معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان گفت:اگرچه چند ماه پیش بر قیمت نان افزوده شد، اما هنوز بسیاری از واحدهای نانوایی قیمت نان را با هزینه‌هایی که برای تولید آن انجام می‌شود، را قابل مقایسه نمی‌دانند و برایشان تولید نان صرفه اقتصادی چندانی ندارد و به همین دلیل برای ارتقای کیفیت نان بی‌انگیزه هستند.

به گزارش ندای گیلان،مهدی نقدی  در گفتگویی اظهار داشت : طی بازرسی‌های انجام شده اخیر از نانوایی‌های رشت تعدادی از واحدهای نانوایی به دلایل مختلف از جمله عدم درج قیمت، کم‌فروشی و… شناسایی شده و تذکر گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه اغلب نانوایی‌های گیلان بربری پخت می‌کنند، افزود: تخلفات در همه نانوایی‌ها از جمله نانوایی بربری، لواشی، سنگک، تافتون و… دیده می‌شود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان خاطرنشان کرد: از جمله دلایلی که نانواها برای نان‌های بی‌کیفیت خود عنوان می‌کنند، افزایش هزینه تمام شده تولید نان است.

وی افزود: سوبسید فقط به آرد تعلق می‌گیرد، این در حالیست که قیمت خمیرمایه، بیمه کارگر و … بالا رفته است و متاسفانه برخی از واحدهای نانوایی ها اجاره‌ای هستند و افزایش اجاره مغازه‌ها نیز بر قیمت تمام شده نان برای صاحبان نانوایی افزوده است.

نقدی ادامه داد: اگرچه چند ماه پیش بر قیمت نان افزوده شد، اما هنوز بسیاری از واحدهای نانوایی قیمت نان را با هزینه‌هایی که برای تولید آن انجام می‌شود، را قابل مقایسه نمی‌دانند و برایشان تولید نان صرفه اقتصادی چندانی ندارد و به همین دلیل برای ارتقای کیفیت نان بی‌انگیزه هستند.

 

وی تصریح کرد: ما بر موادهایی که در پخت نان نیز استفاده می‌شود، نظارت کامل داریم و خوشبختانه تخلفات افزودنی‌های غیرمجاز بسیار کاهش یافته است و می توان گفت که در حد یک درصد است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان با بیان اینکه برخی از نانواها کیفیت پایین آرد را دلیل کیفیت پایین نان عنوان می‌کنند، گفت: نانوا باید آشپز خوبی باشد و علیرغم مشکلاتی که وجود دارد می‌تواند نان بهتری تحویل مردم دهد زیرا نان قوت اصلی مردم است و سهل انگاری در پخت آن نارضایتی جمعیت زیادی را به همراه دارد.

ایسنا