آئین توزیع رایگان 15 هزار بسته تخم نوغان در روستای لپوندان شهرستان شفت با حضور مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان و مسئولین شهری برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر جهانی “رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان گیلان” در آئین توزیع رایگان ۱۵ هزار بسته تخم نوغان، گفت: در این دوران که جبهه استکبار برای اشاعه فقر و فساد در دنیا به ویژه در کشور ایران عزیز اسلامی تلاش می کند، خوشحالیم نهادهایی برخاسته از انقلاب اسلامی هستند که با این فقر و فساد مبارزه می کنند.

وی، با بیان اینکه کمیته امداد امام(ره) از جمله نهادهایی است که از زمان تأسیس تاکنون روز به روز در انجام رسالت خود موفق تر بوده است، اضافه کرد: قدردان زحمات این نهاد انقلابی هستیم و از خداوند توفیق این بزرگواران را در امور محوله مسئلت می نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین جهانی، در ادامه با اشاره به اینکه در ادعیه های مختلف ماه مبارک رمضان، از خداوند توفیق انجام عمل نیک را مسئلت می نماییم، عنوان کرد: کمک برای تولید و توانمندسازی مددجویان یکی از مصادیق کار حسنه است که راهگشای رفع فقر نیز می باشد.

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان گیلان، با تأکید بر اینکه استمرار یک فعالیت از آغاز آن بسیار سخت تر است، گفت: امیدواریم در تمامی مراحل فرآیند تولید، توزیع و خرید از کشاورزان حمایت کرده و پشتیبان آنان باشید و در این مسیر توفیق خداوند شامل حالتان باشد.

عباس اهرابی “مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گیلان” نیز در این مراسم گفت: امروزه بسیاری از روستائیان به دلیل نداشتن شغل مناسب و درآمد کافی به شهرها مهاجرت می‌کنند که در این راستا یکی از رسالت های کمیته امداد ایجاد زنجیره کامل تولید و احیاء شغل های بومی و محلی برای جلوگیری مهاجرت از روستاها به شهرها است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گیلان، با بیان اینکه جهت اشتغال‌زایی روستائیان از طریق نوغانداری و با هدف توسعه این صنعت که طی ادوار گذشته مغفول مانده بود، خاطرنشان کرد: استان گیلان خاستگاه تولید ابریشم در ایران بوده است و توسعه و ترویج پرورش کرم ابریشم در بین خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد استان گیلان با هدف احیای این صنعت، ایجاد شغل و افزایش درآمد برای خانوارهای تحت پوشش جزء برنامه‌های مهم است.

وی، با اشاره به اینکه سال گذشته کمیته امداد سه هزار بسته تخم نوغان به صورت رایگان بین مددجویان توزیع نمود، تصریح کرد: به منظور تحقق شعار سال، امسال کمیته امداد نسبت به توزیع رایگان ۱۵ هزار بسته تخم نوغان، بین روستاییان و کشاورزان عزیز اقدام نموده است.

اهرابی، اضافه کرد: برگزاری کلاس های مشاوره ای و انگیزشی، دوره های آموزشی فنی و توسعه پرورش کرم ابریشم، توسعه باغات توت با واگذاری نهال اصلاح شده رایگان و خرید مستقیم و تضمینی از کشاورزان به منظور قطع واسطه گری، از دیگر اقداماتی است که در این زمینه صورت می پذیرد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گیلان، با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرورش کرم ابریشم به مددجویان از دیگر اقدامات کمیته امداد است، گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرورش کرم ابریشم از محل اعتبارات بانکی، اشتغال روستایی و اعتبارات صندوق اشتغال نیازمندان حداکثر تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای مددجویان فعال در زمینه نوغانداری اهداء می گردد.

وی، با تأکید بر اینکه زنجیره کامل تولید در حوزه صنعت ابریشم در استان ایجاد گردیده است، تشریح کرد: تمامی مراحل خرید تضمینی پیله تر ابریشم از مددجویان، استفاده از قابلیت ها و پتانسیل های صنایع تبدیلی داخل استان به منظور تبدیل پیله تر به پیله خشک، استفاده از صنایع تکمیلی استانی به منظور تبدیل پیله خشک به نخ و تحویل نخ ابریشم به مددجویانی که در عرصه تولید فرش ابریشم فعال هستند با نظارت و حمایت کمیته امداد انجام می شود.

اهرابی، با بیان اینکه بسیاری از مددجویان کمیته امداد گیلان، استعداد و توانایی کار دارند اما شرایط و سرمایه کافی برای ایجاد شغل ندارند، اضافه کرد: توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد استان گیلان با ایجاد اشتغال پایدار همواره جزء برنامه‌ها و اولویت‌های کاری این نهاد است و بر این اساس کمیته امداد با پرداخت تسهیلات ارزان، آن‌ها را در مسیر خودکفایی قرار می‌دهد.

مدیرکل کمیته امداد استان گیلان، حمایت از ترویج مشاغل و صنایع بومی استان را یکی از رسالت های کمیته امداد در حوزه اشتغال و خودکفایی عنوان کرد و افزود: خدمات مشاوره ای، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان و اجرای طرح توسط این عزیزان با نظارت ۳ تا ۵ ساله جهت پایداری طرح از جمله حمایت های کمیته امداد در این بخش می باشد.

وی، در پایان با تأکید بر اینکه کمیته امداد، فقیر نواز است، نه فقیر پرور، تصریح کرد: ریشه افزایش تعداد مددجویان نهادهای حمایتی را باید در عملکرد بانیان فقر جستجو کرد و از آنان مطالبه نمود. کمیته امداد به عنوان بال مهربانی نظام وظیفه دارد خانواده هایی که با مشکلات فقر مواجه هستند را حمایت نماید.