در سال های اخیر عدم اطمینان شهروندان نسبت به خدمات ارائه شده توسط شرکت های خصوصی و آژانس های گردشگری فضای نه چندان مناسبی را ایجاد کرده و شهرداری می تواند از این فرصت استفاده کند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر موردتوجه قرار گرفته و دولتها به آن اهمیت می دهند و امروزه یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد. در تقسیم بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم قرار می گیرد.
صنعت گردشگری با ویژگی ‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌ شود. سرمایه‌ گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه‌ های جهانگردی روبه افزایش است. امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است. زیرا این صنعت نه‌ تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید.
گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی نظیر ایران می ‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود. مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح و همه‌ جانبه توأم با آینده‌نگری برای آن تنظیم و اجرا شود. متأسفانه در کشورما، صنعت توریسم چنان که شایسته است گسترش و توسعه نیافته است.با وجودی که در تمامی برنامه‌های توسعه سالیان اخیر بر رهایی از اقتصاد تک محصولی متکی بر صادرات نفت تأکید شده ولی در مقام عمل موفقیت و کامیابی قابل توجه و مملوس و محسوسی در این زمینه به دست نیامده است. رشد و توسعه صنعت توریسم در ایران به عنوان یکی از راهکارهای عملی رهایی از اقتصاد تک محصولی و متنوع سازی منابع درآمدی کشور باید بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور قرار گیرد.
گردشگری شهری  مهم ترین روش های کسب درآمد شهرداری ها، وابسته به «عوارض ناشی از ساخت و ساز و مواردی مانند آن» است. شهرداری ها با ادامه دادن همین راه و روش، با مشکلات و معضلات درآمدی مواجه خواهند شد. برای درآمدزایی پایدار، سرمایه گذاری در حوزه های مختلف و گردش مالی در حوزه های مختلف مناسب ترین راه حل است.
یکی از حوزه هایی که «صندوق های سرمایه گذاری شهرداری ها» می توانند بر اساس آن به کسب درآمد بپردازند، «حوزه توریسم و گردشگری» است. رشد سفرهای کوتاه مدت، مقاصد گردشگری مرتبط با آن را به یکی از اصلی ترین مراکز توریستی تبدیل کرده است. شناخت مناطق و جاذبه های گردشگری برای شهرنشینان جذابیت دارد.
در سال های اخیر عدم اطمینان شهروندان نسبت به خدمات ارائه شده توسط شرکت های خصوصی و آژانس های گردشگری فضای نه چندان مناسبی را ایجاد کرده و شهرداری می تواند از این فرصت استفاده کند تا با استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه، برنامه ریزی سفرهای کوتاه مدت درون شهری را تنظیم کند و به ارائه این نوع خدمات به شهروندان بپردازد.. با توجه به آنکه دیگر پتانسیل های گردشگری در جهت توسعه بر هیچ کس پوشیده نیست، شایسته است شهرداری ها با نگاهی تخصصی تر و جدی تر به این قضیه توجه کنند./دکتر سید شمس شفیعی