رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت:بیش از ۴۵ درصد نیاز مفتول های مسی کشور توسط یک واحد صنعتی مدرن در گیلان تامین می شود.

به گزارش ندای گیلان،فرهاد دلق‌پوش در کمیته هم اندیشی جهش تولید گیلان بر پویایی ظرفیت های ایجاد شده در حوزه صنعت تاکید کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از صنایع نظیر سلولزی، فولاد و همچنین صنعت غذایی گیلان به‌عنوان قطب شناخته می شود و حتی بیش از ۴۵ درصد نیاز مفتول های مسی کشور توسط یک واحد صنعتی مدرن در گیلان تامین می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان توان تولید واحد صنعتی گیلراد تولید کننده انواع مفتول های مسی گیلان را بیش از ۱۵۰ هزار تن در سال برشمرد و عنوان کرد: با این ظرفیت عظیم ایجاد شده در حال حاضر شرکت مذکور با تولید بیش از ۵۲ هزار تن در سال گذشته توانسته است حدود نیمی از نیازهای کشور در زمینه مفتول مسی را پوشش دهد.

وی بر توانمندسازی ظرفیت‌های خالی تولید تاکید کرد و افزود: این واحد صنعتی برای تنوع تولیدات خود اقدام به راه اندازی طرح‌های توسعه در سه فاز در سال های اخیر کرده است که فاز سوم این واحد با افزایش ۱۵درصدی تولید در پایان نیمه اول امسال به چرخه تولید گیلان اضافه می‌شود.

دلق پوش میزان سرمایه گذاری ارزی این واحد را تاکنون ۲۰میلیون یورو و نیز هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: قطعا میزان سرمایه گذاری و اشتغال آن در فاز سوم توسعه افزایش دارد و درحالت فعلی علیرغم به‌کارگیری تکنولوژی مدرن، حدود ۲۰۰ نفر برای جوانان گیلانی اشتغال ایجاد کرده است.

رییس سازمان صمت گیلان روش تولید مفتول مسی در گیلان را ریخته‌گری پیوسته دانست و گفت: این واحد مصداق کامل نهضت ساخت داخل به‌منظور رهایی از واردات است که برای تولید انواع مفتول هشت میلی متری با کیفیت و خلوص۹۹.۹۶ درصد اقدام کرده و به راحتی قابل استفاده در مصارف الکتریکی است.

وی ضمن تشکر از عزم راسخ بخش خصوصی در سال جهش تولید، خاطر نشان کرد: خوشبختانه با توجه به توان داخلی ایجاد شده و ظرفیت ماشین آلات این واحد صنعتی، نیازی به واردات این کالا به کشور نیست و در واقع عرضه بر تقاضا سبقت گرفته است و از طرفی با تعرفه بالای گمرکی وضع شده و هزینه حمل و نقل، واردات این محصول صرفه اقتصادی ندارد.

گفتنی است، عمده استفاده مفتول مسی در مصارف الکتریکی است؛ در تولید سیم وکابل مسی، مفتول هشت میلی‌متری بر اساس نوع کابل به مقاطع ریزتر تبدیل شده و سپس به‌صورت مفتول و یا تابیده شده با روکش یا عایق پوشش داده می‌شود، در تولید ترانسفورماتور یا سیم‌لاکی نیز مس به صورت تخت یا گرد همراه لاک استفاده می‌شود. میزان ناچیزی ار مفتول مسی نیز در صنایع بسته‌بندی مصرف می‌شود.