نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی گفت:حذف ردیف ارزی برای واردات چای خارجی هنوز به صورت قانون در نیامده است و جای نگرانی دارد.

به گزارش ندای گیلان،ذبیح‌الله نیکفر  در گفتگوی خبری  اظهار داشت: نرخ‌هایی که اخیراً شورای اقتصاد برای خرید چای درجه یک و دو تعیین کرده اقتصادی نیست زیرا طبق آمارها و اسناد موجود قیمت تمام شده تولید چای حدود 35 درصد افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان اینکه به علت تورم بسیار شدید در کشور تولید چای برای کشاورزان چایکار گیلانی اقتصادی و مقرون به صرف نیست عنوان کرد: بنده و سایر نمایندگان مردم گیلان در مجلس تلاش می‌کنیم برای حمایت از چایکاران نرخ‌های اعلام شده تغییر پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به اقدام دولت در لایحه بودجه سال 98 و گنجاندن تمام محصولات نیازمند خرید تضمینی در یک ردیف اعتباری اشاره کرد و بیان داشت: با تصمیم اعضای کمیسیون تلفیق مجلس 125 میلیارد تومان برای خرید تضمینی برگ سبز چای در سال آینده در نظر گرفته شد.

نیکفر با تأکید بر اینکه سیاست کلی دولت بر مبنای حذف ردیف‌ خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیست عنوان کرد: دولت نمی‌خواهد با اتخاذ یکسری از تصمیمات کشاورزان را به وضعیت بدتری انتقال دهد و نمایندگان نیز انتظار دارند دولت در راستای ارتقاء سطح معیشت کشاورزان جدی‌تر قدم بردارد.

وی مصوبه شورای اقتصاد و نرخ‌های خرید تضمینی برگ سبز چای که توسط کارشناسان آن تعیین شده را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: طبق این مصوبه در سال زراعی جدید برگ سبز درجه یک با قیمت 32 هزار و 750 ریال و برگ سبز درجه دو با قیمت 18 هزار و 492 ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس از افزایش 20 درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز درجه یک و افزایش 21 درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز درجه دو خبر داد و گفت: نمایندگان گیلان و مسئولان سازمان چای از نرخ‌های اعلام شده رضایت ندارند و خواستار تجدیدنظر در آن هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تخصیص اعتبار 125 میلیارد تومانی برای خرید تضمینی برگ سبز چای توسط دولت را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قرار است 50 درصد خرید تضمینی برگ سبز چای توسط کارخانجات چایسازی و 50 درصد توسط دولت تقبل شود.

نیکفر حذف تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی برای واردات چای را اقدامی بسیار ارزشمند از سوی دولت دانست و عنوان کرد: امیدواریم با این تمهیدات وضعیت صنعت چای کشور بهتر شود هر چند که حذف ردیف ارزی برای واردات چای خارجی هنوز به صورت قانون در نیامده است و جای نگرانی دارد.

وی با بیان اینکه دادن ارز دولتی به واردکنندگان چای به اشتغال کشور ضربه مهلکی وارد می‌کند اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان چایکار گیلانی تک محصولی هستند و با مشکلات عدیده معیشتی مواجه‌اند بنابراین حمایت از آن‌ها منوط به اقتصادی شدن تولید چای در شمال کشور است.

  • منبع خبر : tasnim