جهانساز قدرالسهم مربوط به کارخانجات را در مجموع 84 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:‌ در حال حاضر کارخانجات چایسازی تاکنون بیش از 75 درصد قدرالسهم خود را پرداخت کرده‌اند.

ندای گیلان:حبیب جهانساز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت:‌ تاکنون 130 میلیارد تومان یعنی حدود 66 درصد از کل مطالبات چایکاران دو استان گیلان و مازندران به آنان پرداخت شده است و مابقی ‌مطالبات نیز در اسرع وقت و به تناوب به حساب آنان واریز خواهد شد.

رئیس سازمان چای کشور عنوان کرد:‌ میزان مجموع برگ سبز برداشت شده توسط کشاورزان از سطح باغات شمال حدود 99 هزار و 69 تن بوده که از این میان تا تاریخ 20 شهریور مقدار 39 هزار و 125 تن آن درجه یک،‌ و  59 هزار و 944 تن آن برگ سبز درجه دو بوده است.

جهانساز ابراز داشت:‌ امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان برداشت برگ سبز چای حدود 10 درصد افزایش داشته که از این میان 40 درصد از برگ سبز برداشت شده توسط کشاورزان دو استان گیلان و مازندران درجه یک و 60 درصد آن نیز درجه دوم است.

وی در مورد ارزش ریالی برگ سبز برداشت شده نیز افزود:‌ ارزش ریالی 99 هزار و 69 تن برگ سبز چای برداشت شده توسط کشاورزان چایکار شمالی حدود 198 میلیارد ریال برآورد می‌شود که مبالغ ذکر شده به صورت تدریجی به چایکاران گیلانی و مازندرانی پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور تعداد کارخانجات چایسازی فعال را برشمرد و گفت: از آغاز فصل برداشت محصول چای در دو استان شمالی حدود 151 کارخانه چایسازی اعلام آمادگی و با سازمان چای قرارداد امضا کردند که از میان آن‌ها فعلاً 101 واحد فعال و مشغول دریافت برگ سبز هستند.

جهانساز میزان استحصال چای خشک را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان داشت:‌ تاکنون و بر اساس آخرین گزارشات و آمارهای واصله از سطح کارخانجات و واحدهای فرآوری برگ سبز چای شمال،‌ حدود 22 هزار و 291 تن چای خشک در انواع و اقسام مختلف تولید شده است.

وی قدرالسهم مربوط به کارخانجات را در مجموع 84 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:‌ در حال حاضر کارخانجات چایسازی تاکنون بیش از 75 درصد قدرالسهم خود را پرداخت کرده‌اند که جمع کل این وجود پرداختی توسط آنان چیزی در حدود 63 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور قدرالسهم پرداختی توسط این سازمان را نیز برشمرد و تصریح کرد:‌ تاکنون حدود 68 میلیارد تومان از قدرالسهم دولت به کشاورزان گیلانی و مازندرانی پرداخت شده و مابقی مطالبات نیز با تزریق بودجه و اعتبارات لازم،‌ در اسرع وقت به حساب آنان واریز می‌شود.