواستار توجه ویژه شورای شهر رشت به بافت فرسوده خواهر امام شد و گفت: از دلنگرانی های ما بافت فوده پیرامون آستان خواهر امام بوده که نیازمند ورود جدی شورای شهر است.
حجت الاسلام علیزاده اظهار داشت: از انتظارات ما از استاندار گیلان تشکیل ستاد بازسازی با ریاست استاندار راه اندازی شود است تا اتفاق خوبی در منطقه خواهر امام بیافتد.