مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان با تأکید بر پیگیری این دستگاه برای رفع موانع ثبت منزل استاد ابتهاج گفت: ثبت اضطراری این منزل در صورت مخالفت صاحب فعلی ملک امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ندای گیلان،شهرود امیرانتخابی در گفت‌وگویی گفت: اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان حسب تکالیف ذاتی خود درصدد رفع موانع موجود در مسیر ثبت منزل استاد ابتهاج است اما ثبت اضطراری این اثر در صورت مخالفت صاحب فعلی ملک امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان گیلان انجام یک‌سری استعلامات توسط سازمان ثبت را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: بر اساس نتایج بررسی‌ها و استعلاماتی که در گذشته انجام شد سازمان ثبت بنا به دلایلی نظر منفی خود را برای ثبت منزل استاد امیر هوشنگ ابتهاج اعلام کرده بود.

امیرانتخابی از مطالبات مردم استان گیلان به‌ویژه شهر رشت برای تعیین تکلیف و ثبت منزل استاد ابتهاج سخن گفت و تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز پیرو همین مطالبات در صدد جمع‌آوری مستندات و یافتن راهی برای رفع موانع ثبت منزل استاد ابتهاج است.

وی به موضوع گفت‌وگوی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان با فرزند استاد ابتهاج اشاره کرد و بیان داشت: از فرزند استاد خواسته شد در صورت داشتن مستنداتی مبنی بر مالکیت این منزل حتماً آن‌ها را ارائه دهد تا موانع ثبت این اثر با این اقدام برطرف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان گیلان کمک برای ثبت منزل استاد ابتهاج را از وظایف ذاتی این دستگاه اعلام کرد و افزود:‌ در بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال ردپایی از مفاخر خود هستند تا با ثبت آثار تاریخی ضمن حفظ اثر از مزایای آن در صنعت گردشگری استفاده کنند.

امیرانتخابی وجود یکسری شواهد و مدارک مبنی بر اینکه منزل فعلی استاد ابتهاج در دهه ۴۰ تغییراتی کرده است را متذکر شد و تصریح کرد: در مورد اینکه این تغییرات یاد شده به‌صورت تخریب کامل بنای اصلی بوده و یا به شکل نوسازی شبهه‌هایی وجود دارد که باید نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود.

وی با تأکید بر اینکه در صورت دستور استانداری گیلان، اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری تحقیقات گسترده خود را برای بررسی ابهامات موجود آغاز می‌کند گفت: در مورد ثبت اضطراری منزل استاد ابتهاج نیز تا زمانی که صاحب ملک با آن مخالف است هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان از انجام یکسری مذاکرات با اعضای شورای شهر رشت سخن گفت و اظهار داشت:‌ شورای شهر رشت در مقطعی از زمان برای خرید ملک استاد ابتهاج اعلام آمادگی کرده بود و قرار شد پس از انجام این کار مراحل ثبت اضطراری اثر انجام شود.

امیرانتخابی از عدم اجرایی شدن تصمیم شورای شهر رشت برای خرید منزل استاد ابتهاج خبر داد و عنوان کرد: شورای شهر رشت به دلایلی بودجه لازم را برای این کار تخصیص نداد اما با این حال باز هم اداره کل میراث فرهنگی گیلان موضوع ثبت اضطراری این اثر را از مجاری دیگر پیگیری می‌کند.

تسنیم