فرماندار رشت از اجرای طرح روستا‌های بدون زباله در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ندای گیلان، علی فتح اللهی، فرماندار شهرستان رشت گفت: تفکیک زباله از مبدأ در حوزه روستایی باید افزایش یابد.

وی با اشاره به شرایط خاص زباله و پسماند در استان‌های شمالی افزود: این استان‌ها به دلیل شرایط خاص آب و هوایی از رطوبت بالا و سرسبزی برخوردارند و کوچکترین زباله می‌تواند چهره زشتی برای طبیعت ایجاد کند.

فرماندار رشت اظهار داشت: سطح آب زیرزمینی استان‌های شمالی بالاست و دفن زباله در این استان‌ها اثرات منفی زیست محیطی به جای خواهد گذاشت.

فتح اللهی ادامه داد: اثرات آلودگی در دریا، رودخانه و محیط زیست و همچنین در صید ماهی، کشاورزی و سفره‌های مردم هویدا بوده و به صورت زنجیروار به هم متصل است که اگر شناسایی و برطرف نشود، مطمئنا اثرات مخرب و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر فرهنگ سازی و آموزش در این حوزه اشاره کرد و گفت: یک دستگاه دولتی به تنهایی قادر به حل این معضل زیست محیطی نیست بلکه نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های ذی ربط و عموم مردم است.

فرماندار رشت با اشاره به اینکه با مدیریت و برنامه ریزی بسیاری از مشکلات حل می‌شود، افزود: تفکیک زباله و روستای بدون زباله برای نخستین بار در بخش کوچصفهان رشت اجرایی و با موفقیت انجام شد.

فتح اللهی ادامه داد: این طرح اوایل اسفند ماه به کل استان‌های شمالی ابلاغ شد که می‌بایست از الگویی که در سطح شهرستان رشت اجرا می‌شود، بهره گیرند.

وی تصریح کرد: تفکیک زباله از مبدأ در حوزه روستایی حتماً باید افزایش یابد و این کار از روستا‌هایی که قابلیت اجرایی کار را دارند، آغاز می‌شود.