ولی جهانی، معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از ثبت ۱۴ اثر مربوط به میراث طبیعی و منقول استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از ثبت ۱۴ اثر مربوط به میراث طبیعی و منقول استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: جنگل‌های فندق‌لو، آلالان، آبشارهای شیه وشت و ریوو، اشیاء منقولی همچون منبر چوبی مسجد حاج صمدخان، شیء مفرغی، جام میثاق لیارسنگ‌بن از جمله آثاری می‌باشند که پس از طرح پرونده، بررسی و تأیید شورای داوران در فهرست آثار میراث طبیعی و فرهنگی منقول به ثبت رسیدند.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان افزود: ثبت هر اثر طبیعی علاوه بر فراهم‌آوردن امکان حفاظت بهتر و معرفی گسترده، جذب گردشگران داخلی و خارجی را مهیا کرده و در طی سال‌های اخیر شاهد رشد تعداد آثار ثبتی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور بودیم که از مجموع ۱۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبتی استان گیلان، ۵۱۴ اثر مرتبط با میراث طبیعی گیلان است.

جهانی افزود: در جلسات روزهای ۶ و ۷ دی‌ماه شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث‌طبیعی و منقول که با حضور اعضاء جلسه در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل شد تعداد ۲۰ پرونده میراث طبیعی و فرهنگی منقول استان گیلان مطرح شد که پس از بررسی و تبادل نظر در نهایت تعداد ۱۴ اثر مورد تأیید و واجد ارزش ثبت شناخته شد و ثبت دو اثر قروق شوراب و کشتی قرور ملزم به ارائه اطلاعات و مستندات تکمیلی شناخته شدند.