وی افزود:در سال 95 از 576 مورد بازدید صورت گرفته 188 مورد تخلف مشاهده شد که 157 مورد به شهرداری و 31 مورد به شورای انتظامی استان معرفی شدند.

به گزارش ندای گیلان،حمیدرضا موسوی عربانی رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان و توسعه فن آوری های نوین ساخت اداره کل راه وشهرسازی گفت:مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها و طرح های شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است، بر عهده اداره راه و شهرسازی است.

وی افزود:به منظور اعمال این نظارت مراجع و اشخاص یاد شده در ماده 34 (شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهرسازی، مجریان ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی، صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و شهرسازی و مالکان و کارفرمایان در شهرها، شهرک ها و شهرستان ها و سایر نقاط واقع در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان)موظفند در صورت درخواست حسب مورد اطلاعات و نقشه های فنی لازم را در اختیار وزارت راه وشهرسازی  قرار دهند و در صورتی که وزارت یاد شده به تخلفی برخورد کند،با ذکر دلایل و مستندات دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه کار را به مهندس مسئول نظارت و مرجع صدور پروانه ساختمانی ذیربط ابلاغ کنند و تا رفع تخلف موضوع قابل پیگیری است.

موسوی ادامه داد:در اجرای این وظیفه کلیه مراجع ذیربط موظف به همکاری هستند و نظارت موارد یادشده توسط کارشناسان ماده 35 انجام خواهد شد.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان و توسعه فن آوری های نوین ساخت اداره کل راه وشهرسازی گیلان تعداد کارشناسان حاضر در کمیته ماده 35 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را 14 نفر اعلام کرد.

موسوی گفت:در سه ماهه اول سال 1396،از 75 مورد بازدید صورت گرفت و  16 مورد تخلف مشاهده شد که 14 مورد آن به شهرداری و 2 پروژه به شورای انتظامی معرفی شدند.

وی افزود:در سال  95 از 576 مورد بازدید صورت گرفته 188 مورد تخلف مشاهده شد که 157 مورد به شهرداری و 31 مورد به شورای انتظامی استان معرفی شدند.

این مقام مسئول گفت:از سال 92 تا پایان سال 95، هزار و 89 مورد تخلفات به شورای انتظامی اعلام شد که منجر به صدور آرا شد که از این مقدار تعداد  303 مورد ارای درجه یک بصورت اخطار کتبی با درج در پرونده عضویت در نظام مهندسی استان ، 296 مورد آرای درجه 2 بصورت توبیخ کتبی با درج در پرونده عضویت در نظام مهندسی استان ، 296 مورد آرای درجه 3 بصورت محرومیت موقت از استفاده از پروانه اشتغال به مدت 3 ماه تا یک سال و ضبط پروانه اشتعال به مدت محرومیت و 3 مورد آرای  درجه 4 بصورت محرومیت موقت از استفاده از پروانه اشتغال به مدت 1 سال تا 3 سال و ضبط پروانه اشتعال به مدت محرومیت صادر شد و تعداد 391 مورد اعلام برائت شد.

موسوی اهم موارد تخلفات مشاهده شده در بازدیدها را احداث طبقات مازاد ساختمان برخلاف مدلول پروانه،عدم حضور سازنده یا نماینده ي قانونی در زمان فعالیت کارگاه، اجراي بسیاري از پروژه ها برخلاف نقشه‌هاي مصوب و به واسطه وجود نقشه هاي اجرایی فاقد تاییدیه از سوي مرجع ذیصلاح،عدم نصب تابلو مشخصات پروژه براي ساختمانها در بعضی از شهرها، ضعف رعایت موارد ایمنی مطابق مبحث 12 مقررات ملی ساختمان،کم رنگ بودن ارسال گزارشات مرحله اي توسط مهندسین به مراجع صدور پروانه،عدم رعایت سطح اشغال و مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازي،عدم وجود مدارك ساختمان شامل نقشه هاي مصوب سازمان نظام مهندسی وپروانه ساختمانی دراکثرکارگاه هاي ساختمانی یاد کرد.

وی در پایان اعلام کرد:مردم در صورت مشاهده تخلفات مربوط به ساخت‌و‌ساز می‌توانند با شماره‌های 33110049 و 33110092 (داخلی شماره 163)اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان تماس حاصل نموده و اطلاع‌ رسانی کنند.