مدیر کل میراث فرهنگی گیلان گفت: در شش ماهه اول سال ۹۸ تعداد ۲۲۰۰ قلم شیء فرهنگی در سامانه جامع اموال منقول (جام) ثبت شده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، شهرود امیر انتخابی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: طبق ضوابط ابلاغی همه اموال منقول تاریخی در طرح شناسنامه دار شدن قرار دارند که با همت مضاعف کارشناسان ذیربط ساماندهی و ثبت اشیاء در سامانه جام با سرعت مناسب در حال انجام است.

امیر انتخابی ضمن تاکید سرعت و دقت به عنوان عوامل حسن انجام کار و پیشرفت امور، ساماندهی اموال و فراهم کردن شرایط برای بازدید همگانی از آثار منحصر به فرد در کنار بیش از ۴۰ هزار شیء ( باستان شناسی، مردم شناسی، هنری، مطالعاتی، بدل) موجود در موزه های گیلان عنوان کرد.

امیر انتخابی با اعلام این نکته که بیش از ۲۰۸۰۰ شی از اشیاء موجود در موزه ها مورد ساماندهی قرار گرفته است افزود : ساماندهی مابقی اشیاء باستان شناسی نیازمند تامین اعتبارو فراهم آوردن امکانات لازم جهت انجام طرح است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به رشد ۳۰ درصدی ساماندهی اموال نسبت به سال قبل افزود: در راستای رونق تولید و فراهم نمودن بستر لازم بمنظور آشنایی عموم مردم با فرهنگ و تمدن گیلان، ایجاد موزه های موقت در شهرستان ها مد نظر بوده و در این خصوص کمیته ی تخصصی در معاونت میراث فرهنگی تشکیل شده.

همچنین رایزنی و مکاتبات لازم با فرمانداران شهرستان ها صورت پذیرفته که با اعلام آمادگی نسبت به ایجاد موزه های موقت باستان شناسی اقدام خواهد شد.

وی در پایان گفت: لازم به ذکر است هر ساله تعداد زیادی آثار فرهنگی از طریق کاوش های علمی و یا توقیف اموال به موزه مرکزی گیلان تحویل داده می شود که در صورت تامین اعتبار ساماندهی آن ها با شتاب مضاعف در دستور کار قرار خواهد گرفت.