متخلفین با برداشت شن و ماسه‌های رودخانه‌های گیلان از جمله در شهرستان لنگرود و آستانه اشرفیه تیشه به ریشه رودخانه‌های این شهر‌ستان‌ها زدند.

ندای گیلان:متخلفین با برداشت شن و ماسه‌های رودخانه‌های گیلان از جمله در شهرستان لنگرود و آستانه اشرفیه تیشه به ریشه رودخانه‌های این شهر‌ستان‌ها زدند.

با توجه به فراوانی میزان بارندگی، استان گیلان از نظر تعداد رودها، جویبارها و منابع‌طبیعی آب، جزو مناطق استثنایی در کشور و حتی در خاورمیانه است. در این استان بیش از 40 رودخانه جریان دارند و بستر رودها عمدتاً در مسیر دره‌های کوهستانی و کوهپایه‌ای که از جنگل‌های سرسبز و انبوه پوشیده شده‌اند، قرار گرفته ‌است. حوزه‌های آبخیز کوچک و بزرگ استان گیلان که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب استان سرچشمه می‌گیرند، به وسیله تالاب انزلی و یا به صورت مستقیم، به دریای خزر می‌پیوندند.

منابع آب استان گیلان را می‌توان به پنج حوزه تقسیم کرد. منابع آب غرب گیلان از آستارا تا چاف رود، منابع آب حوزه فومنات یا تالاب انزلی، منابع آب سفیدرود یا مرکزی، منابع آب شرق گیلان از لنگرود تا صفارود و منابع آب‌های ساکن.

رودخانه‌ها شاهرگ‌های حیاتی هر منطقه محسوب می‌شوند. رودخانه‌هایی که زیستگاه و محل تخم‌ریزی آبزیان مهم در دنیا هستند و سودجویان با طمع برداشت شن و ماسه از آنها منافع شخصی خود را فدای منافع آتی نسل حاضر و آینده کشور می‌کنند و به این ترتیب ریشه به تیشه رودخانه‌های استان می‌زنند.

شهرستان آستانه‌اشرفیه به خاطر داشتن چندین رودخانه در اطراف خود، یکی از شهرستانهای سرسبز استان گیلان محسوب می‌شود.

ابراهیم غلامی رییس حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه امروز در جلسه محیط زیست این شهرستان با اشاره به اینکه در هفته جاری مامورین حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه در حین گشت و کنترل منطقه با دو خودرو سنگین مواجه شدند که در حال برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه بودند، گفت: بلافاصله برای این متخلفین پرونده تشکیل شد و متخلفین به حوزه قضایی معرفی شدند.

وی خاطرنشان کرد: طی مراحل رسیدگی به پرونده حکم محکومیت متخلفین به پرداخت جزای نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال از سوی شعبه 101 دادگاه عمومی دادگستری آستانه اشرفیه صادر شد.

متهم ردیف اول برداشت غیرمجاز در شهرستان آستانه اشرفیه به پرداخت 10 میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس و متهم ردیف دوم به پرداخت پنج میلیون ریال جزای بدل از حبس در حق دولت محکوم شدند.

به گزارش ایسنا، همچنین در شهرستان لنگرود نیز متخلفین و سهل‌انگاران، به محیط زیست رودخانه‌های این شهرستان خسارت زدند.  از آنجاییکه که برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها برای تامین مصالح مورد نیاز آسان‌تر از معادن کوهی است به سراغ رودخانه‌های لنگرود رفتند.

به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، مهندس جهش رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های این شهرستان را توسط سودجویان از چالش‌های زیست محیطی این شهرستان عنوان کرد و گفت: مامورین اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود به هنگام گشت و کنترل مناطق، از فعالیت یک دستگاه لودر به همراه چند کامیون که در حال برداشت غیرمجاز خاک و بارگیری آن در منطقه سیگارود (لوله گاز) بودند، ممانعت به عمل آوردند.

وی افزود: مامورین محیط زیست با شناسایی عوامل مربوط و ضمن صورتجلسه‌ای متخلفین را به مراجع قضایی معرفی کردند.

جهش خاطرنشان کرد: براساس این حکم متهم ردیف اول وفق ماده 690 قانون مجازات اسلامی به اتهام تخریب محیط زیست از طریق برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه سفیدرود به پرداخت 10 میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس و همچنین متهم ردیف دوم نیز به پرداخت پنج میلیون ریال جزای بدل از حبس در حق دولت محکوم شد.