دکتر مومنی زاده با اشاره به ارائه پیشنهاد به وزیر گفتگوی لهستان در خصوص اعلام خواهرخواندگی بندرانزلی با ورشو و یا یکی از شهرهای این کشور تصریح کرد: علاقه مندیم باتوجه به پیوندهای فرهنگی، تاریخی و عاطفی که ایجاد شده است جهت توسعه هر چه بیشتر روابط بین دو کشور استفاده کنیم.

به گزارش ندای گیلان،دکتر میرشمس مومنی زاده در بازدید از آرامستان لهستانی های بندرانزلی که با حضور وزیر دفتر نخست‌وزیری و نماینده نخست‌وزیر در همکاری‌های بین‌الملل جمهوری لهستان برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و لهستان از روابط سیاسی و تاریخی بسیار مناسبی برخوردارند. آنگاه که کشور لهستان تجزیه شد، کشور ما بود که آن را به رسمیت نشناخت و آنگاه که لهستان واحد تشکیل شد نیز اولین کشوری بودیم که آن را به رسمیت شناختیم.

فرماندار بندرانزلی افزود: از حدود ۷۰ سال قبل در جریان پیامدهای جنگ جهانی دوم، حدود ۱۲۰ هزار نفر از آوارگان جنگ به ایران پناهنده شدند و مردم بندرانزلی در آن سال، با آغوش باز آنها را پذیرفتند که بعدها عده ای از همین آوارگان در همین آرامستان به خاک سپرده شدند.

وی تاکید کرد: علاوه بر سفر سالانه مسئولان و مردم لهستان به بندرانزلی برای ادای احترام به این جان باختگان، مردم ایران و خصوصا بندرانزلی نیز احترام خاصی برای آنان قائلند و به همین دلیل زمینه های توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیارخوبی بین دو کشور وجود دارد.

دکتر مومنی زاده با اشاره به ارائه پیشنهاد به وزیر گفتگوی لهستان در خصوص اعلام خواهرخواندگی بندرانزلی با ورشو و یا یکی از شهرهای این کشور تصریح کرد: علاقه مندیم باتوجه به پیوندهای فرهنگی، تاریخی و عاطفی که ایجاد شده است جهت توسعه هر چه بیشتر روابط بین دو کشور استفاده کرده و این مناسبات را در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و ورزشی توسعه دهیم .

آنا ماریا آندرس در این مراسم اظهار کرد: با توجه به استقبال شهروندان بندرانزلی از آوارگان لهستانی در ۷۵ سال پیش، این شهر نقش مهمی در توسعه روابط همه جانبه با لهستان دارد.

وی افزود: ایران و لهستان در حوزه های فرهنگی، تجاری، اقتصادی و خصوصا گردشگری می توانند همکاری های خوبی داشته باشند.

ماریا آندرس با اشاره به دومین سفرش به ایران تصریح کرد: پیشنهادی از سوی مسئولان ارشد بندرانزلی در خصوص ایجاد خواهرخواندگی بین انزلی با یکی از شهرهای لهستان مطرح شده که در بازگشت به کشورم پیگیری خواهم کرد.

جمهوری لهستان کشوری در مرکز اروپا و سی و چهارمین کشور پرجمعیت جهان است که با حاکمیتی متمرکز، ۱۶ استان دارد.